9. 12. 2004
Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školstvíReakce na článek Borise Cveka "Co je smyslem vyučování" Mne na vašem článku vůbec nepopudilo to, že kritizujete úroveň učitelů a výuky obecně. Podotýkám také, že nejsem učitel, každopádně ne na základní nebo střední škole. Váš pohled mi ale připadá silné zaujatý, což může být dáno tím,že jste v socialistickém školství nestrávil (jak soudím z data narození) zase tolik let jako např. já, píše Alice Valkařová. |
Určitě platila oficiálně charakteristika učitele, kterou uvádíte. na druhé straně jsem ale já osobně potkala jen velmi málo učitelů, kteří by se takovými pokyny řídili. Na základní školu jsem chodila v Olomouci v padesátých letech, pak na střední školu v Ostravě v první polovině šedesátých let. Potkala jsem různé učitele, někteří byli dobří, někteří špatní, někteří byli výborní, nehledě na to, co se po nich někde shora žádalo, a dokázali ve mne probudit zájem o obor, kterému se nyní věnuji. Dobrý učitel (profesor) zůstal dobrým učitelem i v socialismu. Špatný učitel zůstává špatný v každém systému. A ještě k té úrovni našich studentů ve srovnání se zahraničím. Má dcera přišla ve svých 16 letech na střední školu v Německu. Okamžitě se stala nejlepší v matematice, ač doma zdaleka nejlepší nebyla. Úroveň matematiky byla v té třídě evidentně nižší než u nás. Nevím, který předmět vypovídá lépe o schopnosti děti uvažovat než matematika? A co se týče aktivního přístupu děti k výuce? Dcera si mi stěžovala, že ve třídě panoval zmatek, studenti nedávali pozor, pouštěli si při vyučování walkmana, což někteří učitele ignorovali. Jen pár silnějších jedinců (mezi učiteli) udrželo při vyučování kázeň. V Německu ale prosazují to, o čem vy píšete, už mnoho let a podle mého názoru (a nejenom podle mého) se výsledek zatím jaksi nedostavuje. Před několika lety v Němečku proběhla taky tiskem debata na základě minulého hodnocení OECD, kde němečtí školáci a studenti dostali ještě mnohem méně bodů než čeští. Není to důkaz, že tudy cesta nevede? A jak byste hodnotil fakt, že jednoho z nejlepších hodnocení dosáhli školáci z východoasijských států, kde je přístup k výuce velmi tradiční a hodně autoritářský? Píšete o tom,že se ve školách vyžaduje memorování a málo uvažování o tématu. Že není třeba znát tolik faktů, protože si je můžeme později někde vyhledat. S tím bych souhlasila, ale ne bez výhrad. K tomu, abyste se vůbec s učitelem mohl bavit, některá fakta musíte znát. Těžko budete diskutovat s učitelem, když nemáte základní znalosti. Pak se mi jeví jako nejhorší varianta studenta takový aktivní ignorant. Nic sice neví, ale rád diskutuje. Pokud diskutujete o tom, jestli je zmačkaný papír na tácku umění - tak to ještě jde. Diskutujte ale v matematice o Phytagorově větě, když jste o ní předtím nikdy neslyšeli. |