Snaha rozdělit svět na dva znepřátelené tábory je dětinská
21. 6. 2009
Když jsem loni navštívil Írán jako reportér z tamějších parlamentních voleb, objevil jsem zemi, která se naprosto odlišovala od toho, jak se normálně popisuje, píše v týdeníku Observer Peter Beaumont. S vydavatelem nahrávek klasické hudby jsem v kinokavárně debatoval o sociologu Durkheimovi a o situaci v iráckých šíitských svatých městech s konzervativním strážcem v mešitě v jižním Teheránu. Seděl jsem s umělci, kteří pili propašovanou vodku na večírku a diskutovali jsme o hranicích osobní svobody ohledně předpisů o islámském oděvu s liberální, nicméně šátek nosící učitelkou. I postoje stoupenců prezidenta Ahmadinežáda, s nimiž jsem se setkal na venkově, byly složité. Írán, víte, proměňuje v komický obraz to, jak by Západ chtěl vidět jeho realitu.
Když čtu to, co se na Západě píše o volební krizi v Íránu, je to často zcela matoucí. Vůbec v tom Írán, který jsem navštívil, nepoznávám. Je to znepokojující, protože pokud jsem se naučil něco během těch patnácti let, co jsem reportérem z mezinárodních krizí, naučil jsem se to, že zjednodušené a zkreslené verze událostí se lehce stávají údajnými pravdami a málokdy jsou zpochybňovány. A jak je nesmírně nebezpečné - dokázal to výmluvně Irák - když se tyto falešné verze událostí stávají základem, na němž pak západní vlády činí rozhodnutí.
V případě Íránu jsou na západě viditelné dvě soupeřící verze této země, interpretace ovlivněné politickou imaginací, jichž se zmocnily dva soupeřící a navzájem proti sobě bojující tábory, které dominují naší debatě o zahraniční politice od 11. září a od invaze do Iráku. Jsou to dvě soupeřící strany v nové studené válce idejí. Jejích úzkoprsé a vzájemně antagonistické postoje zkreslují každou další mezinárodní krizi tak, aby to vyhovovalo jejich vlastní agendě a protiřečilo agendě opačné.
Na jedné straně stojí pozůstatky staré levice, podpořené novou generací, radikalizovanou hnutím proti chudobě, proti globalizaci a proti globálnímu oteplování. Tito aktivisté jsou ovliňováni autory jako Noam Chomsky a John Pilger a jejich světový názor je charakterizován "protiimperialistickým" narativem, který se staví nepřátelsky vůči západním intervencím.
Proti nim stojí daleko rozrůzněnější skupina s mnohem větším vlivem na politické rozhodování, mezi nimiž jsou osoby, které zastávají postoje, od víceméně liberálních až po neokonzervativní. Tuto skupinu sjednocuje téměř náboženské přesvědčení, že západní demokratické zvyklosti mají hojivou sílu, kdykoliv jsou transplantovány do společností a kultur, které zažily omezení svobod. To je přesvědčení, které u těchto lidí zůstává neotřesitelné, navzdory mnohonásobným selháním této politiky v posledních letech.
Oba tyto postoje jsou však velmi podobné v jednom klíčovém aspektu: oba popisují daleko homogennější Írán, než jaký existuje - buď jako zemi, která si zoufale přeje změnu, anebo jako zemi, která podporuje Ahmadínežáda.
Vzhledem k tomu, že debatě o zahraniční politice dominují tyto dva světové názory, každá další mezinárodní krize je zkreslena jako zdroj důkazů pro obě strany. Důsledkem je, že vzniká pokleslý rozhovor plný vzájemného obviňování. Ti, kdo intervenují, tím většinou potvrzují svůj kredit svým stoupencům. Hovoří-li se i otázkách, jako je Írán, v rámci západní, prodemokratické argumentace, má to neočekávané důsledky. V zemi, jejíž vedoucí představitelé téměř paranoidně podezřívají USA a Británii, to umožňuje interpretovat komentáře jako "zasahování do vnitřních záležitostí" tak, jak se to nutně stalo v posledních dnech.
V případě Íránu za poslední dva týdny byla reakce únavně známá. Disidentská levice, která pohlíží na to, co pro ni vypadá podezřele jako další "barevná revoluce" po "růžové revoluci" v Gruzii a po "oranžové revoluci" na Ukrajině, kterou podporovala prodemokratická seskupení, reagovala tak, že podpořila "protiimperialistického" Ahmadínežáda, přítele chudých a nepřítele sionismu. Její postoj ignoruje nepřijatelné aspekty Ahmadínežádova Íránu.
Skoro úplně stejná byla reakce lidí, kteří vědí víc o Tel Avivu či o Americe než o Íránu a kteří nadšeně šíří narativ o "svobodě" a interpretují masové demonstrace pro Musávího stejně zjednodušeně - jako vyjádření tužeb celého Íránu.
