23. 2. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 2. 2007

BRITÁNIE:

Železniční neštěstí způsobila nedbalá inspekce výhybek

V rychlosti 152 km/h vykolejil v pátek večer ve 20.15 v horské krajině a nedaleko hranic severní Anglie se Skotskem jižně od města Carlisle nedaleko vesnice Grayrigg expres Londýn-Glasgow. Jedna čtyřiaosmdesátiletá žena přišla o život, osm ze 120 cestujících ve vlaku bylo vážně zraněno a zůstávají v nemocnici. Řidič vlaku, Ian Black, kterého ředitel železniční společnosti Virgin, jíž havarovaný vlak patřil, Richard Branson, označil za hrdinu, se snažil vlak dál řídit poté, co se řítil dalšího tři čtvrtě kilometru mimo koleje. Vozy vlaku Pendolino se zřítily po náspu a vyrvaly při tom desítky kubických metrů zeminy. Po havárii zavládla v pustině naprostá tma. V důsledku vynikajícího designu vlaků Pendolino, který je, podle Bransona "postaven jak tank", bylo při dramatickém železničním neštěstí jen velmi málo obětí.

Příčinou nehody byla zřejmě nedbalost firmy, odpovědné za kontrolu stavu železniční komunikace. Na místě nehody se u výhybky našly uvolněné šrouby a matky a uvolněný ochranný plát. Jde o výhybku, která je na úseku, kde kolejnice vedou rovně, a skoro nikdy se nepoužívá.

Britská dopravní policie oznámila už pouhých 12 hodin po nehodě, že byla havárie zřejmě způsobena špatným stavem kolejového povrchu. Podobný technický problém způsobil železniční havárii v roce 2002 v Potters Bar, kdy v důsledku nedotaženého šroubu se přehodila výhybka ve chvíli, kdy přes ni přejížděl expres. Při havárii v Potters Bar v roce 2002 zahynulo 7 osob a 76 osob bylo zraněno. V roce 2000 vykolejil expresní vlak v rychlosti 184 km/h v Hatfieldu. Příčinou byla zlomená kolejnice. Tehdy zahynuly čtyři osoby. Byla dočasně uzavřena celá britská železniční síť a v důsledku intenzivních inspekcí tratí udělala firma Railtrack, odpovědná tehdy za stav kolejnic, bankrot.

Mick Cash z železničního odborového svazu RMT, poukázal na to, že havárie ukázala oprávněnost znepokojení jeho odborového svazu nad skutečností, že k železnici má přístup řada dělníků od soukromých firem. Přístup ke kolejnicím má prý 92 500 osob "Často přicházejí stížnosti od našich lidí, že ke kolejím má přístup tolik lidí, že nikdo neví, co kdo dělá."

Jak se domnívá týdeník Independent on Sunday, vinou těchto havárií je privatizace britských železnic. Po železničních neštěstích v letech 2000 a 2002 britská vláda znovu znárodnila soukromou firmu Railtrack, která byla po privatizaci britských železnic odpovědná za udržování technického stavu železničních komunikací.Účelem bylo zajistit spolehlivý standard při údržbě kolejnic. Situace se výrazně zlepšila a od roku 2002 nedošlo v Británii k železniční havárii.

Nová státní firma Network Rail nařídila po páteční nehodě okamžitou kontrolu všech výhybek na tratích po celé Británii. Hlavním problémem je to, že v důsledku privatizace vznikl na britské železnici zmatek a nikdo nemá za nic odpovědnost. I když je příčina neštěstí v Potters Bar v roce 2002 známa, žádná z železničních firem za toto neštěstí dosud, ani po pěti letech, nepřijala odpovědnost.

Údolí Grayrigg Milionář Richard Branson, vlastník firmy Virgin Trains, přerušil svou dovolenou v Alpách a dostavil se a místo havárie. Byl silně rozhněván. "Zase to způsobil špatný stav kolejnic. Požadujeme už delší dobu, aby firmy, které provozují vlaky, měly právo co mluvit do stavu kolejnic."

Britská vláda poslední dobou zmodernizovala trať Londýn-Glasgow částkou 9 miliard liber (renovace měla původně stát 3 miliardy liber, ale jak už to bývá, během modernizace se nenápadně zvýšily všechny náklady - velká část peněz byla proplýtvána na design nového počítačového signalizačního systému, který pak nebyl realizován) -- kritikové poukazovali, že za takové peníze by možno postavit úplně novou, vysokorychlostní trať a nikoliv pouze modernizovat trať z 19. století.

