19. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Interiér ústřední mešity v Glasgow
19. 1. 2005

Český pocit méněcennosti a nadřazenosti a vnější svět

Že jsme ve skutečnosti směsicí všeho toho rakouského, německého a hlavně toho "sovětského" si nikdo nechce přiznat - to přece není to pravé české "my", to, které je potřeba obrodit formou light nacionalismu.

Motto:

An Evening of Islamic Art. 7-9pm, 18/01/2005, Room 234, Faculty of Education, St Andrew's Building, 11 Eldon Street.
Noorah al-Gailani MA, who is the Islamic Civilisations Curator for Glasgow City Council Museums, will present an evening lecture on Islamic Art. An event not to be missed with added visual highlights of some unseen pieces of Islamic Art.
Centre for the Study of Islam, Department of Theology and Religious Studies

Centrum pro studium islámu, katedra teologie a náboženských studií, Glasgow University: Noorah al-Galiani, MA, kurátor islámských civilizací pro Musea města Glasgow uspořádá večerní přednášku o islámském umění. Nenechte si ujít tuto akci: budou prezentovány záběry některých dosud neznámých islámských uměleckých artefaktů.

Centrum islámských studií, Glasgow University

JČ: Zaujal mě rozdíl: v ČR aktivisté protestují proti uznání muslimského náboženství, Glasgow University pořádá večerní přednášku o neznámém islámském umění. Bohumil Kartous k tomu napsal úvahu.

Když o tom přemýšlím, Češi budou muset k pluralitnímu vnímání světa teprve dospět. Člověk postrádající sebevědomí se rád negativně vymezuje tam, kde mu v tom nebrání jeho zvnitřnělý pocit méněcennosti, protože mu to dodává pocit tolik toužené nadřazenosti.

A s kulturou je to stejné - cítí-li se méněcenná (ačkoli jsou kultury z mnoha důvodů nesouměřitelné:)) využívá každé příležitosti k tomu, aby se toho komplexu zbavila. Vždyť ta nenávist vůči muslimům nebo případ Landa je vlastně komickým vyjádřením české malosti, která vyplývá z vědomí, že jsme jen takový kus hadru na konci historie Evropy, expresivně řečeno. Možná proto tak rádi zdůrazňujeme, že žijeme v jejím "srdci":)

Když si vzpomenu, jak Monthy Pyton karikoval první světovou válku ve Smyslu života, když ukazoval ty britské důstojníky zaváté kdesi na konec světa během první světové války, kterak stále dodržují tu svou kurtoazii a s ní spojené rituály, bylo to ohromně vtipné, ale zároveň se tím ukazuje to ohromné kulturní sebevědomí aktivních činitelů světového dění s kontinuálním společenským vývojem započatým ve středověku.

Na druhou stranu, kultury, které zdaleka nedosáhly takového sebeurčení a suverenity, jako ta česká, mají tyto problémy ještě vyhrocenější - stačí se podívat jen přes Beskydy. Od slovenských vysokoškoláků jsem několikrát slyšel velice tvrdé xenofobní názory stran Maďarů a Romů. Ale nedivím se. Je to časově náročný proces a já věřím, že pokud se evropský prostor stane prostorem kulturně více heterogenním (vstup Turecka), ale zároveň komunikativním, může to pomoci. Do určité fáze ale budou Češi ten svůj pocit kulturního ohrožení vyplývající z méněcennosti projevovat tak, že budou nenávidět muslimy, Němce a klidně i Eskymáky, pokud k tomu bude příležitost.:)

Možná ona kulturní neduživost (kterou si tak urputně bráníme) vysvětluje i ten ambivalentní vztah k svobodě slova. Na jednu stranu se každý ohání svobodou slova jako nezpochybnitelným právem, které Češi KONEČNĚ nabyli a na druhou stranu není tento princip v české mentalitě dostatečně pochopen.

Neustále dokola je různě interpretován a desinterpretován odkaz toho fenomenálního, nedostižného meziválečného Československa, toho zjevení "opravdové" české kultury, svobodného českého ducha. Je to vlastně takový mýtus, odkaz předků, šablona života pro českou společnost a úkolem jednotlivce je, aby ji naplnil svou existencí. Všechno předtím bylo rakouské a potom německé, sovětské a nyní mohou politici s gustem odmítat svou odpovědnost s odkazem na to zlé, evropanské.

Jenže mýtus je brán jako nedosažitelný vzor, ke kterému se lze jen přibližovat, a tak se česká společnost "přibližuje" své vznešené idei národního státu zhmotněného meziválečným Československem. Nedaří se? Není divu.

Problém je v tom, že takhle pojatá historie říká, že jsme (jako Češi) jen tím, čím bylo ČSR mezi lety 1918-1938, ničím jiným. Před i po jen jiráskovské temno,kdy český duch dlí v Blaníku.

Že jsme ve skutečnosti směsicí všeho toho rakouského, německého a hlavně toho "sovětského" si nikdo nechce přiznat - to přece není to pravé české "my", to, které je potřeba obrodit formou light nacionalismu.

Jenže zrovna svoboda slova je něco, co "sovětská" éra temna neznala. Co s tím? Paradoxně je často svoboda slova směšována s tím, co představuje její opak - s cenzurou! Ačkoli je to neuvěřitelné, je to tak. V komentářích k článkům o kýčovitosti a manipulativnosti pořadů pro děti uváděných Patrasovou (na serveru Česká média, který na tyto články ve svém zpravodajství upozornil) se několikrát objevil odsudek, že se v případě této kritiky jedná o cenzůru a kádrování. Jak je to možné?

