7. 1. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 1. 2003

Monitor Jana Paula:

Podnik CPS Média se diskredituje vydáváním Art-Antik-Style

Trh s uměním je nový fenomén po roce 1989. Nelze nikoho nutit k tomu, co má kupovat, je to oblast osobních preferencí a individuálního rozhodnutí. Jiná situace nastává, mluví-li se v souvislosti s uměním o výhodných investicích, což je mediálně oblíbené téma. Tady je situace naprosto rozdílná. Zde je trh s uměním kvalitativně strukturován a platí v něm konkrétní kriteria, jimiž lze objektivně posuzovat serióznost nabídky. Spekulantům se to nelíbí a relativizují každý pokus o čitelnost trhu, poukazujíce na subjektivní povahu investice do umění. Bohužel i různé tzv. "odborné" PR časopisy zde sehrávají pod záminkou výhodného servisu velmi negativní roli.

Jedním z nich je i dvouměsíčník Art-Antik-Style, který vydává podnik CPS Média. Generální ředitel této společnost uvedl, že se rozhodli populárně-odborným magazínem vyplnit mezeru na časopiseckém trhu. Jenomže na stáncích je i o dvě třídy lepší Art-Antiques, který se také snaží propojit dohromady starožitnosti, staré umění a současné umění, včetně sběratelských kuriozit. Je otázkou, jakou důvěru chce vzbudit Art-Antik-Style, když tiskne neostré reprodukce a jeho layout je na úrovni mizerného regionálního věstníku. Zásadním problémem je ovšem obsah, který je zcela identický s vizuální podobou.

Presentace podprůměrných výtvarníků, jako jsou třeba Alexandr Pokrovskij, Kristian Kodet a nebo manželé Vavrysovi, vedle nepodepsaných článků, u nichž nejde rozeznat, co je inzerce a co redakční text, svědčí o naprosté nedůvěryhodnosti Art-Antik-Style. Inzeráty nejsou označeny nápisem inzerce a v rubrice "Umění-obchod" článek o galerii Miro zase nikdo nepodepsal. Není divu, protože na zadní straně časopisu má tato galerie plošný inzerát přes celou stranu! Podobné praktiky ve světě diskreditují takovéto časopisy v očích zájemců o výtvarné umění, protože jsou nejsprostší formou parazitování na trhu s uměním. Jejich výpovědní hodnota je nulová, protože je založena na manipulaci, skrze zaplacené PR.

Za nepodepsané texty nikdo nepřejímá odpovědnost. Jakkoliv jsou některé informace (například aukční výsledky) pro čtenáře zajímavé, tématické strukturování není obsahová rozmanitost, ale tápání. Časopis se nesnaží o reflexi kvalitní umělecké scény. Vzniká podezření, že zřejmě pouze zviditelňuje subjekty, s kterými se předem za odměnu dohodne. Některé texty naprosto ignorují skutečný stav věcí a stávají se bez hodnověrného doložení faktů jen obyčejnými reklamními bláboly.

Například v souvislosti s Kodetovou presentací se v textu píše: "Po obrovském úspěchu výstav Tři generace Kodetů v USA na Manhattanu, ve Vídni, na Českobudějovické radnici i v Galerii české plastiky v Praze padlo rozhodnutí vytvořit Muzeum Kodet." O jakém obrovském úspěchu lze ale mluvit, když prestižní americká a zahraniční odborná média o této akci nepřinesla ani řádku? Podobně i Galerie České plastiky zůstává na periferii zájmu seriózních českých médií a výstavy na radnicích neznamenají z hlediska hodnoty výstavy vůbec nic. Dohodnout si je totiž může v podstatě kdokoliv.

Totéž se týká soustavného proklamování Kodetova světového věhlasu, což je v bulvárních médiích již otřepaná reklamní finta. Kodet nemá recenze výstav v českém odborném tisku ani ve světovém a diskreditující aktivity (např.uvádění výstav malujícím zpěvákům) jeho dvorního vykladače prof. Františka Dvořáka jsou na české výtvarné scéně dostatečně známy.

Renomé časopisu Art-Antik-Style neposiluje ani jeho šéfredaktor Ivan Černý, jehož orientace v kvalitním českém umění je velmi špatná. Je s podivem, že mu v tom nepomohlo ani mnohaleté vedení časopisu Antique, který před několika lety zkrachoval. Přispívaly do něho občas podnětně i některé nezávislé osobnosti výtvarného umění a v oboru starožitností a aukcí přinášel časopis řadu zajímavých informací. Titul doplatil na nepřesvědčivou koncepci, jež se dle mého soudu promítla do nezájmu čtenářů. Po té Ivan Černý přesídlil jako spolupracovník do časopisu Basar a odtud pravděpodobně zamířil rovnou do Art-Antik-Style.

