22. 12. 2008
Dnešní Rusko: Směsice kapitalismu a komunismu, která zraje k bizarnosti
Ale proč to píšu: Chcete-li si své úspory na velký kapitalistický úrok vložit do banky Baltinvest, navštivte některou z jejích poboček. Například tu na Náměstí Diktatury Proletariátu č. 7. Nemohla by být absurdnější metafora směsice kapitalismu a pozůstatků komunismu, jíž je dnešní Rusko. Přitom ale zase v univerzitní čtvrti hned v centru města mají Náměstí Akademika Sacharova, což byl antikomunistický disident. :) V Československu po pádu komunismu nový režim rychle zlikvidoval všechny pozůstatky poraženého režimu v sochách i v názvech ulic. Není to konec konců překvapivé, byla to okupantská ideologie. V Rusku to většinou neodstraňovali: i když, v rámci férovosti, je nutno přiznat, že v Petrohradě nyní probíhá debata, zda by se měl zrušit název Třídy bolševiků a nahradit jej něčím nepolitickým. Zatím k tomu nedošlo a paradoxně Sídliště bolševiků je tu paradoxně považováno za jedno z nejhorších příměstských sídlišť.
|
Blokáda Leningradu je jedním z četných tabu, o němž se v Rusku nediskutuje - zvlášť ne ve městě, kde má skoro každý prarodiče, kteří to zažili. Jenže otázky vyvstávají: historické instalace se nemohou stávat obětí politické propagandy, to je obscénní i vůči mrtvým. A člověk se samozřejmě, pod tlakem propagandy ptá: Bylo skutečně rozumné doktrinářsky odolávat nacistickému obklíčení po celé tři roky? Kdyby se bylo město vzdalo, usmrtili by nacisté také celých 600 000 obyvatel? Neobětovali bolševičtí vojenští velitelé lidské životy doktríně? To jsou otázky, jimiž byste i dnes v Rusku tamější lidi urazili. Nejsou zvyklí ironizovat vlastní historii a vážně přijímají mytologické konstrukce o tom, jak "to údajně bylo", aniž by byli ochotni je zpochybnit. Povinně mauzoleum dodneška zjevně navštěvují ruští vojáci základní služby... Venku přitom zuří konzumní kapitalismus.Může být naděje, že spolu se západním konzumerismem bude postupně do země importována i západní nevážnost, kritičnost, ironie, svobodomyslnost a pluralismus? Na to je asi nutno pohlížet skepticky. Psaní článku jsem přerušil na ruskou večeři a tam jsme o mauzoleu mluvili s mladými Rusy. Většinu z nich mrzí, že se narodili v Sovětském svazu. Avšak k zakonzervovaného socialistickému skanzenu mauzolea blokády měli argumentaci, které je možná těžko oponovat: To mauzoleum je historický artefakt, nedá se to zpětně měnit.
Bude nakonec velmi zajímavé, jak to s Ruskem dopadne. Směsice agresivně konzumního kapitalismu, který Rusové přijímají s nadšením, a různých mýtů uměle zkonstruované reality může - bez veřejné diskuse a zpochybňování zlatých telet v masových médiích - vyústit v mimořádně bizarní hodnotový systém. Uvidíme. |
Sankt Peterburg prosinec 2008 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
23. 12. 2008 | Vánoční procházka starým Petrohradem | Jan Čulík | |
22. 12. 2008 | Sankt Peterburg a okolí - dalších pár pohledů | Jan Čulík | |
22. 12. 2008 | Dnešní Rusko: Směsice kapitalismu a komunismu, která zraje k bizarnosti | Jan Čulík | |
21. 12. 2008 | Půjde Rusko tou či onou cestou a jak to tam vypadá dnes? | Jan Čulík | |
20. 12. 2008 | V ďáblově lůně: Sankt Peterburg 2008 | Jan Čulík | |
20. 12. 2008 | Orgie konzumerismu v ruském městě | Jan Čulík |