25. 2. 2007
Jakmile hnutí uzná svou avantgardu jako autoritu, směřuje k politické straněreakce na článek Štěpána Kotrby
"Milí, hloupí, nešťastní technaři - teď víte, jak vypadá dialog s mocí"
Nezbývá mi, než souhlasit s celkovým vyzněním autorova článku. Přesto bych si dovolil v několika bodech polemizovat. Nejprve k formě mého osobního, nicméně otevřeného dopisu. Autorův styl psaní je často velmi expresivní, snad dokonce primárně útočící na city. Ve veřejné debatě je to prostředek dle mého mínění legitimní a proto budu reagovat jako jeden z oslovených "technařů", ač si nijak nenárokuji být mluvčím této velmi barevné "třídy", píše čtenář, který se podepsal jako Jan Knitl. |
Vzhledem k vyhlášené formě následujících řádků je slušností odkrýt hledí. Politická idea, která do značné míry formuje můj názor světa, se s postupem věku blíží anarchismu. Přiznávám, že události následující CzechTeku 2005 mě v tomto názoru spíše utvrdily, nicméně "původní idea hnutí freetechno" (zavedených pojmů se zde zatím nedostává) je, dle mého názoru, takřka krystalicky anarchistická. Na tom nic nemění ani postoj mnohých zdejších "freetechno" činovníků, kteří presentují "freetechno" jako zcela apolitickou aktivitu. Otázka zní: Pokud panuje slušná shoda v otázce jak a proč vzniklo hnutí freetechno (explicitní reakce na nedostatečnost principů a konkrétních podob zastupitelské demokracie a konzumního kapitalistického ekonomického systému pro naplnění potřeb jedinců a jejich společenství -- zde především svoboda shromažďování a vyjádření), je prokazatelné, či pouze pravděpodobné, že se v ČR hnutí, hlásící se ke svým britským počátkům, těchto principiálních ideálů vzdalo? Jinak řečeno: Nikoliv akademicky definovaný, ale spíše tušený či cítěný motiv, je hybatelem (a zde vyjímám "avantgardu") každého a nejen "freetechno CZ" hnutí. Jakmile hnutí uzná svou avantgardu jako názorovou autoritu, vydává se na cestu směřující k politické straně. Ještě jinak řečeno: Hnutí, má-li být hnutím, je nutně ve svých konkrétních projevech v porovnání s projevy institucionalizované politiky vždy naivní. Tím však ještě zdaleka není řečeno, že sám model soužití praktikovaný v rámci hnutí je nutně naivní. Rovněž tím není řečeno, že reakce konkrétních lidí na konkrétní situaci, byla ve věci CzechTek 2005 převážně naivní. Pokud bychom žili v zemi se souvislejší tradicí reflektovaného stýkání a potýkání občanů a "jejich" státu, pak bych považoval vyústění věci CzechTeku 2005 za fiasko "občanské společnosti". Setrvejme ještě chvíli v této rovině: Která událost za posledních 17 let vzedmula tolik nevole vůči činnosti státního aparátu? S velkým politováním se obávám, že to nebyla ani válka proti Srbsku, ani válka proti Afghánistánu, ba dokonce ani válka proti Iráku. Opět zjednodušeně řečeno: Obyvatelé území ČR si povětšinou neuvědomují svou zodpovědnost za politiku přesahující hranice (vituálně) daného území. Co horšího, neuvědomují si ani svou zodpovědnost za politiku praktikovanou v oblasti, kterou jim Ústava ČR nejen ZARUČUJE, ale, dle mého mínění, přímo UKLÁDÁ. Aktivita "freetechno hnutí" zahájená po zásahu Policie ČR na CzechTeku 2005 mi v tomto ohledu připadá jako občansky velmi uvědomělá a příkladná. Nepopírám, že v určité rovině sehrálo hnutí roli užitečných idiotů. Z mého vlastního pohledu je však konečný součet positiv a negativ celé věci CzechTeku 2005 velmi příznivý -- obecně antisystémové hnutí získalo mnoho (více či méně) uvědomělých přívrženců, kteří mají zároveň možnost poučit se na konkrétním, jim poměrně dobře známém případu v otázkách taktiky i strategie politického boje. Navíc: Kdy jindy v takovém rozsahu pocítili mladí zaměstnanci "prestižních" zahraničních společností, reklamních agentur a státní správy nespravedlnost politickoekonomického systému, který jim dává práci? A nic na tom nemění skutečnost, že v tuto chvíli si většinou nejsou vědomi celé šíře problému. Jejich názorová jistota může být těmito a dalšími událostmi nahlodána a časem může přerůst v aktuální vědomí společenské nespravedlnosti. Je věcí "avantgardy", aby srozumitelně formulovala problémy současné společnosti. Poukazovat na politický naivismus nastupující generace je jistě užitečné, ale bez naznačení možných konkrétních postupů mi taková kritika přijde jako rána pod pás. Bez časového odstupu nejsem schopen posoudit, který ministr vnitra je lepší než jiný. Zároveň (na základě dostupných informací = dějepisná díla a současná veřejná zpravodajská média) jsem přesvědčen, že žádný ministr vnitra nemůže být Dobrý. Pokud vezmeme velmi zjednodušenou škálu Bublan - Langer, pak je mé stanovisko - alespoň z pohledu občana v této konkrétní věci -- oprávněné. Pokud se však Langerovi (a sněmovně) podaří napravit jedno z nejbolavějších míst zdejšího státního aparátu -- příslušnost složek kontrolujících činnost PČR pod MV -- pak, přes veškeré výhrady které k němu osobně mám, před ním smeknu a Langer si pak dle mého zaslouží své místo v učebnicích dějepisu po dalších 10 let.. (a rozhodně ne víc) Přiznávám, že v této věci nijak optimistický nejsem. Tolik co do "faktů" o kterých jsem ochoten diskutovat a vraťme se ke kolektivně/osobní rovině, která vyplývá z adresáta Vašeho článku. Mnohá z jeho prohlášení kritizují nedostatečnou militantnost hnutí. Z osobního/citového hlediska s autorem naprosto souhlasím - mnoho z řadových policistů, se kterými jsem se na místě setkal, nepokrytě vyjadřovalo svůj postoj ke světu, který bych se naprosto nestyděl označit za nacistický. Pokud se však na situaci podívám jako realista, pak by eskalace násilí ze strany "freetechno" aktivistů na místě původního střetu vedla pouze k většímu počtu zranění na straně "technařů" i PČR při záporném mediálním zisku pro stranu "technařů". Nemá smysl bojovat o bezvýznamnou louku. Krátkodobý sqautting Strakovy akademie o několik dnů později by byl nejen ÚSPĚŠNÝ, ale především mezinárodně nesmírně vlivný! Nicméně strana, která nemá v silném slova smyslu skutečně positivní program (= v ČR snad žáždná taková není), nemá právo squattovat zdejší vládní úřad. Mě osobně zabránilo toto vědomí tento dav provokovat k takové akci. Stejně tak si můžu vyčítat, že jsem se v roce 2002 na Kulaťáku nevrhl pod kola Bushovy limuzíny. A (naposled) ještě jinak řečeno, Kotrba se vysmívá těm, kteří jeho poselství nikdy "číst" nebudou. Buď nečtou a z citu jednají, nebo čtou a velmi poctivě v této věci jednali, nebo čtou a z principu jednali omezeně/jinak, než je Vám známo. |