5. 2. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 2. 2003

Česká spořitelna má své klienty ráda

Který redaktor by neměl rád dopisy čtenářů. Šetří práci s vyhledáváním informací, inspiruje a někdy potěší. Nebo naopak.

Koncem loňského prosince přišel email Radomíra Vrajíka (vrajik@logika.com).

Týkal se České spořitelny, potažmo posledního výkřiku techniky, služby internet banking. Čtenář píše:

Asi tak v září 2001 vnutili manželce ve spořitelně autentizační kalkulátor internet banking pro běžný účet a sporožiro za cca 1500 Kč.

Načež tato služba nebyla pro běžný účet 3 měsíce do konce roku v provozu ze strany spořitelny - technicky nezvládnuto.

Pro sporožiro jsme ji jaksi nepotřebovali. Na začátku roku 2002 byla služba skutečně zprovozněna a kalkulátor byl nabízen za 900 Kč.

Zeptal jsem se spořitelního ombudsmana, zda nám bude navrácen rozdíl v ceně. Odpověď přišla něco v tom smyslu, že jsme mohli sporožiro a tudíž... Když se manželka trochu na tento způsob používání aklimatizovala (je lékařka - ne počítačový expert) a asi tak 3 x kalkulátor použila - spořitelna internet banking předělala - nyní je již kalkulátor za 1500 nepotřebný.

Takže shrnu:

3x použití internet bankingu s identifikačním kalkulátorem - 1500 Kč.

Co myslíte, co se mi honí hlavou, kromě toho, že jsem naštvaný na manželku, že se nechala ukecat u přepážky? :-).

Jak jsme komunikovali

Redaktor udělá několik jednoduchých úkonů. Pár týdnů počká a nechá informaci uležet. Vezme telefon a zavolá mluvčí České spořitelny Kláře Gajdůškové. Pak pošle dotazy. Mluvčí sežene informace a odpoví nebo jejich vypracováním pověří příslušný odbor. V tomto případě je vypracoval Odbor externí komunikace. Přišly posledního března, pouze několik dnů po odeslání.

  • Otázka R.M. - Mám několik poměrně jednoduchých dotazů ohledně autentizačních kalkulátorů pro internet banking běžného účtu a sporožira. Během roku 2001 je Česká spořitelna zákazníkům začala nabízet za cca 1500 Kč. Konkrétní případ na který jsem narazil se odehrál v září toho roku.

    Ovšem internet banking nebyl pro běžný účet k dispozici až do konce roku 2001. Fungoval jen pro sporožiro. Tedy minimálně v říjnu, listopadu a prosinci nebyla poskytována jedna ze služeb, pro kterou si ji vaši klienti pořizovali.

  • Reakce ČS - Internetbanking byl zcela jednoznačně nabízen ke sporožirovým účtům. A pro obsluhu sporožirového účtu si klienti Internet banking také zřizovali. Konstatování, že nefungovala služba, kvůli které si ji klienti pořizovali, tedy v žádném případě neodpovídá skutečnosti.

  • Pro samotné sporožiro by si ji zřejmě objednalo daleko méně lidí...

    ČS - I toto je bohužel mylné konstatování. Naše zkušenost je zcela jiná: převážná většina uživatelů SERVIS 24 Internetbanking jej využívá právě pro sporožirové účty; tak tomu bylo i u předchozí verze Internetbanking.

  • Když pak byla tato služba počátkem roku 2002 aktivována i pro běžné účty, byl kalkulátor náhle nabízen za 900 korun českých a posléze se stal pro tyto účely zcela nepotřebným.

    ČS - Postupné zlevňování autentizačního kalkulátoru je motivováno zájmem České spořitelny, aby jej využívalo co nejvíce klientů. Není pravda, že autentizační kalkulátor se stal zcela nepotřebným, je i nadále možné jej využívat ke službě SERVIS 24 pro autorizaci plateb. Není již tedy podmínkou pro využívání služby SERVIS 24 Internetbanking, ale možným doplňkem zvyšujícím jistotu klienta.

  • Jak jste spotřebitelům své technické selhání za rok 2001 vykompenzovali?
  • ČS - Jaké technické selhání máte na mysli? Nabídli jsme klientům Internetbanking a souběžně pracovali na jeho zdokonalení. V listopadu loňského roku jsme spustili novou, výrazně uživatelsky i technicky vylepšenou verzi, integrovanou do služby Servis 24.

  • Nabízeli jste autentizační kalkulátor a službu s vědomím, že pro běžné účty nebude k dispozici?
  • ČS - Internet banking byl v době nabídky klientům sporožirových účtů připravován a později i nabízen majitelům běžných účtů -- fyzickým osobám. Internet banking pro právnické osoby jsme nabídli pouze v časově a regionálně omezené nabídce. Pro právnické osoby je v současné době určen produkt Homebanking.

  • Upozornili jste před podpisem smlouvy své klienty - spotřebitele na problém s obsluhou běžných účtů?
  • ČS - Na našich internetových stránkách, intranetu a ve sbírce předpisů bylo výslovně uvedeno, pro které klienty je Internet banking určen.

