21. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 12. 2004

Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?

Právě katolictví si ve dvacátém století výrazně uvědomilo, jak dokáže tržní a spotřebitelský kapitalismus proměnit všechny rysy lidské činnosti ve zboží. Katolická víra je v přímé opozici vůči zneužívání lidského života jako nástroje - které je v dnešních evropských světských společnostech tak rozšířeno. Katolictví je spojencem protikorporačního hnutí. I ono zdůrazňuje: jde o lidi, ne o zisky.

Avšak svět to neslyší. Vinu za to nese vnitřní zpanikařené ochromení uvnitř katolické církve. Katolická církev se neodpustitelně vyhýbá řešení zásadních otázek, jimiž je užívání kondomů v Africe a problém pedofilních kněží, a zamlžuje životně důležité otázky složitou teologií. Přitom přichází o respekt těch lidí, kteří jí mohli alespoň naslouchat.

O Vánocích se sice zaplní dočasně kostely, ale tento zájem o církevní dědictví je jen zdání - úpadek křesťanské víry v Evropě nezadržitelně pokračuje. Katolická církev na to nijak neraguje. Snad proto, že má ještě množství věřících na jiných kontinentech než v Evropě. Novinářům činitelé katolické církve na dotazy o tom, do jaké míry klesá počet katolických kněží v Británii prostě neodpovídají.

Nad budoucností katolické církve a nad tím, že zbožnost a dodržování morálních imperativů přebírá v Evropě od křesťanů muslimská víra, se v deníku Guardian zamyslela katolička Madeleine Buntingová.

Člověk má pocit, že na to reagují nejvyšší vrstvy katolické hierarchie (většinou jim je hodně přes šedesát) absolutní nevěřícností a zmatkem. Většina jejich příslušníků vyrostla v tradičních katolických kulturách ve Španělsku, ve Francii, v Itálii či v Irsku, které už neexistují. Jejich hodnoty, jejich chápání víry a života, je doslova z jiného světa - z hluboce konformních, často venkovských společností, kde býval kněz osobu nezpochybnitelné autority a moci.

Katolická hierarchie zjevně nemá tušení, co udělat, jak zastavit ústup od křesťanství. Papež Jan Pavel II. se prý opakovaně vyjádřil, že by pomohlo trochu útlaku - to fungovalo v Polsku po většinu 20. století, kde má katolická církev dodnes podstatnou moc. Avšak vzhledem k tomu, že nacistická či ruská invaze nehrozí, církev si bude muset vymyslet něco jiného.

Paradoxem je, že zatímco se hierarchie katolické církve snaží vyrovnat s odkřesťanšťováním Evropy, mezi nejzbožnější evropské občany nyní patří muslimové. Islám se už stal evropským náboženstvím a celé čtvrti některých evropských měst, jako Rotterdam či Birmingham, jsou dnes islámské. A rozhovory, které slyším mezi dnešními muslimy, jsou daleko blíže náboženským zásadám, s nimiž jsem já vyrostla, než cokoliv, co dnes člověk slyší od současných katolíků. Jen muslimové jsou ochotni se cele obětovat Bohu a plně se zabývat ortodoxií víry. Mezi evropskými muslimy také dochází k hlubokému duchovnímu oživení. Evropská světská společnost to vůbec není schopna vnímat - chápe například "džihád" jako formu terorismu, přestože hlavním významem toho slova je osobní vnitřní boj v jehož rámci se člověk snaží podřídit své ego nadčasovým morálním hodnotám. Jak to řekla nedávno jedna muslimská učitelka v Anglii žákům: "Páchám džihád každé ráno, když se nutím vylézt před úsvitem z postele, abych se pomodlila."

Je sice dobře, že dochází k ochromení nezpochybnitelné a arogantní autority katolických kněží, argumentuje dále autorka, hrozí však nebezpečí, že vylejeme dítě i s vaničkou. Je stále obtížnější lidem vysvětlovat, proč by se měli zabývat dvěma tisíciletími meditací a úvah o stavu lidské bytosti. Dnešní lidé projevují pozoruhodnou míru arogance, která s tak velkým pohrdáním odmítá se vůbec zabývat vírou a etickými tradicemi, jimiž žily celé generace našich předků. Jsme opravdu tak odlišní? Jsme jim opravdu tak nadřazení?

Často je komunikace mezi věřícími a nevěřícími dialogem hluchých na obou stranách, a obě strany jsou vinny tím, že jen víc křičí. Kde má člověk začít s kolegou, který oznámí, že "nenávidí všechna náboženství"? To je tak obrovská generalizace, jako říct, že "nenávidím všechno britské" - všechno od Shakespeara až po otroctví?

Katolická tradice má schopnost významným způsobem přispět k porozumění problémům, jimž čelí lidstvo: globálním extrémům bohatství a chudoby, problémům životního prostředí, tragédiím deprese a samoty. Navzdory podstatnému, a v mnoha ohledech žádoucímu pokroku lidské svobody, agresivně materialistické světské demokracie Západu nedokázaly snížit množství lidského utrpení, ani zvýšit množství lidského štěstí, míní autorka.

