17. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 12. 2004

Děti nečtou

Na stránkách BL neutichá diskuse na téma "naše školství". Všechno začalo zprávou OECD, která nedala českým školákům nejlepší vysvědčení. Autoři mají rozličné názory na zkoušení a ověřování probrané látky i na vlastní vzdělávací procesy. Všichni mají svou pravdu.

Bohužel, podle mne žádný nepoukázal na základní problém, se kterým se dnes setkáváme v masovém měřítku. Totiž, že české dětičky nečtou.

Sám vím jak to bylo, jak to je dnes a vyhlídky vidím černě. Já jsem v mládí četl jednu knížku denně. Ano, každý den jednu knížku. 365 za rok a 3650 za deset let. Tehdy totiž nabyla televize. Moje dcera četla asi do deseti let - až do doby, než jsme si koupili televizi. Pak číst přestala. A její děti už nečtou vůbec. Ano, dnešní děti nečtou, ale koukají na televizi.

Takové děti, které nečtou, mají malou slovní zásobu. Neznají základní česká slova a to nemluvím o cizích slovech v češtině. Neumí se vyjdřovat - mluví jako filmové postavy ze seriálů - spíše těch kreslených. Brzy budou mluvit v něčem, čemu se v angličtině říká "basic English". To potom se může učitel rozkrájet a je to málo platné.

Vůbec kritika učitelů je u nás velmi populární. Zrovna teď jsem to slyšel ve zprávách. I mizerný učitel naučí něco žáka, který má zájem. A takových je málo. Žáka, jenž se celou hodinu těší jak si dá jointa o přestávce, nenaučí nikdo nic. A zkušenosti s drogou má 50% školáků. Problém v učitelích není.

Problém je v celém životním stylu a ten dnes vytvářejí média - hlavně televize. Ukazují svět, kde se nepracuje a všichni se jen baví. Nevaž se - odvaž se!! Zábava je vrchol. Mladí chodí za zábavou skoro denně. Pořád se něco děje. Pořád jsou otevřené diskotéky, kde je možno dostat všechno - hlavně drogy.

Ještě v sedmdesátých a osmdesátých letech se vydávaly knihy v nákladech 80 a více tisíc výtisků, dneska je náklad 10 tisíc bestselerem.

Nedávno jsem četl, že se oživuje vydávání komiksů. Tedy něčeho, co bylo dříve na okraji zájmu. Ale važme si čtenářů komiksů - je to poslední elita, která ještě je schopna něco přečíst. a budoucnost je černější.

jak to bude vypadat za pár let, můžeme už dnes vidět v USA. podle průzkumů je tam asi tak 40 až 60 milonů lidí negramotných. Tedy ne, že by si nepamatovali a neznali žádná písmenka, ale jsou to lidi, kterým dělá čtení obrovské potíže. Při čtení si ukazují prstem a sotva slabikují. Mají takové potíže, že nemají třeba možnost získat řidičský průkaz, protože nejsou schopni vyplnit test. Nakonec i tyto testy, kde žák vybírá jednu z předem připravených odpovědí jsou zcestné.

Takový žák se nenaučí samostatně formulovat myšlenky (což je jedna z věcí které kritizoval OECD). Jedině tvůrčí vyjadřování má přínos pro vytváření osobnosti.

Současný trend , kdy děti nečtou a koukají na televizi, je zhoubný. Nezachrání to ani počítače. Zatím si děti musí občas něco přečíst na počítači, ale není daleko doba, kdy počítače budou samy číst text na nich obsažený - navíc se může přejít na mluvené stránky na internetu. Znalost psaní a čtení bude výsadou určité elity, která bude ovládat rozdělování vědomostí.

Největší problém školství v budoucnosti (a nejen našeho) bude vůbec něco naučit negramoty. Je to chmurná vize budoucnosti, ale skutečně nevím, co by děti v ČR donutilo číst.

