14. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
14. 9. 2005

Perverze vyžaduje sofistikovanost

Kulhánek: Highlander pro klempířské učně

O existenci jakéhosi fenoménu Jiřího Kulhánka jsem se dozvěděl před časem v příloze deníku Právo. Až po čase jsem se podíval do vyhledávače a nestačil valit oči, jak může být i český autor svými příznivci vynášen do nebes... Stáhl jsem si tedy z internetu jeho román Vládcové strachu ve verzi, která je označena jako korektura. Pokud se skutečně jedná o korektury (nikoliv pirátské kopie), je to počin chvályhodný, jehož příkladu by měli ostatní autoři následovat -- kdo si chce knihu koupit, koupí si ji. Z internetu si ji stáhne pouze ten, kdo buďto nemá žádné peníze (tudíž je jako zákazník nepoužitelný), nebo text potřebuje spíše ke studijním účelům. Jelikož tedy vycházím z kopie, jejíž původ je nejistý (možná verze před korekturou), ponechám stranou nejvýraznější jazykové úlety. Jak jsem kdysi slyšel učitele na LŠU uklidňovat mladou žačku: "Klarinetista bez kiksu... to je jako -- spisovatel bez semo tamo hrubky."

Nejprve je třeba stručně odmítnout některé mýty. Kulhánek nepíše sci-fi, ale brak možná zařaditelný (při notné dávce blahovůle) jako fantasy. Přes potoky krve ("krev, mozek a lesníkovy šedé vousy mě obalily lépe než stříkaná tapeta") není žádný sadista. Přesto že zmiňuje, že v Česku roku 2023 bude žít asi 9 milionů Čechů, tři a půl milionu Romů a jeden a půl milionu přistěhovalců z Východu -- uzenek, a v Ústí nad Labem budou probíhat bouře, při kterých budou "hlavy různobarevných Čechů naráženy na ploty", není v pravém smyslu slova ani rasista, ani xenofob. Všechny tyto nálepky -- od sadismu až ke xenofobii, totiž vyžadují jistou hloubku, hloubku kterou Kulhánek prostě postrádá. Perverze vyžaduje sofistikovanost. Bez vysokého intelektu a jisté vybranosti vkusu nemůže být perverze, nanejvýš tupá zvířeckost, nebo otlemená pubertální rozjívenost.

Druhý případ -- to je bohužel případ Jiřího Kulhánka. Se svými puberťáky si skvěle rozumí z jednoho prostého důvodu: myslí jako oni. Stejně jako oni je uchvácen céčkovou filmovou produkcí, stejně jako oni nepotřebuje vědět, poznat, ani tvořit nic nového, stejně jako oni slátá páté s devátým naprosto pohlcen a duševně paralyzován jednoduchými ikonami, ze kterých vzniká globální mýtus ohromující mladé učně. V tomto mýtu se po šumavských hvozdech na motorce prohání Renegát v dlouhém koženém plášti, na zádech má samurajskou katanu, pod pláštěm asi deset revolverů a samopal (není to vidět, upozorňuje nás vypravěč), navíc je pochopitelně upír a jmenuje se Richard Adolf Ericsson. Upíra pronásleduje tajemný Azzopard, který na něj pořádá lov kvůli jakémusi elixíru ze sedmi zubů, a v podstatě mu celý svět háže klacky pod nohy.

Koneckonců -- řekne si ctitel komiksů -- proč ne taky brak? Co je na braku samotném špatné... Inu -- i brak může být dobrý, pokud se to umí. Kdo by v souvislosti s popularitou Jiřího Kulhánka nevzpomněl romány J. M. Trosky? Odpověď zní: ten, kdo Kulhánka nečetl.

Klečící myslivec hlasitě lapal po dechu a s hrůzou pozoroval postavu opět se deroucí z houští. Nervy drnčící v příboji adrenalinu mu jasně říkaly: to není možné, loveckou devítkou třikrát do hrudníku... Uši, na rozdíl od nervů, zaznamenávaly, že ta postava navíc temně a příšerně mručí.

Silnice se řídnoucím lesem táhla jako horizontálně zvlněné pravítko. Horizont za horizontem, sem tam nějaká záludná, naprosto neoznačená a naprosto vražedná zatáčka. Tyhle těžké terénní motorky dokáží, když je místo, jet skoro dvě stě kilometrů za hodinu. Tahle moje, "sériový tovární speciál", prý dokáže skoro dvě stě pětačtyřicet. Jsem si myslel. Do téhle chvíle.

Ručička šíleně vibrujícího tachometru přelezla přes dvě stě padesát a stále se nezastavovala. Pojal mne pocit, že se mi kvílící motocykl rozšroubuje pod zadkem. Rychlostí roztřepený límec kabátu bolestivě bušil do ramen.

"Koukám, že co jsme se nevídali, jsi hodně času strávil v posilovně," řekl jsem tónem daleko-nad-věcí a přidupl mu venkovní ruku i druhou botou. Snažil jsem se, aby si nevšiml, jak si dávám pozor, abych byl co nejdál od jejích chňapajících prstů, a jak marně zkoumám, co mu brání, aby mi tou rukou obě nohy jednoduše neurazil. To druhé jsem zjistil záhy. I Salazarův organismus má nějaké meze. Ta ruka byla nejspíš zlomena, nebo alespoň poněkud nalomena. Při havárii se dostala mezi cosi, nyní už zcela neidentifikovatelného, a dveřní sloupek (to je jedna z těch nezničitelných částí, kvůli kterým auta drží pohromadě). Ten sloupek, na rozdíl od Salazarovy ruky, vypadal jako rozšlapaná papundeklová trubka -- taková, co se na ni navíjí toaletní papír.

Ano -- to je styl vyprávění zednického učně, jemuž bude Kulhánek prvním a posledním autorem, se kterým se ve svém životě seznámil. Jazyk Jiřího Kulhánka je prostě děsný, stejně jako jeho příměry. I to by se ovšem dalo uhájit, kdyby se chtělo. Řeklo by se totiž, že Kulhánek ve skutečnosti používá takový jazyk, na který jeho čtenáři slyší, a že se tedy nejedná o primitivismus, ale o velkou zručnost a svého druhu travestii. Pokud by na to někdo skočil.

Co však neobhájí nikdo, je Kulhánkova tvůrčí impotence. Kulhánek totiž netvoří nic, pouze opisuje z televize a opakuje do nekonečna stále stejná klišé. I v oblasti braku existuje brak lepší a horší. Supermana někdo vymyslel, stejně jako nespočet dalších postav. To však Kulhánek nemá zapotřebí. Stejně jako jeho tzv. "rasismus" je prostě opakováním mouder, které rozdávají podnapilí dělníci svým synům, když se vrátí z hospody domů, stejně jako jeho tzv. "sadismus" známe důvěrně z okamžiků, když se do autobusu nahrnou mladí adepti řemesla zámečnického a vyřvávají o "brutálních brutalitách" a "mastných masakrech", jsou i jeho postavy, příběhy a rekvizity ve skutečnosti jakýmsi sekundárním produktem už jednou vytvořeného braku.

Nevím, jestli se vyjadřuji dost srozumitelně; píše-li Kulhánek knihu, má čtenář pocit, že si ve skutečnosti dva puberťáci vyprávějí děj nedávno zhlédnutého seriálu. Tyto puberťáky Kulhánek rozhodně nezklame tím, že by jakkoliv rozšířil jejich obzor za hranice stupidních amerických slátanin, ve kterých rytíři řádu templářského budují šest století před Kristem v podzemí New Yorku katakomby. Stejně jako autoři amerických filmů pohrdá ostatně Kulhánek i jakýmikoliv fakty snad krom faktů zeměpisných... (Proč jsem při vylíčení cesty upíra Adolfa přes Polsko a Německo do Švédska nabyl dojmu, že se tudy ubíral okružní zájezd last-minute, jehož byl autor účastníkem?)

Strašné stereotypy! Stereotypy příliš stereotypní a povrchní i na žánr braku. Ve světě Kulhánkových (čti -- adolescentních) ikon se promítají motorky, upíři, drahé značky propagované reklamou a občas zableskne něco ze současného světa v podobě jakéhosi moralismu, nad kterým lze jen zavrtět hlavou. Podstatné však je, že ani o svých ikonách toho Kulhánek moc neví... Prostě konstatuje, že katana je nejlepší meč, protože "ti Japonci, teda myslím ty starý Japonce, to fakt uměli", ale nic víc o tom neví, a stejně tak je tomu se střelnými zbraněmi. Až pohříchu se tak podobá spisovatelům, které ironizoval Gore Vidal ve svém Dulluthu -- píšou zběsile vpřed, čtenář pozná z románu, co autor snídal, a jaké bylo počasí, a hrdinka pak nabíjí za jízdy v kočáře mušketu (!) k novému výstřelu. I z kratičké ukázky nahoře čtenář pozná, že vypravěč prostě neví ani to, na jaké motorce vlastně sedí. Hlavně je to motorka, prostě MOTORKA. Brutálně nadupaná mašina, jak by pravil mladý učeň. Dále je to motorka Kawasaki 750 DESERT EXPRESS. Pan Kulhánek se neobtěžuje ani si zjistit, že ona vysněná motorka puberťáků Desert Express je sice skutečně sedmsetpadesátka, ale Suzuki. Pan Kulhánek si prostě s ničím hlavu neláme. Jeho publikum taky ne. Jeho publikum je spokojené a Kulhánkův nakladatel jistě taky. Tedy je vlastně vše v pořádku. Zvláště přihlédneme-li k faktu, že se žádná revoluce nekoná.

