V oblasti energetiky KSČM prosazuje:
- Strategickou úlohu státu v odvětví energetiky se zaměřením na udržitelný rozvoj, efektivnost a moderní ekologicky šetrné technologie. Přírodní zdroje patří celé společnosti. Doly, energetika a vodní energetická soustava musí být v rukou státu.
- Zastavení privatizace dolů, stabilizaci vlastnické struktury důlních a energetických společností. Útlumové programy realizovat s ohledem na zaměstnanost v regionu a oprávněné sociální zájmy zaměstnanců v oboru.
- Výrobu elektrické energie v jaderných elektrárnách s přihlédnutím k požadavkům bezpečnosti a snižování energetické náročnosti.
- Tvorbu podmínek ke zvýšení podílu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů v rámci sjednocování přístupu v EU.
- Podporu opatřením, která by celou společnost účinně ochránila před nadměrným zvyšováním cen plynu, elektrické energie, ale i užitkové a pitné vody, způsobeným nejen negativním vlivem vnějších cen, ale zejména monopolním chováním výrobců a distributorů a nadměrným růstem jejich zisků.
- Rozvoj alternativních technologií, založených na místní iniciativě.
- Důraz na snižování energetické náročnosti výroby i spotřeby ve všech oblastech života společnosti.
V oblasti dopravy a spojů KSČM prosazuje:
- Rozvoj a preferenci veřejné hromadné dopravy, zkvalitnění systému různých druhů slev jízdného a jejich začlenění do slev v rámci integrované dopravy (rodinné, skupinové, slevy pro důchodce, studenty, děti, zdravotně postižené apod.).
- Budování ekologicky šetrných druhů, zejména rozvoj a zvýšení podílu kombinované dopravy a vnitrozemské vodní dopravy. Pokračování v elektrifikaci železnic. Budování železničních koridorů a dalších tratí zařazených do mezinárodních dohod, metra, tramvajových a trolejbusových tratí, vyhrazených pruhů, záchytných parkovišť, pěších zón a cyklistických stezek oddělených od automobilové dopravy.
- Vypracování strategického plánu rozvoje všech druhů dopravy s důrazem na všestranné využití rozsáhlé železniční sítě. Posouzení účelnosti dalších změn vlastnických vztahů na železnici a v autobusové dopravě.
- Vyváženou a cenově výhodnou veřejnou dopravní obslužnost po celém území státu. Při výstavbě dálnic a rychlostních komunikací zajistit, aby minimálně narušovala životní prostředí (hluk, exhalace, ekosystémy místní flóry a fauny, krajinný ráz).
- Komplexní řešení přetíženosti silniční sítě, nedostatečné údržby, nadměrného poškozování silnic a dálnic (přetěžování vozidel), krajně nepříznivého vývoje počtu a následků dopravních nehod. Zavedení mýtného pro zahraniční kamiony.
- Zdokonalování systému státní regulace cen a tarifů telekomunikačních služeb a cen vzájemného propojování sítí a služeb.
- Zvýšení podílu státu na zpřístupnění komunikačních a informačních sítí pro zdravotně postižené občany a pro skupiny obyvatel se zvláštními sociálními potřebami.
V oblasti zemědělství a venkova KSČM prosazuje:
- ...
- Odstraňování překážek pro rozvoj osvědčených družstevních a samosprávných forem podnikání v zemědělství a potravinářství. Především v podhorských a horských oblastech dotovat i mimoprodukční funkce zemědělství (krajinotvorba, udržení pracovních míst). Respektování rovnosti všech forem vlastnictví a podnikání v zemědělství a potravinářství.
-
Zabezpečení péče o venkov a dobré životní podmínky jeho obyvatel, pracovní příležitosti, dostupnost služeb, dopravní obslužnost jako základní předpoklady zachování a rozvoje venkovského osídlení, rázu a tradic venkova.
III. Vysoká kvalita života při trvale udržitelném rozvoji
KSČM požaduje v zájmu zdraví a plnohodnotného života všech občanů skloubit požadavky sociálního a hospodářského rozvoje se stavem životního prostředí, včetně uchování přírodního bohatství v jeho rozmanitosti. Je nutné se zapojit do evropského řešení globálního problému ochrany životního prostředí a klimatu. Hájit hodnoty rovnováhy člověka a přírody znamená podporovat vysoký standard ochrany životního prostředí.
V oblasti životního prostředí KSČM prosazuje:
- Růst kvality životního prostředí, životního stylu a životní úrovně na zásadách trvale udržitelného rozvoje ve spolupráci s odbornou a občanskou veřejností. V exekutivě zohledňovat soulad ekologických a národohospodářských priorit.
- Intenzivní dialog o stanovení cílů, parametrů a kritérií s ekologickými odborníky, strukturami občanského a ekologického hnutí napříč politickým spektrem. Otevřenější informační politiku státu, krajů a obcí v oblasti ekologie a ochrany životního prostředí.
- Přizpůsobování práva a norem v podmínkách členství ČR v EU standardům EU jen v případě, že změna povede ke zlepšení stavu životního prostředí.
- Snižování množství odpadů, zvýšení míry jejich využívání recyklačními službami, rozvíjení průmyslu zpracování odpadů při zákazu dovozu odpadů ze zahraničí k likvidaci v ČR.
- Úměrné meze těžbě nerostných surovin a účinná opatření proti znečišťování půdy a horninového prostředí průmyslovou výrobou, podpora rekultivace a sanace. Zvýšení stability ekosystémů a zlepšení jejich legislativní i praktické ochrany.
- Ochranu zdrojů pitné vody, obnovu vodních zdrojů, ochranu půdního fondu a zemědělsky obhospodařované půdy, ochranu zeleně. Vedle hospodářsky využívaných lesních monokultur dbát i na výsadbu lesů druhově pestřejších.
- Výstavbu a modernizaci čistíren odpadních vod, optimální ochranu a obnovu vod.
- Navržení kvalitnějších ekonomických nástrojů k posilování mimoprodukční funkce zemědělství, ke kultivaci krajiny a rozvoji českého venkova, ale také ekologického zemědělství, produkce a využívání alternativních zdrojů energie.
- Ekologicky citlivější směry urbanistiky a krajinotvorby a ohleduplný cestovní ruch.
- Garantování práva občanů dozvědět se o ekologických dopadech staveb v jejich okolí a právo účastnit se správních řízení. Důsledné posuzování ekologických vlivů u vládních koncepcí a strategií -- využití procedury EIA.
|