                 
Obsah vydání       17. 12. 2004
19. 12. 2004 Bush chce zakázat drama s možným homosexuálním obsahem
18. 12. 2004 Rusko a Čína posilují svou vojenskou spolupráci
18. 12. 2004 Rozhodnutí jednat o přijetí Turecka do EU je kontroverzní
17. 12. 2004 Gayové a banány Fabiano  Golgo
17. 12. 2004 Svět ovládají džinové z láhve Martin  Škabraha
17. 12. 2004 Metafora trhu ve vzdělávání aneb konec bohemistiky za kanálem? Dominik  Lukeš
17. 12. 2004 Levné řešení Alex  Koenigsmark
17. 12. 2004 Michael  Marčák
17. 12. 2004 Věznit bez soudu osoby podezřelé z terorismu porušuje lidská práva
17. 12. 2004 Saraband -- filmový testament Ingmara Bergmana?
17. 12. 2004 Akademická volební kampaň pokračuje Zdeněk  Slanina
19. 12. 2004 "Blboune!" pravil Bůh Ondřej  Stehlík
17. 12. 2004 Podle nezávislého auditu stoupla návštěvnost stránek Britských listů za minulý měsíc o 24%
16. 12. 2004 Ohrožená výspa české kultury Jan  Čulík
17. 12. 2004 Češi DOPLÁCEJÍ na svůj nezájem o rozpočet své země Michal  Rusek
17. 12. 2004 Michael  Marčák
17. 12. 2004 Děti nečtou Josef  Vít
17. 12. 2004 Zpravodajství iráckého odporu za dny 4. - 8. prosince 2004
16. 12. 2004 Máme pravdu, říkají česká média Bohumil  Kartous
16. 12. 2004 Stravovací poukazy - že by náhrada za LTO? Petr  Sláma
16. 12. 2004 Paternalistický stát a jeho nesmyslné stravenky Tomáš  Stýblo
17. 12. 2004 Geremek zuří na Almonda
14. 12. 2004 "Kolik budu muset studovat literatury?" Rajendra A. Chitnis
13. 12. 2004 Bohemistika, slovakistika jsou vlivnými vyslanci ČR i Slovenska - přežijí v zahraničí? Tim  Beasley-Murray
15. 12. 2004 Kachna roku! Fabiano  Golgo
16. 12. 2004 "Svoboda projevu musí být svobodou vyjadřovat nepřijatelné názory"
16. 12. 2004 Levičáci ohrožují národní bezpečnost amerického státu
16. 12. 2004 Kdo je David Horowitz
16. 12. 2004 Marek Benda: "Ve světě je homosexuální lobby zvýhodňována pod tlakem liberálů a médií" Pavel  Mareš
15. 12. 2004 Veda a umenia súvisia Miroslav  Brada
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
17. 12. 2004 Metafora trhu ve vzdělávání aneb konec bohemistiky za kanálem? Dominik  Lukeš
17. 12. 2004 Děti nečtou Josef  Vít
16. 12. 2004 Ohrožená výspa české kultury Jan  Čulík
14. 12. 2004 "Kolik budu muset studovat literatury?" Rajendra A. Chitnis
14. 12. 2004 `How much literature do I have to do?' Rajendra A. Chitnis
13. 12. 2004 Bohemistika, slovakistika jsou vlivnými vyslanci ČR i Slovenska - přežijí v zahraničí? Tim  Beasley-Murray
13. 12. 2004 Czech, Slovak, Minority Subjects and Discipline Tim  Beasley-Murray
10. 12. 2004 Češi mluví jen sami mezi sebou. Kdy se to změní? Jan  Čulík
10. 12. 2004 Jaké studenty má vychovávat vysoká škola? Martin  Škabraha
9. 12. 2004 Co je smyslem vyučování? Boris  Cvek
9. 12. 2004 Je přijatelné, aby ministerští úředníci soukromě vydělávali ve své pracovní době?   
9. 12. 2004 Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školství   
6. 12. 2004 Orientovat školství na elitu, nebo na širokou veřejnost? Miroslav Václav Steiner
29. 11. 2004 Problémy českého školství je třeba pojmenovat, až potom je můžeme začít řešit   
29. 11. 2004 Princip zkoušení je z pedagogického hlediska sporný Radek  Sárközi