Tento postoj ignoruje skutečnost, že Musávího agenda není příliš radikální - Musáví se sám charakterizuje jako "fundamentalistický reformátor" - i realitu obrovské podpory pro Ahmadínežáda a islámskou revoluci.
Avšak krizi legitimity, která vznika po sporných íránských prezidentských volbách, nelze vysvětlit takto jednoduše. Sociální a politické napětí, které vzniká od islámské revoluce, výrazně posílilo od doby, kdy se reformátoři stali vážnou politickou silou. Zabývají se celou řadou otázek, jimž je možno porozumět jen v íránském kontextu. Součástí problémů je naléhavá otázka, jak vyřešit velký problém rozdílu v tom, jak se lidé chovají v soukromí a jak se chovají na veřejnosti, kde platí vážná omezení. Už deset let také sílí v sociálně konzervativním islámském státě napětí mezi konceptem velayat e-faqih - náboženské jurisprudence - a touhou pro smysluplnější, demokratické reprezentaci.
Velkou otázkou také je, co se stane s rolí Nejvyššího duchovního vůdce, kterou zpochybnil i ajatolláh Ali Chameneí, který ji nyní zastává. Jde také o měnící se hranice toho, co je politicky dovoleno v rámci stále nervóznějšího režimu ve státě, který je ve skutečnosti daleko svobodnější, než se obyčejně předpokládá, avšak jehož svobody jsou oficiálně výrazně omezeny.
Velkou otázkou také je, možná nejdůležitější otázkou, jak dokáží íránské instituce zpracovat rostoucí propast mezi stoupenci Ahmadínežáda a reformátory - kterou čistě z aritmetických příčin nemůže vyřešit vítězství jedné či druhé skupiny.
Octli jsme se v klíčovém momentě nejen pro íránský národ, ale pro geopolitiku celého regionu. Cílem nemůže být snažit se měnit realitu v Íránu tak, aby to vyhovovalo nám, aby to potvrdilo naše předsudky či naděje. Výzvou pro nás je snažit se pochopit, co se děje. Protože pouze na základě pochopení toho, co se děje, se můžeme vyhnout nejhorším chybám posledního desetiletí.
Podrobnosti v angličtině ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pátek 19.6. 2009
-
21.6. 2009 / V neděli se demonstrace v Teheránu neopakovaly21.6. 2009 / Šíitští duchovní pochodují spolu s demonstranty21.6. 2009 / Propaganda: Jak to funguje21.6. 2009 / Jerusalem Post: Nemanipulujeme íránskou revoluci21.6. 2009 / Omluva BBC: Co se skutečně stalo21.6. 2009 / Íránská policie použila proti demonstrantům střelbu. Musáví dál požaduje, aby byly prezidentské volby zrušeny20.6. 2009 / Sobotní protesty v Teheránu - předběžné shrnutí20.6. 2009 / Íránská policie rozehnala sobotní demonstraci20.6. 2009 / Atentátník prý odpálil bombu u Chomejního mauzolea, ozbrojené síly rozhánějí demonstranty20.6. 2009 / Teherán: Čas lámání chleba20.6. 2009 / Chameneímu se možná vymstí spory s šíitským klérem20.6. 2009 / Íránci vzkazují Obamovi: Pst!20.6. 2009 / Zpráva z Teheránu: Poteče krev21.6. 2009 / Apriorní antiamerikanismus20.6. 2009 / Štěpán KotrbaAmerické podkopávání demokracie aneb "autoritáři 21. století" podle Freedom House20.6. 2009 / Daisy Zapata: "Dnešek je historický den pro všechny indiány i pro celý peruánský národ"19.6. 2009 / Karel DolejšíAnother hero - another mindless crime: Další hrdina, další nesmyslný zločin16.6. 2009 / Íránská revoluce na twitteru19.6. 2009 / Chameneí Musávímu: Buď se podřídíš, nebo skončíš19.6. 2009 / Štěpán KotrbaJsou kompromisy a kompromisy, vzkazuje mladým stalinistům Filip a cituje přitom Lenina19.6. 2009 / Citát dne aneb tráva roste i sama...20.6. 2009 / Pěkný úspěch české filmařky ve Skotsku19.6. 2009 / Uwe LadwigPolitikové často nevědí, co činí, aneb o nepostradatelné průhlednosti a nutné trvalé kontrole19.6. 2009 / Naváděl Berlusconi ženy k prostituci?18.6. 2009 / Kalistová novou předsedkyní RRTV18.6. 2009 / Tři mušketýři a Velvet Revolution po dvaceti letech18.6. 2009 / GUMA GUAR proti antisemitismu18.6. 2009 / Paul Krugman se obává, že ztratíme deset let6.2. 2012 / Reklama pro vás na stránkách Britských listů13.6. 2009 / Hospodaření OSBL za květen 2009