5. 2. 2003
Česká spořitelna má své klienty rádaKterý redaktor by neměl rád dopisy čtenářů. Šetří práci s vyhledáváním informací, inspiruje a někdy potěší. Nebo naopak.
Koncem loňského prosince přišel email Radomíra Vrajíka (vrajik@logika.com). Týkal se České spořitelny, potažmo posledního výkřiku techniky, služby internet banking. Čtenář píše: Asi tak v září 2001 vnutili manželce ve spořitelně autentizační kalkulátor internet banking pro běžný účet a sporožiro za cca 1500 Kč. Načež tato služba nebyla pro běžný účet 3 měsíce do konce roku v provozu ze strany spořitelny - technicky nezvládnuto. |
Pro sporožiro jsme ji jaksi nepotřebovali. Na začátku roku 2002 byla služba skutečně zprovozněna a kalkulátor byl nabízen za 900 Kč. Zeptal jsem se spořitelního ombudsmana, zda nám bude navrácen rozdíl v ceně. Odpověď přišla něco v tom smyslu, že jsme mohli sporožiro a tudíž... Když se manželka trochu na tento způsob používání aklimatizovala (je lékařka - ne počítačový expert) a asi tak 3 x kalkulátor použila - spořitelna internet banking předělala - nyní je již kalkulátor za 1500 nepotřebný. Takže shrnu: 3x použití internet bankingu s identifikačním kalkulátorem - 1500 Kč. Co myslíte, co se mi honí hlavou, kromě toho, že jsem naštvaný na manželku, že se nechala ukecat u přepážky? :-). Jak jsme komunikovaliRedaktor udělá několik jednoduchých úkonů. Pár týdnů počká a nechá informaci uležet. Vezme telefon a zavolá mluvčí České spořitelny Kláře Gajdůškové. Pak pošle dotazy. Mluvčí sežene informace a odpoví nebo jejich vypracováním pověří příslušný odbor. V tomto případě je vypracoval Odbor externí komunikace. Přišly posledního března, pouze několik dnů po odeslání. Ovšem internet banking nebyl pro běžný účet k dispozici až do konce roku 2001. Fungoval jen pro sporožiro. Tedy minimálně v říjnu, listopadu a prosinci nebyla poskytována jedna ze služeb, pro kterou si ji vaši klienti pořizovali. Reakce ČS - Internetbanking byl zcela jednoznačně nabízen ke sporožirovým účtům. A pro obsluhu sporožirového účtu si klienti Internet banking také zřizovali. Konstatování, že nefungovala služba, kvůli které si ji klienti pořizovali, tedy v žádném případě neodpovídá skutečnosti. ČS - I toto je bohužel mylné konstatování. Naše zkušenost je zcela jiná: převážná většina uživatelů SERVIS 24 Internetbanking jej využívá právě pro sporožirové účty; tak tomu bylo i u předchozí verze Internetbanking. ČS - Postupné zlevňování autentizačního kalkulátoru je motivováno zájmem České spořitelny, aby jej využívalo co nejvíce klientů. Není pravda, že autentizační kalkulátor se stal zcela nepotřebným, je i nadále možné jej využívat ke službě SERVIS 24 pro autorizaci plateb. Není již tedy podmínkou pro využívání služby SERVIS 24 Internetbanking, ale možným doplňkem zvyšujícím jistotu klienta.
ČS - Jaké technické selhání máte na mysli? Nabídli jsme klientům Internetbanking a souběžně pracovali na jeho zdokonalení. V listopadu loňského roku jsme spustili novou, výrazně uživatelsky i technicky vylepšenou verzi, integrovanou do služby Servis 24. ČS - Internet banking byl v době nabídky klientům sporožirových účtů připravován a později i nabízen majitelům běžných účtů -- fyzickým osobám. Internet banking pro právnické osoby jsme nabídli pouze v časově a regionálně omezené nabídce. Pro právnické osoby je v současné době určen produkt Homebanking. ČS - Na našich internetových stránkách, intranetu a ve sbírce předpisů bylo výslovně uvedeno, pro které klienty je Internet banking určen. ČS - Autentizační kalkulátor zn. VASCO, který byl používán v předchozí verzi služby Internet banking, je možné i nadále používat v nové verzi SERVIS 24 Internetbanking.
ČS - Funkci ombudsmana Ceské spořitelny plní nezávislý tým pracovníků odboru Kvalita služeb.
ČS - Finanční prostředky spojené s nákupem kalkulátoru klientům zpětně hrazeny nebyly. Jak už bylo řečeno výše, autentizační kalkulátor může klient používat i k nové službě Servis24 - Internetbanking. V rámci této nové služby má klient možnost nastavit si limit, od kterého chce transakce autorizovat autentizačním kalkulátorem. Tato autorizace je nadstandardní formou zabezpečení služby Internetbanking. V této souvislosti bychom chtěli upozornit, že cena autentizačního kalkulátoru byla Českou spořitelnou dotována, resp. prodejní cena byla nižší než cena, za kterou Česká spořitelna kalkulátory nakupovala. Konec rozhovoru. Poznámka JČ: Zajímavé je, že pro internetové bankovní služby v Británii žádný autentizační kalkulátor nepotřebujete - používají se pro zalogování tři různé soukromé údaje od uživatele; viz např. internetová banka www.egg.com; a také v britských bankách neplatí soukromý uživatel žádné bankovní poplatky, pokud je jeho účet v kreditu. Zároveň také banky poslední dobou nabízejí -- to by však spíše mělo být asi terčem kritiky -- skoro každému úvěrové karty s velmi vysokým úvěrovým limitem, s tím, že po dobu prvního půlroku užívání karty neplatíte ze svého úvěrového dluhu vůbec žádné úroky. |