30. 6. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 6. 2003

Monitor Jana Paula: Jak se kreslený vtip stane "uměním",
aneb malá úvaha nad česko-slovenskou expozicí 50. ročníku Bienále v Benátkách

Když Marcel Duchamp vystavil v galerii sušák na lahve, řada lidí se s ohledem na neobvyklost jeho počínání docela oprávněně ptala, jak je to možné. Na první pohled se zdá, že pointa byla jasná, umělec umístil banální předmět do prostoru, kde divák tradičně očekával umění, čímž zpochybnil galerii (co je to vlastně galerie?) i samotný sušák na láhve (co je vlastně sušák na láhve?).

Nevěřím ale, že by v případě Duchampa byla jeho pointa sama takto banální, když pomineme fakt, že rozhodně nechtěl zdůraznit estetické kvality prosté spotřební věci. Otázka tedy zní, v čem spočívá revolučnost Duchampova činu pro výtvarné umění, když je přece tak snadné v prostoru pro umění vystavovat zase jen umění?

Právě proto, přemýšlivý Duchamp totiž udělal něco, k čemu se odvážně odhodlal jako první, znejistil totiž samo umění, zrelativizoval jej, neboť pravděpodobně přestal věřit v jeho funkčnost. Umění se do té doby už příliš zabývalo samo sebou a svými estetickými parametry (např. kubismus nebyl nic jiného než radikální ladění formy), Duchamp svým činem řekl dost a nakonec se sám na dlouhý čas přestal umění věnovat.

Takový "frajeři" už ale dnes mezi umělci nejsou, byl to ale on, kdo vytvořil precedens a přitom současně i velkou mysteriózní podívanou, plnou nevšední poetiky. Desítky umělců po něm ji rozmělňovaly a dále rozmělňují v nespočetných modifikacích duchampovského tvořivého přístupu, aby se nakonec nepřetržitým opakováním sama stala vyprázdněným klišé.

Postupem času došlo v mnohých tendencích výtvarného umění k paradoxní situaci, v níž duchampovské funkční znejistění umění se samo stalo formálním aktem, jež se nevztahoval k žádnému kontextu (nezájem o umění navíc roste). Ač pro mnohé umělce základní tvůrčí otázka napříště mohla znít, v čem spočívá revolučnost mého výtvarného (konceptuálního) činu, když je přece tak snadné v prostoru vyhrazeném pro umění nevystavit umění, málokdo zvolil složitější cestu, je-li vůbec po Duchampovi nějaká.

Andy Warhol se alespoň pokusil tento směr devalvovat s takovým nasazením, že nakonec devalvoval i sám sebe a roli umělce v umění vůbec. I to byla ale ještě frajeřina. Dnešní "powarholovské" současné umění je už jen přímo postiženo snadností duchampovského principu a postupně se stalo formální hrou. Umělcům to nevadí, mají své kurátory, kteří sofistikovaně dosadí triviální formě smysluplný obsah

Za sebe už nechce vystupovat nikdo, v rychlém světě je to příliš zdlouhavé a tak se dílo osamoceno potlouká po světě bez svého tvůrce, v přítomnosti nevšímavých diváků..Více povrchní provokace znamená více pozornosti, jak snadné je dělat umění. Benátské bienále s dlouholetou tradicí je výzva, pro letošní česko-slovenský projekt ovšem v podstatě nevyslyšena. Česká umělecká skupina Kamera skura a Slovenská Kunst fu ve svém společném projektu vsadili přesně na módní kartu globálně vyprázdněného duchampovského principu a nic národně svébytného nepředvedli.

Jejich společným dílem nazvaným Superstart, kurátorovaným jinak osobitým Michalem Kolečkem, se stal v rámci 50. ročníku Benátského bienále Ježíš, pomyslně cvičící na kruzích. V oficiálním popisu instalace je uvedeno, že dominantu tvoří centrálně umístěná figura na kruzích v pozici ukřižovaného Krista, která je spuštěna z "hvězdného" nebe, přičemž druhou část tvoří ozvučená videoprojekce se záznamem fandícího publika.

V rámci čitelnosti ideového východiska, kterým byl podle autorů fakt, že dochází k nábožnému uctívání sportovních hvězd a sport jako takový se svým způsobem stává novou formou náboženství, je nutno říci, že projekt není přesvědčivý.. Dominantu totiž netvoří "figura" umístěná na kruzích v pozici ukřižovaného Krista, ale sám Kristus, což je podle mne zásadní rozpor, který celou instalaci znedůvěryhodňuje a posouvá ji do roviny pouhé formální provokace a nudné efektní podívané.

