21. 1. 2005
Nájemní smlouva se ZemíBrněnský univerzitní učitel filozofie Josef Šmajs vypracoval ekologickou výzvu, nazvanou "Nájemní smlouva se Zemí". Argumentuje, že podstatou nynějšího ekologického ohrožení světa je "kulturou způsobený úbytek přírodního bytí". Lidský organismus zůstává totiž sourodý s přirozeně uspořádanou biosférou, která kdysi umožnila jeho vznik. Dokument vyzývá obyvatele Země, aby zastavili nebezpečnou kulturní expanzi a s planetou uzavřeli oboustranně výhodnou nájemní smlouvu. Na tomto textu se podíleli Ivan Binar, Etala Farkašová, Ivan Hruška, Josef Šmajs a Emil Višňovský, schválila ho mimo jiné i Obec spisovatelů (4.12.2004) a je otevřen k podpisu každému. |
PreambuleNa životem kypící Zemi se lidé objevili na konci třetihor. Živé přírodě, jíž byli evolučně přizpůsobeni, filosoficky rozumět nemohli. Lidská psychika, která řídila proces dobývání přírody, byla nastavena na lhostejnost k širším souvislostem a k vzdálenější perspektivě. Dnes jsme již Zemi dobyli a obsadili, tkáň jejího života narušili obdělávanou půdou, sevřeli dálnicemi a městy, zatlačili stavbami, betonem a asfaltem. Navzdory tomu bude však o naší druhové existenci rozhodovat příroda. Abychom předčasně nevyhynuli, potřebujeme expanzi kultury zastavit, uzavřít nájemní smlouvu se Zemí. 1. Země je v naší galaxii, v mléčné dráze, patrně jedinou živou planetou. Tato planeta, která je přirozeným domovem všech svých vzájemně závislých živých bytostí, nemůže patřit žádné z nich: žádné populaci, ani biologickému druhu. Nemůže patřit ani člověku jako druhu, který vytváří kulturu. Jsme dočasnými nájemníky Země. 2. Život je velkým experimentem kosmické evoluce na naší planetě. V živých systémech je obsaženo, a jazykem nukleových kyselin i přímo zapsáno, fantastické množství přirozené informace. Kulturou způsobené vymírání biologických druhů je proto nejen zbytečnou ztrátou biologickou, ale také nenahraditelnou ztrátou informační. 3. Kultura je planetárním výtvorem člověka jako druhu. Přirozená evoluce jejím prostřednictvím jako by testuje nejen adekvátnost lidského díla hostitelskému prostředí Země, nýbrž i zdařilost své biologické konstrukce člověka. Testuje lidskou přirozenost: odvážnou lidskou kreativitu i lidskou pokoru před staršími a rozsáhlejšími tvořivými silami vesmíru. 4. Konflikt kultury s přírodou, který vyvolává úbytek přirozeného prostředí Země, nemůže zničit přírodu, nýbrž kulturu. Máme-li tuto existenční krizi přežít, musíme přírodě vědomě ustoupit, protipřírodní duchovní i materiální kulturu musíme naturalizovat. Předpokládá to změnu struktury, rozsahu a strategie kulturního systému, nikoli změnu člověka jako organismu. 5. Globalizovaná kultura znehodnocuje i tradiční strukturu a obsah školního vzdělání. Škola nám i dnes předává mnoho pro život užitečných poznatků, ale v senzitivní fázi lidské ontogeneze, v níž se poznání relativně snadno spojuje s hodnotami, nerozvíjí k přírodě uctivé myšlení. Ze školy nevíme, co je příroda a přirozená evoluce, nevíme, že člověk po svém vzniku rovněž zažehl evoluci -- jemu samému potenciálně nebezpečnou protipřírodní evoluci kulturní. 6. Technický pokrok, který byl dlouho synonymem lidského vzestupu, se stává jeho hrozbou. Znehodnocuje i sebezáchovnou roli tradiční lidské pokory. Nelze již spoléhat na vrozenou pokoru nepatrného člověka před mohutnými silami přírody, nýbrž pouze na pokoru filosoficky zdůvodněnou, plynoucí z rozpoznání destruktivních účinků naší hrubé civilizační síly na jemné předivo pozemského života. 7. Člověk je poprvé odpovědný za svou druhovou existenci. Pochopení a přijetí této odpovědnosti však závisí na opuštění úzkých morálních, fyzikálních a technických hledisek, vyžaduje biologický a medicínský přístup, předpokládá evolučně ontologický pohled na svět. Patrně jen ten může nezasvěcené veřejnosti ukázat, že lidská druhová existence stojí a padá s rozsahem, integritou a evolučně dosaženou vyspělostí biosféry. V rozvrácené biosféře nebude ani člověk přírodou chráněným druhem. Stále větší část našich těžkostí vzniká z toho, že jednotlivci i instituce jednají a rozhodují podle zastaralého obrazu světa, v rozporu s principy oboustranně výhodné nájemní smlouvy se svým přirozeným domovem. Proto se obracíme nejen na intelektuální veřejnost, filosofy, politiky a právníky, nýbrž i na všechny odpovědné občany: žádejte uzavření a dodržování dlouhodobě možné smlouvy se Zemí. Neponechá-li kultura přirozené evoluci záměrně jistou část planety, lidé nebudou moci využít biologicky rámcově stanovený čas své druhové existence. |
Globální oteplování | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 1. 2005 | Nájemní smlouva se Zemí | Josef Šmajs | |
17. 1. 2005 | Globální stmívání | ||
10. 12. 2004 | Protokol z Kjóta je k ničemu | ||
12. 10. 2004 | Jezděte autem a zachraňte planetu | ||
11. 10. 2004 | Vědci zaznamenali drastický vzrůst CO2 | ||
7. 9. 2004 | Jaderná energetika a trvale udržitelný rozvoj | František Sviták | |
25. 8. 2004 | Výzvy energetických potřeb pro 21. století | František Hezoučký | |
11. 8. 2004 | Monbiot: "Laskavý svět končí" | ||
6. 8. 2004 | Nevyčerpatelné zdroje -- další ekonomický mýtus?! | Jan Sýkora | |
16. 7. 2004 | Jak nezastavitelně uniká do atmosféry kysličník uhličitý z rašelinišť | ||
24. 2. 2004 | Jak se podle potlačené zprávy Pentagonu v nadcházejících 20 letech změní svět | ||
22. 2. 2004 | Pentagon: radikální podnebné změny zničí civilizaci už do 20 let | ||
14. 7. 2003 | Krásný nový svět je konec civilizace | Bushka Bryndová | |
9. 6. 2003 | Staré a nové pohledy na klimatickou změnu | Darius Nosreti | |
5. 6. 2003 | Evropská unie -- o čem se raději také nemluví | Pavel Houdek |