20. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 12. 2004

Nečtou-li děti, může za to učitel

Jako daleko větší problém (alespoň na gymnáziu) vidím skutečnost, že i když studenti něco přečtou, nedokáží se k tomu vyjádřit.

Dobrý den. Chtěl bych několika poznámkami reagovat na nedávno publikovaný článek pana Josefa Víta "Děti nečtou". Pan Vít má pravdu, pokud má na mysli všechny děti bez rozdílu. Stejně jako on se domnívám, že dětských čtenářů by mělo být více. Důvody není třeba zmiňovat. Negativní vliv některých televizních programů je též nepochybný. Má také pravdu, že je populární kritizovat učitele. Dovolím si ale nesouhlasit, když říká, že problém v učitelích není. Učím bezmála dvacet let na gymnáziu a kromě jiného mě kantořina naučila tomu, že i když je to hodně těžké (a bude ještě těžší), je to právě učitel, v jehož moci je (alespoň částečně) situaci měnit.

Ano, děti se mohou dívat na pitomé televizní novely, hloupé filmy tu- i cizozemské provenience, na nebezpečně oblbující a lživé reklamy. Dokáže-li jim ale učitel adekvátním způsobem přiblížit i tvorbu kvalitní a vysvětlit jim, v čem se liší od škváru (lhostejno, zda jde o knihu, film či hudbu), pak je tu přinejmenším naděje, že si budou umět vybrat a budou umět posoudit, co stojí za čas strávený před obrazovkou, v kině a nad knihou a co už ne. Je to proces zdlouhavý, není stoprocentně účinný, ale jde to. Studenti čtou knihy, které jsem jim doporučil -- samozřejmě ne všichni děti a ne všechny, ale čtou je. Studenti se naučili chodit do kina například na filmy ze Zlatého fondu a i když se jim některé nelíbí, jdou každý čtvrtek znovu a nejen proto, že je projekce zdarma. Ze začátku jich bylo jako šafránu, ale zvykli si a chodí.

Jako daleko větší problém (alespoň na gymnáziu) vidím skutečnost, že i když studenti něco přečtou, nedokáží se k tomu vyjádřit. A tady myslím je chyba především v učiteli, který by je měl naučit, jak se s textem pracuje, jak se nad textem zamyslet, jak formulovat názor a správně argumentovat. Chce to nebát se opustit tisíckrát zmiňované biflování a omílání známých faktů, chce to vydat se proti kvantifikujícímu proudu osnov. Chce to nebát se diskutovat a hlavně poslouchat jejich názory. Chce to změnit systém maturit a přijímacích pohovorů na VŠ. Ale především to chce moře trpělivosti.

Musí to ale dělat všichni učitelé, protože i sebelepšímu češtináři se to bez pomoci ostatních kolegů nepodaří. Pokud to nezkusíme, pak se zpoza štítu, kterým nám přečasto jsou negativní přístup části společnosti k našemu povolání a malé platy (jakkoli s obojím nelze než souhlasit), budeme na počítače, diskotéky a televizi jen vymlouvat.

Milan Štěpita

Gymnázium Uherské Hradiště

                 
Obsah vydání       20. 12. 2004
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu
20. 12. 2004 Rumsfeld přiznal, že kondolenční dopisy rodinám mrtvých vojáků podepisoval automat
20. 12. 2004 Bible jsou "lži a propaganda"
20. 12. 2004 Nečtou-li děti, může za to učitel Milan  Štěpita
20. 12. 2004 Úsměvný vánoční dárek ČTÚ: Stádník chce regulovat internet...
20. 12. 2004 Sarabanda: Bergmanova filmová meditace na téma mlčení Josef  Brož
20. 12. 2004 Británie: Poruší navrhované elektronické občanky Konvenci o lidských právech?
20. 12. 2004 50 procent irácké policie dezertovalo
20. 12. 2004 Na co vlastně Češi DOPLÁCEJÍ? Jan  Hošek
20. 12. 2004 Homosexuální lobby? Jaroslav  Zvěřina
19. 12. 2004 Bush chce zakázat drama s možným homosexuálním obsahem
18. 12. 2004 Rusko a Čína posilují svou vojenskou spolupráci
20. 12. 2004 Michael  Marčák
18. 12. 2004 Rozhodnutí jednat o přijetí Turecka do EU je kontroverzní
20. 12. 2004 Boj se šedou ekonomikou a registrační pokladny Petr  Baubín
19. 12. 2004 "Blboune!" pravil Bůh Ondřej  Stehlík
20. 12. 2004 Noam Chomsky: O stavu národa, o Iráku a volbách Amy  Goodman
20. 12. 2004 Kdo je Noam Chomsky Martin  Mrzena
20. 12. 2004 A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici Ondřej  Slačálek
20. 12. 2004 Je Adam Curtis Sergejem Ejzenštejnem digitální televizní éry? Lucie  Česálková
20. 12. 2004 Pobřeží slonoviny: Uspějí sankce OSN? Simone  Radačičová
20. 12. 2004 Kolumbie: násilí, žoldnéři, USA, drogy a revoluce Marek  Šimoník
20. 12. 2004 Potřebná kniha s velikými otazníky Petr  Šafařík
17. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odporu za dny 4. - 8. prosince 2004
20. 12. 2004 Večer s novými básněmi Petra Hrušky
20. 12. 2004 Bělehrad obvinil NATO u soudu OSN za genocidu v Jugoslávii, soud obvinění odmítl Štěpán  Kotrba
20. 12. 2004 Łódź Ghetto Album Robert Jan van Pelt
20. 12. 2004 Henryk Ross - Łódź Ghetto Album
20. 12. 2004 Michael  Marčák
17. 12. 2004 Podle nezávislého auditu stoupla návštěvnost stránek Britských listů za minulý měsíc o 24%
17. 12. 2004 Gayové a banány Fabiano  Golgo
17. 12. 2004 Děti nečtou Josef  Vít
17. 12. 2004 Svět ovládají džinové z láhve Martin  Škabraha
17. 12. 2004 Levné řešení Alex  Koenigsmark
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu   
20. 12. 2004 Nečtou-li děti, může za to učitel Milan  Štěpita
17. 12. 2004 Metafora trhu ve vzdělávání aneb konec bohemistiky za kanálem? Dominik  Lukeš
17. 12. 2004 Děti nečtou Josef  Vít
16. 12. 2004 Ohrožená výspa české kultury Jan  Čulík
14. 12. 2004 "Kolik budu muset studovat literatury?" Rajendra A. Chitnis
14. 12. 2004 `How much literature do I have to do?' Rajendra A. Chitnis
13. 12. 2004 Bohemistika, slovakistika jsou vlivnými vyslanci ČR i Slovenska - přežijí v zahraničí? Tim  Beasley-Murray
13. 12. 2004 Czech, Slovak, Minority Subjects and Discipline Tim  Beasley-Murray
10. 12. 2004 Češi mluví jen sami mezi sebou. Kdy se to změní? Jan  Čulík
10. 12. 2004 Jaké studenty má vychovávat vysoká škola? Martin  Škabraha
9. 12. 2004 Co je smyslem vyučování? Boris  Cvek
9. 12. 2004 Je přijatelné, aby ministerští úředníci soukromě vydělávali ve své pracovní době?   
9. 12. 2004 Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školství   
6. 12. 2004 Orientovat školství na elitu, nebo na širokou veřejnost? Miroslav Václav Steiner