20. 1. 2005
Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" |
Diskuse ohledně požadavku zrušit Ústředí muslimských obcí, a tedy vlastně "zakázat islámskou víru" v České republice :) opět vynesla na povrch mnoho komplexů a nedorozumění. Přišla celá řada mailů, varujících, že se "musíme mít na pozoru před vrahy muslimy". Není ale možné směšovat extremismus a terorismus s islámskou vírou. To je, jako bychom označili papeže za teroristu, protože v Severním Irsku po třicet let masakrovali nevinné lidi katoličtí teroristé. V Händlově kantátě Messiah (Mesiáš), která se v Británii hraje o Vánocích na koncertech snad ještě častěji než v Česku Rybova mše Hej mistře, vstaň bystře, je pasáž, kde zpěvák, jásavě oslovuje Hospodina, že zlikviduje nepřátele křesťanů: "You will break them, to pieces, to pieces, to pieces!!" jásá sólový part po dobu asi deseti minut. "Ty je rozdrtíš, Hospodine, na kusy, na kusy, na kusy!!" Na základě této pasáže z bible by Olga Ryantová měla usoudit, že je křesťanství teroristické náboženství a měla by požadovat zákaz všech křesťanských církví v České republice. Protože nikdo nemůže vědět, zda po vyslechnutí Händlova Mesiáše se nerozhodnou koncertní hosté jít drtit své nepřátelé s Boží pomocí, jak to líčila kantáta. Konec konců, starozákonní "Jehovah byl bůh zamračený, zlý a mstivý, ukrutný a krvežíznivý, jako celý národ židovský":), jak napsal už Jan Neruda ve svých Malostranských povídkách (Pan Ryšánek a pan Schlegl) ZDE Extremismus v islámských zemích až do příchodu amerických neokonzervativců k moci zcela selhal - v Alžírsku i v Egyptě se konaly rozsáhlé demonstrace muslimů proti extremistickému násilí. Západní - i česká - média většinou šíří nemyslívé stereotypy, jejichž prostřednictvím vnucují islámu rys terorismu. Zajímavé je, že se sice v médiích hovoří o "muslimských teroristech", nikdy však už o "křesťanských" teroristech - páchají-li teroristické činy Evropané či Američané. Jeden čtenář poukázal znepokojeně na to, že mu kdosi vysvětlil, že se islám všude po světě interpretuje různě - podle toho, jak ho analyzuje místní univerzita. To je spíše chvályhodným rysem pluralismu, ne? Nebo snad ty univerzity nabádají lidi k terorismu? Poukazuje také na to, že muslimové mají problémy s kritičností demokratické společnosti a odmítají jakékoliv zpochybňování své víry. Obávám se, že přesně totéž platí i o věřícím jakékoliv křesťanské denominace. Myslíte si, že vás bude přesvědčený křesťan poslouchat, když mu budete zpochybňovat jeho víru a tvrdit, že Bůh neexistuje, nebo že je pošetilé dodržovat desatero Božích přikázání? Terorismus a extremismus je důsledkem neřešených sociálních, hospodářských a politických problémů - je omylem ho přisuzovat náboženství. I v nezáviděníhodné situaci se většina obyvatelstva - ať muslimského či jiné náboženské denominace - terorismu vyhýbá a odsuzuje ho. Protože jsou to "cizinci" a příslušníci "jiné kultury", lehce si z nich dokážeme vytvořit stereotypní a falešný "obraz zla". Situace je však jiná: drtivá většina muslimů jsou stejní, normální lidé jako my. List Guardian nedávno publikoval velmi zajímavou diskusi o tom, co islám znamená pro mladé britské muslimy. Je pro ně zdrojem etiky, slušnosti a civilizovanosti v jinak zmateném a amorálním světě. Inspirují se islámem, protože chtějí být dobrými lidmi, ne teroristy...:) |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
20. 1. 2005 | Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" | Jan Čulík | |
13. 1. 2005 | Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku | ||
31. 12. 2004 | Katolická církev podpoří kampaň proti kouření | ||
22. 12. 2004 | My Evropané, naše církve a zlý islám | Boris Cvek | |
21. 12. 2004 | Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu? | ||
20. 12. 2004 | A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici | Ondřej Slačálek | |
8. 10. 2004 | Slačálkův proticírkevní výlev | ||
8. 10. 2004 | Karel I. schválil užití jedovatého plynu | ||
5. 10. 2004 | Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? | Ondřej Slačálek | |
1. 10. 2004 | Graham Greene -- básník trapnosti | Jan Čulík | |
13. 8. 2004 | Rakousko: Uzavřen seminář kvůli pornografickému skandálu | ||
2. 8. 2004 | Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán | ||
31. 7. 2004 | Papež kritizuje feministické hnutí | ||
13. 7. 2004 | V Rakousku se vyšetřuje sexuální skandál v katolickém semináři | ||
28. 6. 2004 | EU odsoudila "bigotnost Vatikánu" |
Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
20. 1. 2005 | Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" | Jan Čulík | |
13. 1. 2005 | Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku | ||
12. 1. 2005 | Terry Jones: Proč se nevybírají peníze pro irácké mrtvé? | ||
31. 12. 2004 | Katolická církev podpoří kampaň proti kouření | ||
22. 12. 2004 | My Evropané, naše církve a zlý islám | Boris Cvek | |
21. 12. 2004 | Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu? | ||
5. 10. 2004 | Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? | Ondřej Slačálek | |
2. 8. 2004 | Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán | ||
31. 7. 2004 | Papež kritizuje feministické hnutí | ||
5. 6. 2004 | Papež zkritizoval Bushe | ||
4. 6. 2004 | Papež požaduje navrácení suverenity Iráku | ||
2. 2. 2004 | Papež o právu, Bush o moci -- Svoboda o čem? | Miroslav Polreich | |
7. 1. 2004 | Je-li mír možný, je povinností! | Jan Pavel II. | |
2. 1. 2004 | Papež požaduje, aby mezinárodní pořádek efektivně řešil konflikty | ||
12. 12. 2003 | Vatikán: další italská mafie? | Fabiano Golgo |