20. 1. 2005
Je jediná alternativa vůbec alternativou?Samozřejmě že tu jde o otázku, zda je žádoucí, aby procedura k přijetí na střední školu vlastní volby měla jen jeden termín; zvláště když tím roste riziko, že pro případné tzv. druhé kolo mohou zbývat už jen paběrky? Je zajímavé, že stále kolem sebe slyšíme hlasy, aby škola své žáky nestresovala. |
Dokonce se doporučuje, aby místo známek "natvrdo" bylo více zodpovědných slovních hodnocení žactva, anebo dokonce jen slova místo potenciálně drsných čísel. A pak najednou na předělu přijde "ryc, anebo nic", jen jednou okamžitě prezentovanou možností. Zodpovědnost zcela totální, bez možnosti dostatečně širokospektrální alternativní volby, kdyby něco někde napoprvé nevyšlo... Přitom navíc zase neodmyslitelně podle neosobního číselně vyjádřeného výsledku, kvantifikujícího předpoklady k dalšímu studiu a zařazujícího uchazeče do výsledného sloupce někam nad nebo pod onu čáru potenciálně přijatých. Je-li jen jeden výchozí termín, mají při relativně srovnatelných --- a spíše průměrných, ale ještě odpovídajících --- výkonech větší naději na přijetí ti uchazeči, kteří zápolí o přijetí na školách, kde zrovna není příliš velký počet zájemců. Zkrátka: pokud člověk nemá nervy hazardéra, aby si spíše vsadil na tutovku, i kdyby měl možná na víc na nějakém proslulejším učilišti. Neboť jsou učitelé lepší i horší, zrovna tak jako školy brilantní i jen průměrné. A na střední škole je stále moc důležité, aby studenty povzbudivě inspirovaly příkladné osobnosti, charakterem i vědomostmi. Přitom by bylo žádoucí zvyšovat "laťku" i průměrných uchazečů. Škola, která má velmi dobrý zvuk kvalitou výuky a je navíc blízko bydlišti žáka, nemusí po jediném prvním kole nejednoho způsobilého uchazeče už přijmout; a pak mohou být problémy, co optimálně dělat dál, když pro případné druhé kolo se může okruh dalších možností značně zúžit (jak už přijatým počtem žáků na původně zvoleném typu školy, tak místem, kde má ta škola působiště vzhledem k bydlišti). Jeden jediný výchozí termín přijímací procedury mnohé usnadňuje jen "úředně". Rozhodně je málo vstřícný k mladému člověku, který se má rozhodovat a najednou cítí zodpovědnost, kterou není snadné unést. Cožpak je tu jedinou nadějí na zvrat stávajících "parametrů" podnět na ústavní soud? (A v otázce, kteří studenti kam doopravdy nastoupí, nestačilo by zabránit nejistotě vhodným limitním datem přihlášky na zvoleném ústavu či učilišti?) |