  • Upozornili jste je ve smlouvách, že toto poměrně drahé zařízení (AK) bude možno používat jen po omezenou dobu?

    ČS - Autentizační kalkulátor zn. VASCO, který byl používán v předchozí verzi služby Internet banking, je možné i nadále používat v nové verzi SERVIS 24 Internetbanking.

  • Kdo je "Spořitelní ombudsman"? Je to fyzická osoba nebo nějaký úsek (odbor) České spořitelny? Obraceli se něj lidé v této záležitosti?
  • ČS - Funkci ombudsmana Ceské spořitelny plní nezávislý tým pracovníků odboru Kvalita služeb.

  • Vraceli jste lidem peníze vynaložené na kalkulátor nebo jejich část a jestli ne, tak proč ne?

    ČS - Finanční prostředky spojené s nákupem kalkulátoru klientům zpětně hrazeny nebyly. Jak už bylo řečeno výše, autentizační kalkulátor může klient používat i k nové službě Servis24 - Internetbanking. V rámci této nové služby má klient možnost nastavit si limit, od kterého chce transakce autorizovat autentizačním kalkulátorem. Tato autorizace je nadstandardní formou zabezpečení služby Internetbanking. V této souvislosti bychom chtěli upozornit, že cena autentizačního kalkulátoru byla Českou spořitelnou dotována, resp. prodejní cena byla nižší než cena, za kterou Česká spořitelna kalkulátory nakupovala.

    Konec rozhovoru.

    Poznámka JČ: Zajímavé je, že pro internetové bankovní služby v Británii žádný autentizační kalkulátor nepotřebujete - používají se pro zalogování tři různé soukromé údaje od uživatele; viz např. internetová banka www.egg.com; a také v britských bankách neplatí soukromý uživatel žádné bankovní poplatky, pokud je jeho účet v kreditu.

    Zároveň také banky poslední dobou nabízejí -- to by však spíše mělo být asi terčem kritiky -- skoro každému úvěrové karty s velmi vysokým úvěrovým limitem, s tím, že po dobu prvního půlroku užívání karty neplatíte ze svého úvěrového dluhu vůbec žádné úroky.

  •                  
    Obsah vydání       5. 2. 2003
    5. 2. 2003 Colin Powell: "Saddám nesmí dostat ani pár dalších měsíců"
    4. 2. 2003 Channel Four News: Exkluzivní rozhovor se Saddámem Husajnem
    4. 2. 2003 Benn: Chci bránit válečné propagandě
    4. 2. 2003 "Saddam Husajn nepřesvědčil"
    4. 2. 2003 Britský labourista se zeptal Saddáma, zda má zbraně hromadného ničení
    5. 2. 2003 Česká spořitelna má své klienty ráda Radek  Mokrý
    5. 2. 2003 Už je to tady Jan  Čulík
    5. 2. 2003 Objednali si "dopis osmi" na Bushovu podporu Američané sami? Josef  Brož
    5. 2. 2003 Vysvědčení Jaroslav  Hutka
    5. 2. 2003 Sdělení Petra Štěpánka, publicisty aneb Havlova krajina po bitvě
    5. 2. 2003 Greenpeace pořádá mírový tábor v britských tancích
    5. 2. 2003 Kulturní monitor: Čekání na Godota - aneb do mrtvol se nekope Štěpán  Kotrba
    5. 2. 2003 Štěch kritizuje Sobotku: Reforma veřejných financí je pro odbory nepřijatelná
    5. 2. 2003 Vláček už jede, Dzurinda se směje Lubomír  Sedláčik
    5. 2. 2003 Slovenské komunálne voľby:
    Kvadratúra kruhu, alebo ako vybrať najmenších zlodejov
    Daniel  Krajcer
    5. 2. 2003 Konvent EU: Jak bude vypadat Evropská unie zítra?
    5. 2. 2003 Ako sme prišli, videli a ochutnali... Martin  Varholík
    5. 2. 2003 Pánsky klub -- smola pre ľudí Martina  Nemethová
    5. 2. 2003 NATO -- aliancia na konci svojho konca Zolo  Mikeš
    5. 2. 2003 Slováci a Česi v jednom štátnom útvare Daniel  Šmihula
    5. 2. 2003 Géniovia priemernosti - poučenia z nástupu fašizmu Peter  Greguš
    4. 2. 2003 Pfizer v Týdnu: Láska na první pohled Radek  Mokrý
    4. 2. 2003 Ministryně zdravotnictví: Pfizer nabízí v ČR řadu svých léčiv za ceny vyšší než v Německu, Velké Británii a Francii... Radek  Mokrý
    4. 2. 2003 Izolace v srdci Evropy Miloslav  Sova
    4. 2. 2003 Rekordní počty britských uživatelů internetu přecházejí na broadband
    4. 2. 2003 Německé zemské volby: zazvoní hrana sociální demokracii? Miroslav Václav Steiner
    4. 2. 2003 Antievropeanismus Bushovy vlády nesdílejí normální občané
    5. 2. 2003 Včera, dnes a zítra
    5. 2. 2003 Pošta redakci
    4. 2. 2003 Hospodaření OSBL za leden 2003 Jaroslav  Štemberk
    18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech