17. 12. 2004
Děti nečtouNa stránkách BL neutichá diskuse na téma "naše školství". Všechno začalo zprávou OECD, která nedala českým školákům nejlepší vysvědčení. Autoři mají rozličné názory na zkoušení a ověřování probrané látky i na vlastní vzdělávací procesy. Všichni mají svou pravdu. Bohužel, podle mne žádný nepoukázal na základní problém, se kterým se dnes setkáváme v masovém měřítku. Totiž, že české dětičky nečtou. |
Sám vím jak to bylo, jak to je dnes a vyhlídky vidím černě. Já jsem v mládí četl jednu knížku denně. Ano, každý den jednu knížku. 365 za rok a 3650 za deset let. Tehdy totiž nabyla televize. Moje dcera četla asi do deseti let - až do doby, než jsme si koupili televizi. Pak číst přestala. A její děti už nečtou vůbec. Ano, dnešní děti nečtou, ale koukají na televizi. Takové děti, které nečtou, mají malou slovní zásobu. Neznají základní česká slova a to nemluvím o cizích slovech v češtině. Neumí se vyjdřovat - mluví jako filmové postavy ze seriálů - spíše těch kreslených. Brzy budou mluvit v něčem, čemu se v angličtině říká "basic English". To potom se může učitel rozkrájet a je to málo platné. Vůbec kritika učitelů je u nás velmi populární. Zrovna teď jsem to slyšel ve zprávách. I mizerný učitel naučí něco žáka, který má zájem. A takových je málo. Žáka, jenž se celou hodinu těší jak si dá jointa o přestávce, nenaučí nikdo nic. A zkušenosti s drogou má 50% školáků. Problém v učitelích není. Problém je v celém životním stylu a ten dnes vytvářejí média - hlavně televize. Ukazují svět, kde se nepracuje a všichni se jen baví. Nevaž se - odvaž se!! Zábava je vrchol. Mladí chodí za zábavou skoro denně. Pořád se něco děje. Pořád jsou otevřené diskotéky, kde je možno dostat všechno - hlavně drogy. Ještě v sedmdesátých a osmdesátých letech se vydávaly knihy v nákladech 80 a více tisíc výtisků, dneska je náklad 10 tisíc bestselerem. Nedávno jsem četl, že se oživuje vydávání komiksů. Tedy něčeho, co bylo dříve na okraji zájmu. Ale važme si čtenářů komiksů - je to poslední elita, která ještě je schopna něco přečíst. a budoucnost je černější. jak to bude vypadat za pár let, můžeme už dnes vidět v USA. podle průzkumů je tam asi tak 40 až 60 milonů lidí negramotných. Tedy ne, že by si nepamatovali a neznali žádná písmenka, ale jsou to lidi, kterým dělá čtení obrovské potíže. Při čtení si ukazují prstem a sotva slabikují. Mají takové potíže, že nemají třeba možnost získat řidičský průkaz, protože nejsou schopni vyplnit test. Nakonec i tyto testy, kde žák vybírá jednu z předem připravených odpovědí jsou zcestné. Takový žák se nenaučí samostatně formulovat myšlenky (což je jedna z věcí které kritizoval OECD). Jedině tvůrčí vyjadřování má přínos pro vytváření osobnosti. Současný trend , kdy děti nečtou a koukají na televizi, je zhoubný. Nezachrání to ani počítače. Zatím si děti musí občas něco přečíst na počítači, ale není daleko doba, kdy počítače budou samy číst text na nich obsažený - navíc se může přejít na mluvené stránky na internetu. Znalost psaní a čtení bude výsadou určité elity, která bude ovládat rozdělování vědomostí. Největší problém školství v budoucnosti (a nejen našeho) bude vůbec něco naučit negramoty. Je to chmurná vize budoucnosti, ale skutečně nevím, co by děti v ČR donutilo číst. |