Údolí v Grayriggu >

                 
Obsah vydání       23. 2. 2007
25. 2. 2007 Smrt dr. Davida Kellyho "nebyla sebevražda", tvrdí britský poslanec
25. 2. 2007 Železniční neštěstí způsobila nedbalá inspekce výhybek
23. 2. 2007 USA: Británie není součástí amerických plánů pro základny raketové obrany
23. 2. 2007 Downing Street potvrdila, že Británie vyjednává se Spojenými státy o raketové základně
25. 2. 2007 Člen hnutí hippies obviněn kvůli událostem v Berouně Štěpán  Kotrba
25. 2. 2007 ...a neuveď nás v pokušení... Zdeněk  Bárta
23. 2. 2007 Zájmy a strach Jindřich  Kalous
24. 2. 2007 Keller: "Spojené státy se od roku 2002 oficiálně řídí doktrínou, která připouští rozpoutání preventivních válek. Nezříkají se použití jaderných zbraní jako první." Jan  Keller
24. 2. 2007 Občané, poslanci i zástupce ministerstva obrany o americké základně v Parlamentu
24. 2. 2007 ČSSD vykrádá argumenty Greenpeace proti americkému radaru Karel  Dolejší
24. 2. 2007 Ovečky?
23. 2. 2007 Zápisky z blázince, aneb Václav Klaus ekonomistickým klimatologem II. Bohuslav  Binka
24. 2. 2007 Volejte šestku ! ...
23. 2. 2007 Drážďany
23. 2. 2007 Klaus a klima, to je prima - ekomomika a změna podnebí, aneb Nikdo by vám neměl opékat čápa... Uwe  Ladwig
23. 2. 2007 "Studená válka" Putinova, republikánů či českých médií? Miroslav  Polreich
24. 2. 2007 Iracionální propaganda v deníku Právo
24. 2. 2007 Putin: "Systém vztahů, to je jako matematika - nemá osobnostní rozměr" Vladimír Vladimirovič Putin
23. 2. 2007 Svět na rozcestí? Petr  Schnur
23. 2. 2007 "Dezinterpretace" v Lidových novinách
23. 2. 2007 Pragmatika energetické i jaderné bezpečnosti - vyvážená multilaterální politika Štěpán  Kotrba
23. 2. 2007 Vzkaz panu Štětinovi Břetislav  Olšer
23. 2. 2007 Dopis Jaromíru Štětinovi Michal  Rusek
23. 2. 2007 Monitor Jana Paula: Brdy, země vojákům zaslíbená... Jan  Paul
23. 2. 2007 Stanovisko ČHMÚ ke klimatické změně, překlad "Summary for Policymakers" 4.zprávy IPCC Ladislav  Metelka
23. 2. 2007 I když Vladimír  Holan
23. 2. 2007 Egyptský blogger byl uvězněn na čtyři roky za "urážku prezidenta a islámu"
23. 2. 2007 Veřejná debata o diskriminaci v médiích
23. 2. 2007 V rakouské velké koalici to skřípe Richard  Seemann
23. 2. 2007 Mše za Karla Kryla
24. 2. 2007 Ecce homo economicus!
22. 2. 2007 Český král? Pavel  Weigel
23. 2. 2007 Zpráva o stavu lidských práv v ČR
23. 2. 2007 České chuligánství na začátku roku 2007 Vít  Hinčica
25. 2. 2007 Jakmile hnutí uzná svou avantgardu jako autoritu, směřuje k politické straně
23. 2. 2007 Milí, hloupí, nešťastní technaři - teď víte, jak vypadá dialog s mocí Štěpán  Kotrba
22. 2. 2007 Otevřený dopis ministru vnitra, nejvyšší státní zástupkyni a ČTK k "vyšetřování" CzechTeku
23. 2. 2007 Své bezpečí rádi svěříme metodám vyspělé moderní zpravodajské techniky
23. 2. 2007 O prázdné Mladé frontě Dnes
22. 2. 2007 Senátor Štětina: Vojenská síla USA je pro mě »záštitou míru« Andrea  Cerqueirová
22. 2. 2007 Rusové a americká základna Milan  Valach
23. 2. 2007 Kritika bez argumentů
22. 2. 2007 ČSSD jednala s iniciativou Ne základnám Andrea  Cerqueirová
22. 2. 2007 Odkryjeme kartu Gabal? Jiří  Mašek
22. 2. 2007 Financial Times: Zvýší americká základna riziko pro Polsko a ČR?
22. 2. 2007 Vysoký Blairův poradce zkritizoval britského premiéra, že "nedával pozor" při vedení války v Iráku
22. 2. 2007 Lambert je především oběť
22. 2. 2007 Zápisky z blázince, aneb Václav Klaus ekonomistickým klimatologem I. Bohuslav  Binka
21. 2. 2007 Opočenský, Svoboda a nevinný drogový dealer František  Schilla
21. 2. 2007 Irák: Peklo na zemi Jakub  Rolčík
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce