25. 2. 2007
BRITÁNIE:Železniční neštěstí způsobila nedbalá inspekce výhybekV rychlosti 152 km/h vykolejil v pátek večer ve 20.15 v horské krajině a nedaleko hranic severní Anglie se Skotskem jižně od města Carlisle nedaleko vesnice Grayrigg expres Londýn-Glasgow. Jedna čtyřiaosmdesátiletá žena přišla o život, osm ze 120 cestujících ve vlaku bylo vážně zraněno a zůstávají v nemocnici. Řidič vlaku, Ian Black, kterého ředitel železniční společnosti Virgin, jíž havarovaný vlak patřil, Richard Branson, označil za hrdinu, se snažil vlak dál řídit poté, co se řítil dalšího tři čtvrtě kilometru mimo koleje. Vozy vlaku Pendolino se zřítily po náspu a vyrvaly při tom desítky kubických metrů zeminy. Po havárii zavládla v pustině naprostá tma. V důsledku vynikajícího designu vlaků Pendolino, který je, podle Bransona "postaven jak tank", bylo při dramatickém železničním neštěstí jen velmi málo obětí. |
Příčinou nehody byla zřejmě nedbalost firmy, odpovědné za kontrolu stavu železniční komunikace. Na místě nehody se u výhybky našly uvolněné šrouby a matky a uvolněný ochranný plát. Jde o výhybku, která je na úseku, kde kolejnice vedou rovně, a skoro nikdy se nepoužívá. Britská dopravní policie oznámila už pouhých 12 hodin po nehodě, že byla havárie zřejmě způsobena špatným stavem kolejového povrchu. Podobný technický problém způsobil železniční havárii v roce 2002 v Potters Bar, kdy v důsledku nedotaženého šroubu se přehodila výhybka ve chvíli, kdy přes ni přejížděl expres. Při havárii v Potters Bar v roce 2002 zahynulo 7 osob a 76 osob bylo zraněno. V roce 2000 vykolejil expresní vlak v rychlosti 184 km/h v Hatfieldu. Příčinou byla zlomená kolejnice. Tehdy zahynuly čtyři osoby. Byla dočasně uzavřena celá britská železniční síť a v důsledku intenzivních inspekcí tratí udělala firma Railtrack, odpovědná tehdy za stav kolejnic, bankrot. Mick Cash z železničního odborového svazu RMT, poukázal na to, že havárie ukázala oprávněnost znepokojení jeho odborového svazu nad skutečností, že k železnici má přístup řada dělníků od soukromých firem. Přístup ke kolejnicím má prý 92 500 osob "Často přicházejí stížnosti od našich lidí, že ke kolejím má přístup tolik lidí, že nikdo neví, co kdo dělá." Jak se domnívá týdeník Independent on Sunday, vinou těchto havárií je privatizace britských železnic. Po železničních neštěstích v letech 2000 a 2002 britská vláda znovu znárodnila soukromou firmu Railtrack, která byla po privatizaci britských železnic odpovědná za udržování technického stavu železničních komunikací.Účelem bylo zajistit spolehlivý standard při údržbě kolejnic. Situace se výrazně zlepšila a od roku 2002 nedošlo v Británii k železniční havárii. Nová státní firma Network Rail nařídila po páteční nehodě okamžitou kontrolu všech výhybek na tratích po celé Británii. Hlavním problémem je to, že v důsledku privatizace vznikl na britské železnici zmatek a nikdo nemá za nic odpovědnost. I když je příčina neštěstí v Potters Bar v roce 2002 známa, žádná z železničních firem za toto neštěstí dosud, ani po pěti letech, nepřijala odpovědnost. Milionář Richard Branson, vlastník firmy Virgin Trains, přerušil svou dovolenou v Alpách a dostavil se a místo havárie. Byl silně rozhněván. "Zase to způsobil špatný stav kolejnic. Požadujeme už delší dobu, aby firmy, které provozují vlaky, měly právo co mluvit do stavu kolejnic." Britská vláda poslední dobou zmodernizovala trať Londýn-Glasgow částkou 9 miliard liber (renovace měla původně stát 3 miliardy liber, ale jak už to bývá, během modernizace se nenápadně zvýšily všechny náklady - velká část peněz byla proplýtvána na design nového počítačového signalizačního systému, který pak nebyl realizován) -- kritikové poukazovali, že za takové peníze by možno postavit úplně novou, vysokorychlostní trať a nikoliv pouze modernizovat trať z 19. století. Údolí v Grayriggu > |