31. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 1. 2006

O české mánii s akademickými tituly:

Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul!

Jistě nejsem sám, koho zděsily názory studenta P.H. Věřím, že je Britské listy zveřejnily jen jako odstrašující příklad. Autor píše: "Já už jsem docela ztratil ideál v tom, že člověk, co má před sebou titul, je na tom nějak inteligenčně více než lidi, co mají jen střední školu." Pomiňme stylistickou úroveň této jediné věty, kterou na sebe pan P.H. nevědomky prozrazuje, že by si měl zopakovat středoškolskou češtinu (osobní zájmeno je bez elementárního jazykového citu umístěno na začátku věty, titul nemívá člověk před sebou, ale před jménem a inteligenčně na tom nikdo není více, ale lépe).

Pokud pan P.H. spatřuje či v minulosti spatřoval smysl studia v získání titulu, svědčí to o jeho snobismu. Tento snobismus je přitom v české společnosti hluboce zakořeněn. Čeští snobi si své tituly s oblibou dávají na domovní dveře, podepisují jimi novinové články a nechávají se jimi oslovovat ve společnosti. Jen snob přitom akademickou hodnost používá mimo akademickou půdu. Tituly totiž vlastně nejsou ničím víc, než jen důkazem vědecké či úzce pracovní kvalifikace. Do veřejného života nepatří.

Existuje už jen jen další oblast, kde jejich používání ospravedlňují čistě praktické důvody: jednání na úřadech. Osobně mám empiricky potvrzeno, že když nějakou žádost podepíšu svými dvěma akademickými tituly, pracují úředníci mnohem rychleji a mnohem méně si na mne vyskakují.

Pokud někdo v Česku vystuduje vysokou školu, stává se pro své spoluobčany něčím víc. Je panem Inženýrem, panem Doktorem či panem Magistrem. Jeden můj známý tvrdí, že je to projev zakomplexovanosti malého nárůdku, který byl v minulosti mnohokrát okraden o své šlechtické a intelektuální elity. Zárukou zvýšené formální inteligence či kulturního rozhledu ale akademický titul v žádném případě není. Příkladem tohoto tvrzení budiž třeba PhDr. Miroslav Sládek, PhDr. Vladimír Just, CSc. či PhDr. Vladimír Železný -- tři čeští velikáni, kteří své akademické tituly s oblibou prezentují na veřejnosti.

Tím se dostáváme k druhému tragickému omylu pana P.H: k představě, že smysl studia je v praktické použitelnosti získaných poznatků. Autor si stěžuje, že jeho vysokoškolsky vzdělaní kolegové v práci využijí méně než 10 % toho, co se naučili ve škole. Jenže hlavní smysl studia spočívá právě v jeho praktické nepoužitelnosti.

Vysoká škola tu totiž není od toho, aby studentům nasypala do hlavy nějaký souhrn vědomostí, ale aby v nich vytvořila zcela obecné intelektuální návyky a mentální struktury. Tyto návyky a struktury by měly člověku nejen usnadnit práci s prakticky libovolnými informacemi, ale především umožnit mu tyto informace nahlédnout v širších souvislostech mimo čistě utilitární oblast.

Někdy se dokonce rozlišuje vysokoškolské vzdělání, produkující fachidioty (kam patří technické, ekonomické a přírodovědecké obory) a univerzitní vzdělání, produkující osobnosti schopné hlubší reflexe reality. Toto rozlišení samozřejmě neznamená, že každý absolvent ČVUT, VŠE či PřF UK je fachidiot, zatímco třeba FF UK produkuje všestranně moudré lidi. Jde jen o dva ideální typy vzdělání, mezi v realitě existuje spojitá škála.

Pan P.H. by si měl ujasnit, co vlastně od života chce. Pokud je to jen zlepšení pracovního uplatnění, doporučuji mu školu co nejrychleji opustit a získaný čas a energii raději investovat do vzestupu na kariérním žebříčku. Nakonec totiž stejně frustrovaně zjistí, že vysoká škola je v tomto směru celkem k ničemu.

Pokud ale chce pan P.H. svým rodičům udělat radost tím, že si bude moci před jméno konečně napsat tři magická písmenka, je všechno v pořádku. Záhy po promoci jen možná překvapeně zjistí, že je to za mnoholeté moření nad skripty trochu málo. Poradím mu proto efektivnější cestu než je stahování seminárních prací z internetu nebo jejich kupování. Některé americké "univerzity" prý prodávají rovnou akademické tituly.

                 
Obsah vydání       31. 1. 2006
31. 1. 2006 Vážné varování ohledně klimatických změn
31. 1. 2006 Rozdíl mezi Západem a Českem?
31. 1. 2006 OSN chce vyřešit světové problémy uvolněním blokovaných 7 bilionů dolarů
31. 1. 2006 Svět bez hranic Milan  Černý
31. 1. 2006 "Český Brazilec" v televizi... Jan  Čulík
31. 1. 2006 Vrchlický, Kotrba, Sklenář, Kartous, Kocábová Filip  Sklenář
31. 1. 2006 Získá Netenjahu po nástupu islamistů?
31. 1. 2006 Prosíme, protestuje proti plánům zlikvidovat další lužickou školu
31. 1. 2006 Historický galimatyáš pana senátora Egon T. Lánský
31. 1. 2006 Nacionální a ideologická totalita Stanislav A. Hošek
31. 1. 2006 I novináři se dělí na příznivce pravice a levice Michal  Rusek
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Biflování - podmínka nutná
31. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?
31. 1. 2006 Myšlení je to nejpodstatnější v životě Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují
31. 1. 2006 Potřebujeme samostatně myslící lidi
30. 1. 2006 Rozum, odvaha a síla Jindřich  Kalous
31. 1. 2006 Právo na svobodu Vojtěch  Tělupil
31. 1. 2006 Budoucnost na prvním místě Bohumír  Tichánek
31. 1. 2006 Omluva a oprava
31. 1. 2006 Pavlát: omluva měla následovat za úplně něco jiného Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
31. 1. 2006 Ne jen česká politika je špatná Milan  Valach
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Komunisté životní prostředí nechrání Miroslav  Šuta
30. 1. 2006 Slepí nevidí, hluší neslyší Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. ledna 2006
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
31. 1. 2006 Nacionální a ideologická totalita Stanislav A. Hošek
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Svět bez hranic Milan  Černý
31. 1. 2006 OSN chce vyřešit světové problémy uvolněním blokovaných 7 bilionů dolarů   
31. 1. 2006 Vážné varování ohledně klimatických změn   
31. 1. 2006 "Český Brazilec" v televizi... Jan  Čulík
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Chce to (zatím nereálnou) změnu Boris  Cvek
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
28. 1. 2006 České noviny: milujeme zbraně Jan  Klusáček
28. 1. 2006 Vítězství Hamásu může být prospěšné Bohumil  Kartous
26. 1. 2006 "Klienti" versus Ministerstvo práce: pět set ku jedné Milan  Daniel
26. 1. 2006 Google se spojí s čínskými cenzory   
24. 1. 2006 Proč Tchaj-wan není Japonsko Petr  Fiala

Školství RSS 2.0      Historie >
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Myšlení je to nejpodstatnější v životě Boris  Cvek
31. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?   
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Potřebujeme samostatně myslící lidi   
30. 1. 2006 Prodej školských prací nabízejí i jiné servery   
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte   
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují   
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Je bezvadné, že se dají seminárky koupit   
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?   
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?   
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda   
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?