28. 2. 2009
Psychologové hledají evoluční kořeny morálního znechuceníVysvětlili snad Nietzschův výrok "Můj génius je v mém chřípí?"Nová studie zveřejněná v časopise Science tvrdí, že když jsou lidé znechuceni chováním, které považují za nemorální, jejich reakce je identická, jako v případě evolučně starších forem odporu proti nepříjemným chutím a pachům. |
U nalezení této shody ovšem nezůstalo. Výzkumníci přišli s hypotézou, že smysl pro to, co je správné a co špatné, se možná vyvinul z vrozené preference dítěte ohledně dobrých a špatných chutí, která informuje o tom, co je potenciálně výživné a co naopak jedovaté. Znechucení je prastará emoce, která patrně v minulosti sehrála klíčovou evoluční roli, upozornili vědci. Výzkumníci z katedry psychologie univerzity v Torontu s pomocí malých elektrod zkoumali pohyby obličejových svalů u členů experimentální skupiny při ochutnání nepříjemných tekutin a pohledu na fotografie nechutných objektů (jako jsou špinavé toalety nebo zranění). Výsledky srovnávali s výrazy těch samých lidí v okamžiku, kdy byly v laboratorní ekonomické hře vystaveni neférovému zacházení. Ve všech případech zjistili velké podobnosti. Zaměřili se na pohyb svalu levator labii, který při znechucení zvedá horní ret a způsobuje pokrčení nosu. Mezi tvrzením, že se do morálních citů zapojují evolučně velmi staré emoce, a tvrzením, že se morální city z této emoce vyvinuly, je však významný rozdíl. To první je dávno známá pravda, kterou tým kanadských psychologů právě exaktně ověřil, a o samotném původu morálky to nevypovídá nic, protože může jít o docela obyčejný podmíněný reflex. Obávám se ale, že druhá hypotéza už směřuje k pokusu fundovat určitý historicky omezený typ morálního cítění jeho tzv. přirozeností. Aktivace svalu je napohled "tvrdý" fakt. Jenže přísně vzato, k sezení na trůně se používá úplně stejný sval gluteus maximus jako k sezení na klozetu, aniž by se kdokoliv na základě omezených možností lidského těla pokoušel dokázat, že monarchie vznikla z vykonávání velké potřeby. Stejně tak málokdo bude vážně tvrdit, že plození vzniklo z močení. A co by si výzkumníci počali třeba s příslušníky starších kultur s vyšší sociální soudržností, jejichž orálně-nasální zavržení (oralnasal rejection) by spustil už samotný fakt účasti v ekonomické hře, kde má jeden druhému "jít po krku"? Nebo naopak s africkými pastevci, jejichž hnus vyvolá fakt, že jim někdo ukradl krávu, zatímco pokud sami ukradnou krávu, je podle nich vše v nejlepším pořádku? Jako mnohokrát v minulosti, i zde hrozí, že se vědecký objev znehodnotí nafouknutím za vlastní hranice a z toho vyplývajícím přeceněním jeho skutečného významu. Zde: ZDE |