Právě katolictví si ve dvacátém století výrazně uvědomilo, jak dokáže tržní a spotřebitelský kapitalismus proměnit všechny rysy lidské činnosti ve zboží. Katolická víra je v přímé opozici vůči zneužívání lidského života jako nástroje - které je v dnešních evropských světských společnostech tak rozšířeno - ať už jde o přizpůsobování vzdělání dětí tomu, aby to vyhovovalo budoucí generaci důchodců, anebo o manipulaci emocí zaměstnanců velkého koncernu, aby to zvýšilo hodnotu jeho akcií. Katolictví je spojencem protikorporačního hnutí. I ono zdůrazňuje: jde o lidi, ne o zisky.

Avšak svět to neslyší. Vinu za to nese vnitřní zpanikařené ochromení uvnitř katolické církve. Katolická církev se neodpustitelně vyhýbá řešení zásadních otázek, jimiž je užívání kondomů v Africe a problém pedofilních kněží, a zamlžuje životně důležité otázky složitou teologií. Přitom přichází o respekt těch lidí, kteří jí mohli alespoň naslouchat.

Kompletní článek v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       21. 12. 2004
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?
21. 12. 2004 Bdělé oko cenzury Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Gayové a nedorozumění Milan  Valach
21. 12. 2004 Líbivé obrázky Václav  Dušek
20. 12. 2004 Nečtou-li děti, může za to učitel Milan  Štěpita
21. 12. 2004 AI pořádá demonstraci proti čínské repatriaci severokorejských uprchlíků
21. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 9. - 16. prosince 2004
21. 12. 2004 Jsme prostí lidé, kteří dali přednost zásadám před strachem
21. 12. 2004 Britský zákon o občankách prošel druhým čtením
21. 12. 2004 Politikův umělec a umělcův politik Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
20. 12. 2004 Rumsfeld přiznal, že kondolenční dopisy rodinám mrtvých vojáků podepisoval automat
20. 12. 2004 Škabraha kritizuje Horowitze nepřesvědčivě Ondřej  Čapek
21. 12. 2004 Tvrzení "Není důležité, co vím, ale kde to najít" je zavádějící
20. 12. 2004 Británie: Poruší navrhované elektronické občanky Konvenci o lidských právech?
20. 12. 2004 Úsměvný vánoční dárek ČTÚ: Stádník chce regulovat internet...
20. 12. 2004 Kolumbie: násilí, žoldnéři, USA, drogy a revoluce Marek  Šimoník
20. 12. 2004 Kdo je Noam Chomsky Martin  Mrzena
20. 12. 2004 Noam Chomsky: O stavu národa, o Iráku a volbách Amy  Goodman
20. 12. 2004 Je Adam Curtis Sergejem Ejzenštejnem digitální televizní éry? Lucie  Česálková
20. 12. 2004 Bible jsou "lži a propaganda"
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu
17. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odporu za dny 4. - 8. prosince 2004
20. 12. 2004 Sarabanda: Bergmanova filmová meditace na téma mlčení Josef  Brož
20. 12. 2004 Boj se šedou ekonomikou a registrační pokladny Petr  Baubín
20. 12. 2004 Potřebná kniha s velikými otazníky Petr  Šafařík
20. 12. 2004 Na co vlastně Češi DOPLÁCEJÍ? Jan  Hošek
20. 12. 2004 A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici Ondřej  Slačálek
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?   
20. 12. 2004 A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici Ondřej  Slačálek
8. 10. 2004 Slačálkův proticírkevní výlev   
8. 10. 2004 Karel I. schválil užití jedovatého plynu   
5. 10. 2004 Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? Ondřej  Slačálek
1. 10. 2004 Graham Greene -- básník trapnosti Jan  Čulík
13. 8. 2004 Rakousko: Uzavřen seminář kvůli pornografickému skandálu   
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán   
31. 7. 2004 Papež kritizuje feministické hnutí   
13. 7. 2004 V Rakousku se vyšetřuje sexuální skandál v katolickém semináři   
28. 6. 2004 EU odsoudila "bigotnost Vatikánu"   
5. 6. 2004 Papež zkritizoval Bushe   
4. 6. 2004 Papež požaduje navrácení suverenity Iráku   
11. 4. 2004 Počátky křesťanství Lenka  Kužvartová
5. 2. 2004 Katolická církev znovu zaútočila na BBC   

Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. RSS 2.0      Historie >
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?   
5. 10. 2004 Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? Ondřej  Slačálek
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán   
31. 7. 2004 Papež kritizuje feministické hnutí   
5. 6. 2004 Papež zkritizoval Bushe   
4. 6. 2004 Papež požaduje navrácení suverenity Iráku   
2. 2. 2004 Papež o právu, Bush o moci -- Svoboda o čem? Miroslav  Polreich
7. 1. 2004 Je-li mír možný, je povinností! Jan  Pavel II.
2. 1. 2004 Papež požaduje, aby mezinárodní pořádek efektivně řešil konflikty   
12. 12. 2003 Vatikán: další italská mafie? Fabiano  Golgo, Hana Profousová
7. 3. 2003 Válka George W. Bushe ve jménu Pána Boha Miloš  Kaláb
20. 2. 2003 Papež Jan Pavel II.: Proč jsem proti válce v Iráku   
25. 12. 2002 Čelní představitelé církví proti válce v Iráku