Trůny se neotřásly, diadémy nemění majitele. České sci-fi kralují po Nesvadbově smrti společně pánové Ondřej Neff a Eduard Martin... Král je mrtev, ať žijí králové. Jistě bychom rádi přivítali nové korunní prince -- z této krve ale pan Kulhánek bohužel není.

                 
Obsah vydání       14. 9. 2005
14. 9. 2005 Česká vláda dodá munici egyptské diktatuře
14. 9. 2005 Díky korporacím máme místo demokracie Pobřežní hlídku
14. 9. 2005 Více než 100 osob usmrceno při bombovém atentátu v Bagdádu
14. 9. 2005 Bushova éra skončila
14. 9. 2005 Kdo ještě potřebuje v čele smečky samce Alfa? Štěpán  Kotrba
14. 9. 2005 Český sen trvá Bohumil  Kartous
14. 9. 2005 Autobus 119 Tomáš  Koloc
14. 9. 2005 Děti prý mohou být vegetariány! Bohumil  Kartous
14. 9. 2005 Vegetariánství škodí zdraví Petr  Wagner
14. 9. 2005 Faktory vedoucí k erozi autority v současné české společnosti Petr  Sak
31. 10. 2005
14. 9. 2005 Oranžová přestává být módní Oskar  Krejčí
14. 9. 2005 Hospodská debata jako paradigma české politiky? Karel  Dolejší
14. 9. 2005 Michael  Marčák
14. 9. 2005 Špatná mapa ve vysílání ČT 1 Roman  Staněk
14. 9. 2005 Hurikán Katrina - změna klimatu a toxické znečištění Miroslav  Šuta
14. 9. 2005 Bývalý zaměstnanec Greenpeace Miroslav Šuta porušuje novinářskou etiku Ivan  Brezina
14. 9. 2005 Brezina, PR, GMO a Monsanto: když chybí argumenty, přichází skandalizace Miroslav  Šuta
14. 9. 2005 Nový Orleán Petr  Pospíchal
27. 9. 2005
14. 9. 2005 Kulhánek: Highlander pro klempířské učně Filip  Sklenář
14. 9. 2005 Výsledek německých voleb v mlze Richard  Seemann
14. 9. 2005 Křesťanství a jiná náboženství Karel  Sýkora
13. 9. 2005 Transpoziční deficit českého jazyka v Evropské unii
13. 9. 2005 Paroubek Topolánkovi: podejte trestní oznámení tak jako my ! Jiří  Paroubek
13. 9. 2005 Anička Dajdou napsala šílenou knihu a co s tím mají společného přejetí psi... Ladislav  Kahoun
13. 9. 2005 Jak se zachránit před vydíráním Jan  Rovenský
12. 9. 2005 Člověk zahnaný do úzkých -- otřesný příklad sociálního darwinismu Sylvie  Vařeková
13. 9. 2005 Jak je to se vztahy mezi náboženstvími Jiří  Drašnar
13. 9. 2005 Skutečně už hrozí konec ropné éry?
13. 9. 2005 Poslanci chtějí zrušit ochranu krajinného rázu Vladimír  Burda
12. 9. 2005 Otazníky kolem 11. září
12. 9. 2005 11. září 2001 - jeden velký otazník Petr  Schnur
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
14. 9. 2005 Vegetariánství škodí zdraví Petr  Wagner
14. 9. 2005 Kulhánek: Highlander pro klempířské učně Filip  Sklenář
14. 9. 2005 Hurikán Katrina - změna klimatu a toxické znečištění Miroslav  Šuta
14. 9. 2005 Díky korporacím máme místo demokracie Pobřežní hlídku   
14. 9. 2005 Hospodská debata jako paradigma české politiky? Karel  Dolejší
14. 9. 2005 Kdo ještě potřebuje v čele smečky samce Alfa? Štěpán  Kotrba
14. 9. 2005 Američtí novináři nyní útočí na Bushe   
13. 9. 2005 Poslanci chtějí zrušit ochranu krajinného rázu Vladimír  Burda
13. 9. 2005 Skutečně už hrozí konec ropné éry?   
13. 9. 2005 Anička Dajdou napsala šílenou knihu a co s tím mají společného přejetí psi... Ladislav  Kahoun
12. 9. 2005 EuroTek aneb od teknohudby k technokracii? Petr  Schnur
12. 9. 2005 Homolkové, Buldozeři a léčba Harleyem Karel  Dolejší
12. 9. 2005 Herkulovy slzy Alex  Koenigsmark
12. 9. 2005 O buddhistickém mindráku Filip  Sklenář
12. 9. 2005 Bude mít hurikán Katrina vážné hospodářské následky?