Česká společnost sice nabyla svobodu slova, ale jak ji naplnit neví. Celkem bez problémů ji pojala tak, že může veřejně primitivním způsobem nadávat tomu kterému politikovi, ale pokud s nějakým kritickým vyjádřením nesouhlasí nebo něčemu nerozumí, nastává problém. Jelikož se její kulturní mentalita z celkem pochopitelných důvodů vzpírá pluralitě, potřebuje se identifikovat s nějakým vzorem, na němž je možné demonstrovat nesouhlas s touto formou svobody projevu.

Takový vzor musí ale pocházet z nějaké zkušenosti, z něčeho prožitého. Ačkoli se tedy češství standardně odvozuje od jména Masaryk, zde není jiné možnosti, než vybírat z toho, kam oko dohlédne, to jest z doby před rokem 1989. Je to sice absurdní, ale při nedostatku pluralitního myšlení a při neschopnosti vnímat podstatu svobody slova může být kritika považována za centuru a kádrování.

Jak je vidět, je snad nemožné českým soudům vytýkat, že vynášejí rozsudky, nad nimiž zůstává rozum stát, tak jako v případě vydání Hitlerova naprosto neškodného blábolu Mein Kampf a proto by ani nebylo nic divného, kdyby chtěly stíhat autora kritiky za pomluvu. Jednají tak pouze na základě dostupných zkušeností se svobodou slova.

                 
Obsah vydání       19. 1. 2005
19. 1. 2005 Český obchod se zbraněmi má k transparentnosti stále daleko Karel  Dolejší
19. 1. 2005 Je Palachova oběť hodná následování? Filip  Sklenář
19. 1. 2005 Liberálové všech zemí, spojte se! Budeme kouřit! Josef  Provazník
19. 1. 2005 Český pocit méněcennosti a nadřazenosti a vnější svět Bohumil  Kartous
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul
19. 1. 2005 Obludárium humanitních věd a arogance přírodních vědců Štefan  Švec
19. 1. 2005 Má kritika Sedmičky byla oprávněná Boris  Cvek
19. 1. 2005 Firma zvířat Filip  Rožánek
19. 1. 2005 Úder Goliáša, Papier ako štít Miroslav  Spišák
19. 1. 2005 Americká televize posiluje cenzuru
19. 1. 2005 Michael  Marčák
19. 1. 2005 Choroba hlouposti a závisti Václav  Dušek
18. 1. 2005 Komerční tlaky omezují svobodu slova Jan  Čulík
19. 1. 2005 Národ je nejistý ohledně Bushe, klade však v něho naděje
19. 1. 2005 Ricová "chce vést dialog"
19. 1. 2005 Jana Černá neboli Honza Krejcarová, dcera Mileny Jesenské, milenka Egona Bondyho, černá lyra nebo bílá labuť s poraněnou perutí Bohumila Hrabala ... Ludvík  Hess
19. 1. 2005 Britští vojáci před soudem za týrání iráckých vězňů
19. 1. 2005 Curtisova Moc nočních můr znovu v britské televizi
18. 1. 2005 Bez analýzy a syntézy se ve světě nezorientujete - musíte vytvářet teorie o tom, jak věci jsou Irena  Ryšánková
19. 1. 2005 Stejně, nebo jinak? Oskar  Krejčí
19. 1. 2005 Ruská ruleta v sociální demokracii Robert  Vašíček
19. 1. 2005 Michael  Marčák
19. 1. 2005 "Proslulá královská koruna česká" zazněla na Pražském hradě Radek  Vogl
18. 1. 2005 Jak čeština pláče... Jan  Čulík
18. 1. 2005 Česko hledá... Jan  Sýkora
19. 1. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -- 7. ledna 2005
18. 1. 2005 Šéf britské školní inspekce kritizoval islámské školy
18. 1. 2005 Michal Zítko: "Knihy se pronásledovat nemají" Filip  Sklenář
17. 1. 2005 Seymour Hersh: Američané chtějí zaútočit na íránské cíle
18. 1. 2005 Pentagon získává nekontrolovatelné pravomoce nad tajnými vojenskými operacemi v zahraničí
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
19. 1. 2005 Obludárium humanitních věd a arogance přírodních vědců Štefan  Švec
19. 1. 2005 Český obchod se zbraněmi má k transparentnosti stále daleko Karel  Dolejší
19. 1. 2005 Český pocit méněcennosti a nadřazenosti a vnější svět Bohumil  Kartous
19. 1. 2005 Firma zvířat Filip  Rožánek
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul
19. 1. 2005 Choroba hlouposti a závisti Václav  Dušek
18. 1. 2005 Bez analýzy a syntézy se ve světě nezorientujete - musíte vytvářet teorie o tom, jak věci jsou Irena  Ryšánková
18. 1. 2005 Michal Zítko: "Knihy se pronásledovat nemají" Filip  Sklenář
18. 1. 2005 Pentagon získává nekontrolovatelné pravomoce nad tajnými vojenskými operacemi v zahraničí   
18. 1. 2005 Je vlastnictví krádež, nebo záruka svobody? Václav  Tomek
18. 1. 2005 Česko hledá... Jan  Sýkora
18. 1. 2005 Komerční tlaky omezují svobodu slova Jan  Čulík
17. 1. 2005 Školné na vysokých školách: Drsná zkušenost z Kanady Jiří  Jírovec
17. 1. 2005 Globální stmívání   
17. 1. 2005 Metodika plánování a metodika dialogu Boris  Cvek