Sám autor Michal Koleček na jiném místě píše, že cituji: "Na letošním Benátském bienále cvičí Ježíš Kristus v česko-slovenském pavilonu na kruzích". Zásadní otázka ale je, proč cvičí na kruzích právě nesportovec Ježíš Kristus (byť je obdařen atletickou postavou), když záměrem autorů nebyla snaha vyříkat si to s katolickou církví, ale obnažení tématu zbožštění sportovních hvězd a celého kultu sportu, který je už dnes především o penězích a stal se masovou spotřební záležitostí?

Proč si umělci podřízli vlastní větev a nadělali do vlastních kalhot, když obrátili pointu naruby a použili v instalaci notoricky známou postavu Ježíše, s notoricky známými rozpaženými končetinami? Proč v této pozici nepoužili konkrétního zbožňovaného sportovce, ale naopak jasný křesťanský symbol, jehož ikonografický kontext se vztahuje ke všemu možnému, jenom ne ke sportu? Odpověď je snadná, náš pavilon by zřejmě nevyvolal žádnou pozornost.

Autor projektu také v koncepci sděluje, že "Důležitým aspektem je také místo konání Biennale - tradičně katolická Itálie, jež má zároveň i silnou sportovní, např. fotbalovou tradici. Razantní, ironické a kontroverzní ztvárnění sportovce v pozici Krista (ne, jde o Krista v pozici sportovce a je snad Kristus sportovec jenom proto, že má tílko? Pozn.aut.) pravděpodobně vyvolá protikladné reakce, povede k diskusi a tím zviditelní česko-slovenský pavilon". Hmmm, to se asi povedlo, problém je, že samo zviditelnění ještě neříká nic o vlastním obsahu, zrovna tak jako nápad sám ještě nemusí prozrazovat nic o smysluplném sdělení.

A tak se oklikou dostáváme zpět k instalaci sušáku na lahve v prostoru galerie, kterou kdysi Duchamp zrelativizoval umění. Také Michal Koleček potvrzuje stejnou snahu, když v projektu Superstart píše, že silné obsahové napětí (je Kristus silák když se rozpažený udrží na kruzích? pozn.autora) však autoři projektu záměrně torpedují důsledným ironizováním vlastních uměleckých postojů i funkčních mechanismů samotného uměleckého díla.

Jenomže instalace Superstart není funkční v zamýšleném záměru, neboť Ježíš nikdy nebyl přeborníkem v cvičení na kruzích (alespoň soudě podle toho co o něm víme), zatímco Duchampův sušák na lahve byl, je a zůstane tím, pro jaký účel byl vyroben. Že není co ironizovat je jasné a tak z celé nákladné záležitosti zůstává zaplať pánbů jen to, že cituji : "Komunikační strategie projektu je postavena na konfrontaci sakrálního symbolu evropské civilizace se znaky současného konzumního a mediálního světa". Tuto informaci už ale dávno máme, takže jako kreslený vtip by to snad mohlo fungovat, v Dikobrazu z padesátých let zcela určitě.

