9. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 12. 2004

Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školství

Reakce na článek Borise Cveka "Co je smyslem vyučování"

Mne na vašem článku vůbec nepopudilo to, že kritizujete úroveň učitelů a výuky obecně. Podotýkám také, že nejsem učitel, každopádně ne na základní nebo střední škole. Váš pohled mi ale připadá silné zaujatý, což může být dáno tím,že jste v socialistickém školství nestrávil (jak soudím z data narození) zase tolik let jako např. já, píše Alice Valkařová.

Určitě platila oficiálně charakteristika učitele, kterou uvádíte. na druhé straně jsem ale já osobně potkala jen velmi málo učitelů, kteří by se takovými pokyny řídili. Na základní školu jsem chodila v Olomouci v padesátých letech, pak na střední školu v Ostravě v první polovině šedesátých let. Potkala jsem různé učitele, někteří byli dobří, někteří špatní, někteří byli výborní, nehledě na to, co se po nich někde shora žádalo, a dokázali ve mne probudit zájem o obor, kterému se nyní věnuji. Dobrý učitel (profesor) zůstal dobrým učitelem i v socialismu. Špatný učitel zůstává špatný v každém systému.

A ještě k té úrovni našich studentů ve srovnání se zahraničím. Má dcera přišla ve svých 16 letech na střední školu v Německu. Okamžitě se stala nejlepší v matematice, ač doma zdaleka nejlepší nebyla. Úroveň matematiky byla v té třídě evidentně nižší než u nás. Nevím, který předmět vypovídá lépe o schopnosti děti uvažovat než matematika? A co se týče aktivního přístupu děti k výuce? Dcera si mi stěžovala, že ve třídě panoval zmatek, studenti nedávali pozor, pouštěli si při vyučování walkmana, což někteří učitele ignorovali. Jen pár silnějších jedinců (mezi učiteli) udrželo při vyučování kázeň. V Německu ale prosazují to, o čem vy píšete, už mnoho let a podle mého názoru (a nejenom podle mého) se výsledek zatím jaksi nedostavuje.

Před několika lety v Němečku proběhla taky tiskem debata na základě minulého hodnocení OECD, kde němečtí školáci a studenti dostali ještě mnohem méně bodů než čeští. Není to důkaz, že tudy cesta nevede? A jak byste hodnotil fakt, že jednoho z nejlepších hodnocení dosáhli školáci z východoasijských států, kde je přístup k výuce velmi tradiční a hodně autoritářský?

Píšete o tom,že se ve školách vyžaduje memorování a málo uvažování o tématu. Že není třeba znát tolik faktů, protože si je můžeme později někde vyhledat. S tím bych souhlasila, ale ne bez výhrad. K tomu, abyste se vůbec s učitelem mohl bavit, některá fakta musíte znát. Těžko budete diskutovat s učitelem, když nemáte základní znalosti. Pak se mi jeví jako nejhorší varianta studenta takový aktivní ignorant. Nic sice neví, ale rád diskutuje. Pokud diskutujete o tom, jestli je zmačkaný papír na tácku umění - tak to ještě jde. Diskutujte ale v matematice o Phytagorově větě, když jste o ní předtím nikdy neslyšeli.

                 
Obsah vydání       9. 12. 2004
9. 12. 2004 Británie "diskriminovala Romy z ČR"
9. 12. 2004 Co je smyslem vyučování? Boris  Cvek
9. 12. 2004 Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školství
9. 12. 2004 Nejhorší zločin na světě
9. 12. 2004 Každých pět vteřin stále na světě umírá jedno dítě hladem
9. 12. 2004 Michael  Marčák
9. 12. 2004 USA chtějí pozorně naslouchat Evropanům
9. 12. 2004 Američtí konzervativci útočí na generálního tajemníka OSN
9. 12. 2004 Je přijatelné, aby ministerští úředníci soukromě vydělávali ve své pracovní době?
9. 12. 2004 Používání laptopu vám ohřívá varlata a snižuje vaši plodnost
9. 12. 2004 Michael  Marčák
9. 12. 2004 Monitor tisku Ministerstva vnitra necenzurujeme
9. 12. 2004 Michael Moore bojuje s neokonzervativci
8. 12. 2004 Američtí vojáci kritizovali Rumsfelda
8. 12. 2004 Další týrání iráckých vězňů Američany
8. 12. 2004 Šéf CIA: Irák se propadá do chaosu
8. 12. 2004 Trojí pohled na tuto zemi Oskar  Krejčí
8. 12. 2004 "Už víte, co kapitalismus přináší: mafii a vše kolem" Štěpán  Kotrba
8. 12. 2004 Zmizel živel Petr  Baubín
8. 12. 2004 Mám rád děti celého světa... Tomáš  Koloc
8. 12. 2004 Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem Petr  Šafařík
8. 12. 2004 Čtyři tváře Strany Zelených a Strany pro otevřenou společnost Pavel  Pečínka
8. 12. 2004 17. listopad trochu jinak Miroslav  Polreich
7. 12. 2004 Pouze Čína může zastavit pád amerického dolaru Miloš  Kaláb
8. 12. 2004 Tajný svět George W. Bushe - V síti víry, obchodu a moci Ondřej  Slačálek
7. 12. 2004 Zachraňte nás před politiky, kteří vzývají Pánaboha
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Školství RSS 2.0      Historie >
9. 12. 2004 Co je smyslem vyučování? Boris  Cvek
9. 12. 2004 Je přijatelné, aby ministerští úředníci soukromě vydělávali ve své pracovní době?   
9. 12. 2004 Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školství   
6. 12. 2004 Orientovat školství na elitu, nebo na širokou veřejnost? Miroslav Václav Steiner
29. 11. 2004 Problémy českého školství je třeba pojmenovat, až potom je můžeme začít řešit   
29. 11. 2004 Princip zkoušení je z pedagogického hlediska sporný Radek  Sárközi
26. 11. 2004 Co je to "test" Boris  Cvek
23. 11. 2004 Princ Charles uprostřed kontroverze ohledně kvality školství   
18. 11. 2004 Je vhodnější ústní forma zkoušení nebo písemné testy? Vladimír  Wagner
16. 11. 2004 Já ústnímu zkoušení naopak fandím Ignác  Pospíšil
16. 11. 2004 Školství politiky nezajímá Radek  Sárközi
16. 11. 2004 Kam kráčíš, česká techniko?   
15. 11. 2004 Je ústní zkoušení v chemii a ve fyzice na gymnáziu nutné? Boris  Cvek
15. 11. 2004 Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit Jan  Čulík
5. 11. 2004 Postmoderní média pro děti jako zdroj alternativní historie Štefan  Švec