Slogan, že umění je výhodnou investicí, u nás zdomácněl jako fráze. Zaštiťuje se jí kde kdo, v úmorné snaze přilákat důvěřivce s plnou peněženkou. Jistě, investovat do umění je maximálně výhodná investice, pokud se ovšem zájemce nenechá napálit. Časopisy podobné magazínu Art-Antik-Style v mnohém ve své nabídce klamou, neboť presentují umělce, jejichž díla žádné zhodnocení nenabízejí. Na závěr posuďte názorovou výměnu mezi galeristou Miloslavem Navrátilem a Ivanem Černým, která dostatečným způsobem ilustruje amatérismus a neznalost lidí, kteří skrze PR časopisy negativně ovlivňují obchod s uměním.

Od: Miloslav Navrátil
Komu: basar@basar.cz
Odesláno: 16. listopadu 2001 11:38

Pane Černý,

náhodou se mi dostal do rukou časopis Basar, kde jsem si přečetl Váš článek "Reonova surrealistická plátna". Opravdu jsem nevěděl, mám-li věřit vlastním očím. Vaše tvrzení že: " Reon Argodian je pojem asi jako Gaudí, Dalí či Ernst Fuchs" je nehoráznost prvního řádu, stejně jako doporučování jeho obrazů coby "výborné investice". Pan Zahradník je kýčař - sice zručný mediálně a technicky - ale nic víc.Turistická atrakce - to snad, stejně jako voskové panoptikum, nebo muzeum tortury. Vychvalujete Reonovy úspěchy - nenapsal jste, v jakých důležitých veřejných sbírkách se jeho díla nacházejí - to je ukazatel kvality! Momentální komerční úspěch mají i Pokémoni, stejně jako dříve třeba hokejové karty. A stejně tak skončí i Reonovy obrazy. Neštěkne po nich pes. Z výtvarného hlediska je to dílo bezvýznamné, které nemá šanci se natrvalo prosadit. O Dalím nebo Gaudím si můžete nechat jen zdát.

Ve svém výčtu osobností, které natáčely v "Jeskyni", jste, asi nedopatřením, opomněl uvést pornostar Dolly Buster - to také dokresluje úroveň expozice. Mohu Vás ujistit, že naprostá většina Pražanů a obyvatelů Malé Strany zvlášť, ukončení činnosti "Magické jeskyně" přivítala. Přirovnávat tuto kašírovanou "nádheru" ke Gaudího dílu je buď drzost prvního řádu, nebo to dokumentuje Vaši naprostou nevědomost. Kdybyste se alespoň trochu orientoval ve výtvarném umění, věděl byste, že vídenští fantastičtí realisté dosáhli svého vrcholu v roce 1970, od té doby jejich práce stále klesají v ceně, o "výborné investici" nebo "mnohonásobném zhodnocení kapitálu" nemůže být vůbec řeč.

Například rakouský obchodník s uměním O.H. Ressler napsal v časopise News:" Fantastičtí realisté trčí už léta ve slepé uličce. Jejich práce jsou v aukcích velice levné. Před třiceti lety prožívali konjunkturu, to je ale dávno pryč."

Ovšem je také možné, že jste si nic neověřoval, napsal jste článek jako PR a papouškoval pouze to, co Vám napovídal sám autor. V tom případě je ale zpochybněna serióznost časopisu, který takovýto "výměšek" uveřejní na svých stránkách.

Předpokládal bych, že pokud se Basar chce etablovat mezi sběrateli jako seriózní časopis, na který je spolehnutí, bude uveřejněné materiály prověřovat. Věřte, že sběratelé velice brzy poznají, komu věřit a kdo z nich chce jen vytahat peníze.

Navrátil

From: rubico
Sent: Monday, November 26, 2001 3:03 PM
To: Miloslav Navrátil
Subject: odpověď p. Černého

Dobrý den,

zdraví Vás Černý. Nemíním s Vámi diskutovat na téma, zda je Reon kýčař nebo ne, to již za nás dělá profesor Knížák. Faktem zůstává, že je po jeho pracech (sic!, česky: "pracích) poptávka, a že se Magická jeskyně pod patronací profesora Fuchse a prezidenta Klestila stěhuje do Vídně. Toť vše. Snad dodatek, že Jste se kupříkladu nepozastavil nad diletantskou prací grafika, který materiál připravoval do tisku, a též nad příšerným stavem zařazených ilustrací a fotografií. To by se jistě v časopise Basar, který se chce etablovat mezi sběrateli jako seriózní časopis, stávat nemělo.