                 
Obsah vydání       30. 6. 2003
30. 6. 2003 Mnémosyné Jakub  Žytek
30. 6. 2003 Informaci o závažné ústavní žalobě veřejnoprávní rozhlas a televize neuveřejnily
30. 6. 2003 Za přípravu vraždy dostal Srba osm let Štěpán  Kotrba
30. 6. 2003 Stínový box politici zvládají, v profi ringu jsou nuly Josef  Trnka
30. 6. 2003 Monitor Jana Paula: Jak se kreslený vtip stane "uměním",
aneb malá úvaha nad česko-slovenskou expozicí 50. ročníku Bienále v Benátkách
Jan  Paul
30. 6. 2003 Superkukurica
Na Slovensko sa začnú dovážať geneticky modifikované potraviny
Radovan  Geist
28. 6. 2003 Británie a Irák:
"Když se vysílají lži!" Zuřivý Campbell se vnutil do televizního studia
28. 6. 2003 Británie a Irák:
BBC Campbellovi: Vedete mstivou kampaň proti naší novinářské práci
29. 6. 2003 Reportér BBC chce žalovat britského ministra
27. 6. 2003 Jak "vysvětloval" problém s kontroverzní zprávou o iráckých zbraních Jack Straw
29. 6. 2003 Irácký odpor byl plánován?
27. 6. 2003 Odsouzení policistů: čeho se bojí orgány státu?
27. 6. 2003 Srba bude mlčet Ivan  David
30. 6. 2003 Deset ministrů musí stačit... Štěpán  Kotrba
30. 6. 2003 Tráva, Mareš a Komorous Michael "xChaos" Polák
30. 6. 2003 Nový Harry Potter -- postava plná angstu Hannah  Čulík
30. 6. 2003 The angst-filled Harry Potter Hannah  Čulík
30. 6. 2003 "Pozitivní" lobbisté do Evropského parlamentu a morální identita kandidáta Štěpán  Kotrba
30. 6. 2003 Pozadu o 38 rokov? Andrej  Sablič
30. 6. 2003
30. 6. 2003 Achnaton, Henry Ford, Ernesto "Che" Guevara - traja revolucionári Peter  Greguš
30. 6. 2003 EU vs. Rakousko-Uhersko Petr  Homoláč
27. 6. 2003 Poslední knížecí rada z Vysočiny Miloš  Zeman
27. 6. 2003 Česká BBC: "Věřte policejním odhadům..." Štěpán  Kotrba
27. 6. 2003 Jak se čistila strana
aneb konec Pseudozelených v Čechách
Pavel  Pečínka
27. 6. 2003 Technické změny v Britských listech
31. 5. 2003 Hospodaření OSBL za květen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
30. 6. 2003 Mnémosyné Jakub  Žytek
30. 6. 2003 Tráva, Mareš a Komorous Michael "xChaos" Polák
30. 6. 2003 Nový Harry Potter -- postava plná angstu Hannah  Čulík
30. 6. 2003 The angst-filled Harry Potter Hannah  Čulík
30. 6. 2003 Monitor Jana Paula: Jak se kreslený vtip stane "uměním",
aneb malá úvaha nad česko-slovenskou expozicí 50. ročníku Bienále v Benátkách
Jan  Paul
28. 6. 2003 Británie a Irák:
"Když se vysílají lži!" Zuřivý Campbell se vnutil do televizního studia
  
28. 6. 2003 Británie a Irák:
BBC Campbellovi: Vedete mstivou kampaň proti naší novinářské práci
  
27. 6. 2003 Wow, Viewegh! Petr  Fiala
27. 6. 2003 Srba bude mlčet Ivan  David
27. 6. 2003 Pilulka, která "snižuje počet infarktů o 80 procent"   
27. 6. 2003 Jak se čistila strana
aneb konec Pseudozelených v Čechách
Pavel  Pečínka
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty III. ještě jednou
Ostuda ministerstva, ostuda vlády
Štěpán  Kotrba
26. 6. 2003 Vyřazení Duhana znamená, že Rada ČT chce prohlášení, jež nemá oporu v zákoně Petr  Štěpánek
26. 6. 2003 Libové protikomunistické gestíčko poslance Langera Karel  Mašita

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
30. 6. 2003 Monitor Jana Paula: Jak se kreslený vtip stane "uměním",
aneb malá úvaha nad česko-slovenskou expozicí 50. ročníku Bienále v Benátkách
Jan  Paul
16. 6. 2003 Monitor Jana Paula : Kontrola reality? Proboha ale proč? Jan  Paul
12. 5. 2003 Monitor Jana Paula: Prostory duše Moniky Ševčíkové Jan  Paul
7. 5. 2003 Monitor Jana Paula: Ještě jednou k integritě osobnosti Jan  Paul
6. 5. 2003 Monitor Jana Paula : Jefim Fištejn a Arnošt Lustig radí : "Přestaňte se přejídat!" Jan  Paul
7. 4. 2003 Monitor Jana Paula : Další živé pochodně jako devalvace mýtu obětní smrti Jan  Paul
23. 3. 2003 MONITOR JANA PAULA: O násilí Jan  Paul
21. 3. 2003 Monitor Jana Paula: V prostoru nicoty amerického ultimáta a "ultimativního kuchyňského pomocníka" Jan  Paul
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
10. 3. 2003 Monitor Jana Paula: Současné výtvarné umění a média Jan  Paul
3. 3. 2003 Monitor Jana Paula : Tunelování Mánesa se státním dohledem? Jan  Paul
21. 2. 2003 Monitor Jana Paula : Děla pro Prahu Jan  Paul
20. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Muzeum dětské kresby, lež, anebo nafouknutá bublina? Jan  Paul
16. 2. 2003 Monitor Jana Paula: "Street Art" v Holešovicích Jan  Paul
13. 2. 2003 Monitor Jan Paula : Česká televize účelově zkreslila Romanův příběh Jan  Paul