7. 3. 2008
Platím si nechtěné dobro maďarské reklamštiny
Vždycky jsem byl ve sporu Švejka s Vodičkou o tom, zda každý Maďar může za to, že je Maďar spíše na straně uvážlivého a politicky korektního dobrého vojáka proti aktivistickému landverákovi. Zdá se však, že někdo nebo něco pracuje na tom, abych si svůj názor poopravil a to dosti razantně. |
Oblíbil jsem si, jsa klientem kabelové televize UPC, dokumentární kanály typu National Geografic, Animal Planet, Discovery, Spektrum atd. Jako emeritní člověk od fochu jsem unášen tu nadšením z dokonalé práce, tu závistí k možnostem tvůrců, a trávil bych tak nádherné hodiny, kdyby mne každých pár minut nevyrušil razantní atak maďarštiny, nutno říci, že podstatně méně libozvučné než byla ona, kterou vyučoval pan Wimmer pana Čecha blahých pamětí. Možná řeknete, že něčemu tak pitomému a arogantnímu jako jsou televizní reklamy jenom prospěje, když jim člověk nerozumí. Ovšem ony se na rozdíl od proletariátu internacionalizovaly, a tak většinu z nich znám a je téměř nesnesitelné, když mi ty kraviny někdo ještě dokola opakuje v maďarštině. Nemohu se zbavit dojmu, že se přes televizní vysílání stáváme jaksi nenápadně maďarským protektorátem. (Abych byl spravedlivý, někdy probleskne i něco rumunštiny, ale to se dá přeslechnout.) Navíc, abych si mohl připadat jako ještě větší hejl, si matně vzpomínám, že uvedené programy byly kdysi bez reklam, protože si je platím. Ale na to se nějak zapomnělo, takže si teď kupuji za slušné peníze, podstatně vyšší než ty, které platím za veřejnoprávní TV, něco, co mne začíná čím dál víc štvát. (Asi jako když vám v Berlíně na krásný vídeňský řízek plácli nějaký bílý vodnatý sajrajt). Ke konkurenci jít nemohu, pokud nějaká je, protože bych si nijak nepomohl, a celá situace je značně nepřehledná. Snažil jsme se ptát a upozorňovat, ale pokud jsem dostal nějakou odpověď byla v oblíbeném stylu policejních mluvčích -- neříkám ano ani ne, kdopak se ve mně vyzná. (Kdysi to byla krásná průpovídka Jindřicha Plachty, charakterizující podivínskou postavu, dnes to slušně živí stovky mladých ambiciózních dam, přičemž na zjevu nezáleží). A aby se to nepletlo maďarština začala osvěžovat i mou ženu při sledování Hallmarku a myslím AXN, nebo tak nějak. Nedělal jsem si průzkum komplexně, mám maďarštiny dost i tak, ale vsadil bych se, že ugerofinisovány jsou i další kanály. Mám pocit, že v naší republice je několik institucí, které to mají na triku, a desítky různých TV radních, kteří buď nemají do čeho píchnout nebo naopak jsou zcela zaměstnáni utrácením prebend za zadkovné (spisovný přepis dřívějšího názvu těchto požitků). Mají na to vůbec nějaký názor? Nechce se mi ještě ke všemu prokousávat se tou džunglí kompetencí a naordinovat si tak další beznaděj. Kdyby ty reklamy byly alespoň v nějakém světovém jazyce, třeba v čínštině, aby to člověk odposlouchal, možná se nám to časem bude hodit. Začínám se totiž bát, že po dalším masírování reklamní maďarštinou ve mně zvítězí zlo politické nekorektnosti a primitivního šovinismu, vyhledám potomky sapéra Vodičky, vezmeme íbršvunky a s pokřikem My vám dáme Láňok, láňok (Děvčata, děvčata, pozn autora), pacholci, vtrhneme... kam ale vlastně? |