20. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 1. 2005

Je jediná alternativa vůbec alternativou?

Samozřejmě že tu jde o otázku, zda je žádoucí, aby procedura k přijetí na střední školu vlastní volby měla jen jeden termín; zvláště když tím roste riziko, že pro případné tzv. druhé kolo mohou zbývat už jen paběrky? Je zajímavé, že stále kolem sebe slyšíme hlasy, aby škola své žáky nestresovala.

Dokonce se doporučuje, aby místo známek "natvrdo" bylo více zodpovědných slovních hodnocení žactva, anebo dokonce jen slova místo potenciálně drsných čísel. A pak najednou na předělu přijde "ryc, anebo nic", jen jednou okamžitě prezentovanou možností. Zodpovědnost zcela totální, bez možnosti dostatečně širokospektrální alternativní volby, kdyby něco někde napoprvé nevyšlo...

Přitom navíc zase neodmyslitelně podle neosobního číselně vyjádřeného výsledku, kvantifikujícího předpoklady k dalšímu studiu a zařazujícího uchazeče do výsledného sloupce někam nad nebo pod onu čáru potenciálně přijatých.

Je-li jen jeden výchozí termín, mají při relativně srovnatelných --- a spíše průměrných, ale ještě odpovídajících --- výkonech větší naději na přijetí ti uchazeči, kteří zápolí o přijetí na školách, kde zrovna není příliš velký počet zájemců.

Zkrátka: pokud člověk nemá nervy hazardéra, aby si spíše vsadil na tutovku, i kdyby měl možná na víc na nějakém proslulejším učilišti. Neboť jsou učitelé lepší i horší, zrovna tak jako školy brilantní i jen průměrné. A na střední škole je stále moc důležité, aby studenty povzbudivě inspirovaly příkladné osobnosti, charakterem i vědomostmi. Přitom by bylo žádoucí zvyšovat "laťku" i průměrných uchazečů.

Škola, která má velmi dobrý zvuk kvalitou výuky a je navíc blízko bydlišti žáka, nemusí po jediném prvním kole nejednoho způsobilého uchazeče už přijmout; a pak mohou být problémy, co optimálně dělat dál, když pro případné druhé kolo se může okruh dalších možností značně zúžit (jak už přijatým počtem žáků na původně zvoleném typu školy, tak místem, kde má ta škola působiště vzhledem k bydlišti).

Jeden jediný výchozí termín přijímací procedury mnohé usnadňuje jen "úředně". Rozhodně je málo vstřícný k mladému člověku, který se má rozhodovat a najednou cítí zodpovědnost, kterou není snadné unést. Cožpak je tu jedinou nadějí na zvrat stávajících "parametrů" podnět na ústavní soud? (A v otázce, kteří studenti kam doopravdy nastoupí, nestačilo by zabránit nejistotě vhodným limitním datem přihlášky na zvoleném ústavu či učilišti?)

                 
Obsah vydání       20. 1. 2005
20. 1. 2005 Prodej českých zbraní mimo veřejnou kontrolu pokračuje
20. 1. 2005 "Zbraně jsou úplně stejný obchodní artikl jako třeba rohlík" Karel  Dolejší
20. 1. 2005 Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" Jan  Čulík
20. 1. 2005 Palachova oběť byla velká a hrozná, dnes by možná stačilo jen trochu ochoty spálit si prsty Jiří  Škuba
20. 1. 2005 Šmelinářů bývá víc než partyzánů Ivan  David
19. 1. 2005 Obludárium humanitních věd a arogance přírodních vědců Štefan  Švec
20. 1. 2005 Podle iDnes je ODS usměvavá... Bohumil  Kartous
20. 1. 2005 Michael  Marčák
20. 1. 2005 Diagnóza ČSSD: Nejde o spor pravice a levice uvnitř strany Radim  Valenčík
20. 1. 2005 Gross postrádá charisma, sociální demokracie procenta Robert  Vašíček
20. 1. 2005 Svět se obává nové Bushovy éry
20. 1. 2005 Kuba plánuje zakázat kouření ve veřejných prostorách
20. 1. 2005 Smutek, rozptýlený v esejích František  Hrdlička
20. 1. 2005 Je ten systém "švarc", anebo "Schwarz"? Miloš  Dokulil
20. 1. 2005 Kdo zabíjel víc, křesťané nebo muslimové?
20. 1. 2005 Korán je rozporná a nesnášenlivá kniha
20. 1. 2005 Komerční Nova nebude vysvětlovat súry dopodrobna
20. 1. 2005 Rozdíl mezi zpravodajstvím a publicistikou
20. 1. 2005 Je jediná alternativa vůbec alternativou? Miloš  Dokulil
19. 1. 2005 Český pocit méněcennosti a nadřazenosti a vnější svět Bohumil  Kartous
19. 1. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -- 7. ledna 2005
19. 1. 2005 Český obchod se zbraněmi má k transparentnosti stále daleko Karel  Dolejší
19. 1. 2005 Michael  Marčák
19. 1. 2005 Jana Černá neboli Honza Krejcarová, dcera Mileny Jesenské, milenka Egona Bondyho, černá lyra nebo bílá labuť s poraněnou perutí Bohumila Hrabala ... Ludvík  Hess
19. 1. 2005 Liberálové všech zemí, spojte se! Budeme kouřit! Josef  Provazník
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul
19. 1. 2005 Firma zvířat Filip  Rožánek
18. 1. 2005 Komerční tlaky omezují svobodu slova Jan  Čulík
18. 1. 2005 Bez analýzy a syntézy se ve světě nezorientujete - musíte vytvářet teorie o tom, jak věci jsou Irena  Ryšánková
18. 1. 2005 Česko hledá... Jan  Sýkora
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
20. 1. 2005 Je jediná alternativa vůbec alternativou? Miloš  Dokulil
18. 1. 2005 Šéf britské školní inspekce kritizoval islámské školy   
17. 1. 2005 Metodika plánování a metodika dialogu Boris  Cvek
17. 1. 2005 Školné na vysokých školách: Drsná zkušenost z Kanady Jiří  Jírovec
13. 1. 2005 Katedra architektury v Cambridge nakonec nebude zrušena   
13. 1. 2005 Rodiče nechtějí o dětech nic vědět Bohumil  Kartous
12. 1. 2005 Dluhy se maj platit nejen o vánocích   
12. 1. 2005 Školné se má platit podle toho, kolik vzdělání "vynese" Radim  Valenčík
11. 1. 2005 České vysoké školy potřebují především inteligenci a snahu... Ondřej  Leinert
11. 1. 2005 Vysokoškolské školné nevyřeší nic   
10. 1. 2005 Na českých vysokých školách je nutno zavést školné   
10. 1. 2005 Stát studenty nepodporuje. Naopak   
10. 1. 2005 Vyřeší vážné problémy českého vysokého školství skutečně zavedení školného? Jan  Čulík
7. 1. 2005 Student: čeští politikové nám brání získat vzdělání   
7. 1. 2005 Situace je těžká, nikoliv však katastrofální