Černý Ivan, vlastnoruční podpis

Od: Miloslav Navrátil
Komu: basar@basar.cz
Odesláno: 6.prosince 2001 14:35

Pane Černý,

jsem rád, že jsem se ve Vás nemýlil. Namísto polemiky s námitkami, které jsem proti Vašemu textu vznesl, odpovídáte všeobecnými, nic neříkajícími frázemi. Podle Vaší logiky je fernet lepší než francouzský koňak, protože se víc pije, Škodovka lepší než Mercedes, protože jich u nás jezdí víc atd. Absolutně jste pominul moji argumentaci ohledně cen fantaskních realistů -- zřejmě se v současném umění vůbec neorientujete. Že o něm píšete, je drzost, ale nepřekvapuje mne to. Co mne mrzí, je, že Vám to někdo tiskne (a zřejmě Vám za to i platí) a stává se tak nevědomky "spolupachatelem". Co se týká špatné grafické úpravy: dokážu pochopit, že začínající časopis nemá peněz nazbyt, ale pokud bude publikovat dobré a zajímavé věci, peníze vydělá a postupem času se to samozřejmě zlepší. A nakonec -- z Reona Dalího neudělá ani sebelepší reprodukce ani geniální grafik.

M. Navrátil

                 
Obsah vydání       7. 1. 2003
7. 1. 2003 Z vězení v Afghánistánu do vězení v Americe
7. 1. 2003 Umění skandalizace Zdeněk  Jemelík
7. 1. 2003 Korupční skandál v Polsku diskredituje vládu
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?
7. 1. 2003 Británie ve sporu s Izraelem
7. 1. 2003 Podnik CPS Média se diskredituje vydáváním Art-Antik-Style Jan  Paul
7. 1. 2003 Jak Británie "vytvořila moderní svět"?
7. 1. 2003 Těžký bazarníkův den Radek  Mokrý
6. 1. 2003 USA, Irák, Severní Korea, alžírské vraždění a dvojí morálka
6. 1. 2003 Přesný součet nepřesných čísel Štěpán  Kotrba
6. 1. 2003 Saddám Husajn "by měl zaútočit na Polsko"
7. 1. 2003 Akýže sú to Európania? Ivan  Štefunko
7. 1. 2003 Štát nemá nástroje dohľadu zamerané proti finančným pytliakom Vladimír  Bačišin
6. 1. 2003 Tragedie českého politického systému Milan  Valach
6. 1. 2003 Přestřelka o milosti Zdeněk  Jemelík
6. 1. 2003 O milostech a dalších dědictvích středověku Vladimír  Rott
6. 1. 2003 Inzerát (na dům, ve kterém už nechci bydlet) Jiří  Koubek
3. 1. 2003 Milan Kundera a jeho Nevědomost: Láska a odpor k vlastnímu hnízdu Jan  Čulík
7. 1. 2003 Za monarchii!!
7. 1. 2003 Nové myšlenky a směry při studiu české kultury, jazyka a literatury
5. 2. 2003 Pošta redakci
5. 1. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2002 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
7. 1. 2003 Podnik CPS Média se diskredituje vydáváním Art-Antik-Style Jan  Paul
7. 1. 2003 Umění skandalizace Zdeněk  Jemelík
7. 1. 2003 Z vězení v Afghánistánu do vězení v Americe   
7. 1. 2003 Jak Británie "vytvořila moderní svět"?   
7. 1. 2003 Štát nemá nástroje dohľadu zamerané proti finančným pytliakom Vladimír  Bačišin
6. 1. 2003 USA, Irák, Severní Korea, alžírské vraždění a dvojí morálka   
6. 1. 2003 O milostech a dalších dědictvích středověku Vladimír  Rott
6. 1. 2003 Tragedie českého politického systému Milan  Valach
6. 1. 2003 Saddám Husajn "by měl zaútočit na Polsko"   
6. 1. 2003 NATO a technologie: Evropa se vzdaluje od moci Jan  Burian
6. 1. 2003 Inzerát (na dům, ve kterém už nechci bydlet) Jiří  Koubek
6. 1. 2003 HZDS s.r.o. Marián  Repa
3. 1. 2003 Platy učitelů Radek  Sárközi
3. 1. 2003 Čeští studenti: "Skotská pohádka" Jan  Čulík
3. 1. 2003 Milan Kundera a jeho Nevědomost: Láska a odpor k vlastnímu hnízdu Jan  Čulík

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
7. 1. 2003 Podnik CPS Média se diskredituje vydáváním Art-Antik-Style Jan  Paul
31. 12. 2002 Monitor Jana Paula: PF 2003 Na Irák! Jan  Paul
23. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Šťastné a veselé... Jan  Paul
19. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Chvála pohybu Jan  Paul
16. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Ještě zamyšlení nad summitem NATO, aneb jak jsme vyhráli válku Jan  Paul
12. 12. 2002 Monitor Jana Paula : David jako rukojmí v efektní prázdnotě Jan  Paul
25. 11. 2002 Monitor Jana Paula :
Srdce na Hradčanech - upřímný umělecký čin, anebo jen snaha o zviditelnění?
Jan  Paul
31. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody Jan  Paul
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
12. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Skrytý fanatismus měšťácké nadřazenosti Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
18. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Nebuď živ jen prací, občas se z ní ..." Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Názor Oldřicha Doskočila na umístění Zoubkova pomníku Lidové noviny nepřipustily Jan  Paul