30. 1. 2006
Na školách se bifluje - je to pravdaDovolím si reagovat na článek Jaroslava Bílka "Trampoty žáka všeobecného gymnázia", píše učitelka z jedné střední školy na Moravě, která prosí o zachování anonymity. Je to pravda. Jsem učitelka gymnázia a vůbec nejsem spokojena se systémem výuky. Pro mě osobně bylo gymnázium nejhorší školou v životě a pravda je, že se nic moc nezměnilo. Učitelé všech předmětů jsou přesvědčeni, že jejich předmět musí znát všichni dokonalem a tak humanitně zaměření studenti tráví volné chvíle nad studiem chemie, fyziky a matematiky, aby získali v nejlepším případě trojku, zatímco tomu, v čem vynikají, se nemohou věnovat - a je to jejich budoucí profese a mohou v té oblasti se rozvíjet velmi rychle - ale to nehrozí, neboť se musí učit to, k čemu neinklinují a co nebudou v životě nikdy potřebovat.Samosebou totéž platí o přírodopisně nadaných - kontra humanitní předměty. |
Hodnocení potřebnosti předmětů je stejně zvláštní. Nikdy jsem nepotřebovala matematiku, nikdy jsem se s ničím, krom nutnosti spočítat si v samoobsluze drobné,co se výpočtů týče, neuplatnila. Taková výtvarná výchova, která je "na chvostu", mi dala v praktickém životě hodně - dovedu zařadit dům, okolo kterého jdu, do slohové epochy, posloužilo mi to při zařizovéní bytu, při denním nakupování, kdy člověk volí - vkusXnevkus... Když mi studenti si na tyto věci naříkají, říkám jim, že zde mají k dispozici různé modely "ohmatávání"si světa - mohu si svět ohodnotit a vyhodnotit z matematického nebo dějepisného, nebo filosofického, chemického pohledu. Osahávání světa však nesmí být drezura. A je. Když jsem učila ve čtvrtém ročníku filozofii, cítila jsem nesmírnou nutnost učit ji ta, aby z toho studenti měli něco pro praktický život, aby mohli přemýšlet o oblastech, které jim jinde nikdo nepředestřel a aby byli schopni na základě toho se kriticky stavět k "pravdám", které jim společnost vnucuje. Narážela jsem však na nutnost současně je naučit to, co je předepsané, neboť tyto vědomosti potřebují k maturitě a přijímačkám. A tenhle utilitarismus je druhá stránka věci. Vysoké školy přijímají na základě vědomostí a ne na základě osobního rozvoje studenta. Škola je pak hodnocena podle toho, kolik studentů se dostane na vysokou. Už léta mluvím o tom, jak by bylo dobré po dvou všeobecných ročnících poslední dva roky diferencovat podle zájmu studentů. Rovněž bych se přikláněla k tomu, tyto dva roky učit formou vysokoškolských seminářů a udělat vždy zkouškové období. Je to méně zatěžující než každodenní biflování a studenti gymnázií by na to určitě byli dost vyspělí. Docela bych pokračovala, musím už do školy, kde dělám marné pokusy o zlidštění systému. Pokud by snad hrozilo otisknutí článku, prosím o anonymitu. PS.:V neposlední řadě je to taky o penězích - dělení tříd,třídy s menším počtem žáků,ap. - na to ale nejsou a nebudou peníze.A platy učitelů a kvalitní učitelé - i to spolu souvisí. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 1. 2006 | Prodej školských prací nabízejí i jiné servery | ||
30. 1. 2006 | Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte | ||
30. 1. 2006 | Studenti si seminárky z internetu volně stahují | ||
30. 1. 2006 | Trampoty žáka všeobecného gymnázia | Jaroslav Bílek | |
30. 1. 2006 | Je bezvadné, že se dají seminárky koupit | ||
30. 1. 2006 | Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit? | ||
30. 1. 2006 | Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné? | ||
30. 1. 2006 | Proč se vyučuje na středních školách tak špatně | Boris Cvek | |
30. 1. 2006 | Na školách se bifluje - je to pravda | ||
30. 1. 2006 | Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda? | ||
27. 1. 2006 | ÚIV spustil na adrese www.edu.cz školský portál | ||
27. 1. 2006 | Studovat nemusíte, stačí si seminárky koupit | Jan Čulík | |
24. 1. 2006 | Dvě údobí českého školství -- účtování | František Augusta | |
24. 1. 2006 | Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost | Jan Čulík | |
19. 1. 2006 | Budeme jen přihlížet, nebo provedeme účinnou vzdělanostní ofenzívu? | František Hezoučký |