20. 12. 2004
Nečtou-li děti, může za to učitel
Jako daleko větší problém (alespoň na gymnáziu) vidím skutečnost, že i když studenti něco přečtou, nedokáží se k tomu vyjádřit. Dobrý den. Chtěl bych několika poznámkami reagovat na nedávno publikovaný článek pana Josefa Víta "Děti nečtou". Pan Vít má pravdu, pokud má na mysli všechny děti bez rozdílu. Stejně jako on se domnívám, že dětských čtenářů by mělo být více. Důvody není třeba zmiňovat. Negativní vliv některých televizních programů je též nepochybný. Má také pravdu, že je populární kritizovat učitele. Dovolím si ale nesouhlasit, když říká, že problém v učitelích není. Učím bezmála dvacet let na gymnáziu a kromě jiného mě kantořina naučila tomu, že i když je to hodně těžké (a bude ještě těžší), je to právě učitel, v jehož moci je (alespoň částečně) situaci měnit. |
Ano, děti se mohou dívat na pitomé televizní novely, hloupé filmy tu- i cizozemské provenience, na nebezpečně oblbující a lživé reklamy. Dokáže-li jim ale učitel adekvátním způsobem přiblížit i tvorbu kvalitní a vysvětlit jim, v čem se liší od škváru (lhostejno, zda jde o knihu, film či hudbu), pak je tu přinejmenším naděje, že si budou umět vybrat a budou umět posoudit, co stojí za čas strávený před obrazovkou, v kině a nad knihou a co už ne. Je to proces zdlouhavý, není stoprocentně účinný, ale jde to. Studenti čtou knihy, které jsem jim doporučil -- samozřejmě ne všichni děti a ne všechny, ale čtou je. Studenti se naučili chodit do kina například na filmy ze Zlatého fondu a i když se jim některé nelíbí, jdou každý čtvrtek znovu a nejen proto, že je projekce zdarma. Ze začátku jich bylo jako šafránu, ale zvykli si a chodí. Jako daleko větší problém (alespoň na gymnáziu) vidím skutečnost, že i když studenti něco přečtou, nedokáží se k tomu vyjádřit. A tady myslím je chyba především v učiteli, který by je měl naučit, jak se s textem pracuje, jak se nad textem zamyslet, jak formulovat názor a správně argumentovat. Chce to nebát se opustit tisíckrát zmiňované biflování a omílání známých faktů, chce to vydat se proti kvantifikujícímu proudu osnov. Chce to nebát se diskutovat a hlavně poslouchat jejich názory. Chce to změnit systém maturit a přijímacích pohovorů na VŠ. Ale především to chce moře trpělivosti. Musí to ale dělat všichni učitelé, protože i sebelepšímu češtináři se to bez pomoci ostatních kolegů nepodaří. Pokud to nezkusíme, pak se zpoza štítu, kterým nám přečasto jsou negativní přístup části společnosti k našemu povolání a malé platy (jakkoli s obojím nelze než souhlasit), budeme na počítače, diskotéky a televizi jen vymlouvat. Milan Štěpita Gymnázium Uherské Hradiště |