19. 12. 2008
Transformace středověké Svaté říše v národní státy byla postupnáHannoverské pokračování článku "EU a (česká) levice"
Po Janu Kellerovi se k tématu Lisabon a EU, tentokráte bez Václava Klause, vrátil i Ivan Odilo Štampach. Rád bych ještě jednou zareagoval na oba autory, Kellera i Štampacha. Finálně proto, že všechny zásadní argumenty budou tímto z mé strany řečeny a vše ostatní by bylo holé opakování konstatovaného. Každý z oslovených problémů představuje jeden velký tématický celek a výzvu k fundovanému a věcnému zamyšlení. Zároveň vyjadřuji naději, že se k věcné, kritické analýze Lisabonské smlouvy jednou odhodlají i jiní než Václav Klaus. |
Obecně a Jan Kellerovi zvlášťTento odstavec není ani tak polemikou s kolegou Kellerem, jako spíše pokusem o doplnění či zdůraznění určitých aspektů a problémů kolem Lisabonu. Mou původní intencí bylo upozornit na problematičnost Lisabonské smlouvy a politicko-ekonomický charakter EU, a to jak z obecné tak i konkrétně z levicové pozice. Máme-li již český stát, potom je nutné se bez ideologických brýlí ptát, co pro jeho další existenci Lisabonská smlouva z hlediska státoprávního, politického, ekonomického a vojenského znamená. Nikdo z nás by asi v soukromém životě nepodepsal něco, co de facto nezná, třeba jen proto, že obchodník kupní smlouvu vzletnými slovy vychvaluje. Pokud tak někdo učiní, neměl by později bědovat nad eventuálními následky. Uvedu ještě jeden příklad nejasností kolem Lisabonské smlouvy. Nikde jsem nezaregistroval fundovaný rozbor následujícího problému, čímž samozřejmě nechci říci, že neexistuje, jelikož nestačím číst všechno. ČR je členem NATO, zároveň se ale chce podílet na vojenské integraci v rámci EU. To se dostane během „hájení evropských zájmů“ (čl. 13,2) do konfliktu se státem X. Co to jsou, evropské zájmy‘? Jak bude reagovat NATO? Jak budou reagovat USA? Nastane nebo nenastane pro Severoatlantickou alianci tzv. spojenecký případ (v němčině Bündnisfall)? Jsou vyjasněny všechny právní souvislosti s 'dvojím euroatlantickým zakotvením‘ Česka? Čl. 14,3 hovoří o závaznosti rozhodnutí o provedení akcí, čl. 17,1 o společné obraně. Čl. 17, 3b a 4 sice respektuje závazky 'některých zemí‘ (sic!) vůči NATO, formulace je ale tak obecná a vágní, že si jen stěží lze pod ní představit něco konkrétního. Kdo ji bude vykládat? Není možné nevidět posilování vojenského charakteru Unie. Co znamenají konkrétně plány na tzv. restrukturalizaci vojenského průmyslu členských zemí pod aspektem společné obrany pro ČR? Skutečně si někdo myslí, že země jako Francie, Německo, Velká Británie, Itálie či Španělsko se vzdají svého „národního“ zbrojního průmyslu? Nejedná se o elegantní vyřazení konkurence a otevření nových trhů pro západní vojenskou techniku? Všichni dobře víme, jak matoucí mohou být v novodobé orwellovštině zdánlivě nevinné výrazy - třetí cesta, reformy, transformace' boj proti terorizmu a podobně. Klaus ještě jednou a naposledy. Mým základním úmyslem nebyla jeho obhajoba, nýbrž poukázat na to, že veškeré „debaty o Evropě“ se vedou buď „o Klausovi“ nebo výhradně na abstraktně-ideové rovině. Nikdy jsem netvrdil, že je politická dráha V. Klause po všech směrech „konsekventní“. Nicméně: může se mu vyčíst leccos, jen ne náhlou změnu politického profilu. Klaus byl od počátku Klausem a každý to musel vědět. Nikdo nebyl nucen jeho směr volit, myslím ale, že hlad po „zahraničních investorech“ a všech těch Nomurách byl po listopadu 89 bohužel většinově rozšířeným jevem. Před možnou výprodeji Česko-Slovenska jsem se pokoušel varovat již ve svých prvních článcích v tehdejších Moravských novinách na přelomu let 90 / 91. Tehdy jsem platil za exota a nikdo kromě nich mne nebyl ochoten tisknout. Abych byl konkrétní, v čem se od Václava Klause liším. Cohn-Benditovi nevytýkám jeho aktivity na pařížských barikádách roku 68, nýbrž to, že se přesunul na jejich druhou stranu a zde praktikuje politiku, proti které tehdy tak horlivě brojil. „Investice bez hranic“, jak to vyžadují direktivy EU, nejsou korekturou polistopadové pravicové politiky, nýbrž jejím „evropským posvěcením“ (k tomuto tématu se ještě krátce vrátím). Na místě by byla nejen otázka, proč je Klaus proti, nýbrž zrovna tak proč je Topolánek pro. Protože je Mirek statečný chlapík jak jej nedávno charakterizoval chlap z nejchlapovatějších, Sarkozy? Co se Klause týče, upozornil jsem především na to, že se v některých důležitých mezinárodních záležitostech zachoval tak, jak by se bývali měli zachovat ti, kteří v listopadu 89 hlásali „humanity forever“. Nikdy jsem nebyl příznivcem J. Chiraca, nicméně jsem oceňoval jeho postoj v izraelsko-palestinském i iráckém konfliktu. Kdybychom hledali pozadí jeho politiky, asi bychom narazili na francouzské zájmy v arabském světě a na boj o přístup k irácké naftě. Kdybychom pátrali po jeho mravně-politické integritě, museli bychom se zeptat, jak se k sobě hodí odpor proti napadení Iráku a francouzské „angažmá“ během bombardování Jugoslávie a separace Kosova. Obávám se tedy, že bychom s Janem Kellerem momentálně opravdu na evropské půdě těžko hledali aktivního politika v úřadě, u kterého bychom mohli zadarmo pracovat jako aktivisté. Ivanu O. Štampachovi: co je to 'národní stát‘?Základní tezi jeho úvahy čteme hned v její úvodní větě: národní státy jsou prý slepou uličkou dějin. Již toto tvrzení je ahistorické. Co jejich slepou uličkou není? Sběrači plodů? První zemědělci? Kmenová společenství? Antická Říše římská? Nebude jí Evropská unie? Empiricky lze konstatovat pouze existenci historického procesu jako takového - tedy změny. Slepou uličkou bychom mohli nazvat vše, co „zaniklo“. Z vět Ivana Odilo Štampacha jako by prosakovala určitá nostalgie po středověké Svaté říši římské. Čím byla ona? V prvé řadě IMPERIEM, které svoji existenci legitimovalo univerzální myšlenkou – křesťanstvím. Jakým způsobem tato „politická symbióza“ probíhala snad není nutné připomínat. Nedá se mluvit o nějaké plošné říšské identitě. Vědomí příslušnosti k ní bylo dáno vertikální mocenskou strukturou středověku, na jejíž špičce stál císař / imperátor. Tato identita se omezovala na feudální panstvo. Nejsou mi známy prameny, které by potvrzovaly existenci nějaké 'primární evropské identity‘. Je totiž projekcí moderní doby. Například dokumenty z křížových výprav, akcí vskutku „univerzálního“ charakteru, podávají svědectví o etnické / jazykové identitě, chceme-li o národním vědomí (v kontextu středověku) jejich účastníků, doplněného o příslušnost k univerzální křesťanské církvi. Transformace středověké Svaté říše v národní státy byla postupná a obsahovala mnoho náboženských, politických a sociálních aspektů. Jedním z prvních úspěšných „národních“ emancipačních procesů v jejím prostoru byl vznik Helvetské konfederace. Pochybuji, že bychom našli jediného Švýcara, který by oprávněnost jejího vzniku zpochybnil. V této souvislosti se lze též zamyslet i nad otázkou, proč se Poláci i Maďaři bránili stát se říšským lénem. Štampachovy myšlenky obsahují několik tématických celků, z nichž každý by mohl být předmětem samostatné úvahy. V rámci mé reakce jen několik poznámek.
Sociální není nadávkaNyní konkrétní příklady oné „sociální Evropy“, kterou Ivan O. Štampach diagnostikoval. Politici, kteří umožnili přestavbu národních sociálních států na rulety kasina „Evropa“, dnes prostřednictvím daňových poplatníků zachraňují jejich hráče. Lisabonská smlouva sice obsahuje obecné deklarace o sociálním tržním hospodářství, avšak absencí právního zakotvení sociálních práv zůstávají pouze prázdnou formulí, navíc podřízenou tzv. efektivitě trhu.
Jiné modelyNa závěr bych chtěl ještě jednou podtrhnout následující: odmítnutí Lisabonské smlouvy neznamená zamítnutí myšlenky Evropy coby prostoru solidarity a spolupráce – ba naopak. Ve Francii, v Německu, Itálii, Španělsku, Švédsku a jinde se začínají diskutovat jiné modely evropské spolupráce. V Rakousku klesla podle posledních průzkumů veřejného mínění podpora EU pod hranici 30%. Ztotožňovat Evropu s reálně existující EU či dokonce podmiňovat její budoucnost přijetím Lisabonské smlouvy je zrovna tak iracionální jako proti sobě stavět občanský a národní princip. |