31. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 1. 2006

Když zbabělci vychovávají zbabělce

V posledních měsících se na Britských listech množí anonymně zveřejňované názory českych učitelů a profesorů, kteří se z nějakého důvodu bojí pod svůj příspěvek podepsat a žádají redakci o anonymitu.

Jedná se o názory kritické, které ale nijak nevybočují ze společensky a eticky přijatelného spektra postojů, které se mezi lidmi běžně vyskytují. Rozum zůstává stát nad tím, čeho se tito učitelé bojí a proč jejich příspěvky redakce anonymně zveřejňuje.

Pokud mají učitelé strach postavit se za svůj názor v dnešní relativně svobodné společnosti, kde jim hrozí nanejvýše nelibost nadřízených, jak by asi jednali za totality?

Dalo by se nad tím mávnout rukou, pokud by se ovšem nejednalo o lidi, kteří by měli představovat společenskou elitu, vštěpující dětem mimo jiné i postoje vůči autoritám. Jaké lidi může vychovávat dnešní školství, když v něm působí učitelky, pro které sebemenší veřejné vystoupení z názorové průměrnosti představuje nepřijatelné osobní riziko ?

Takové školství produkuje studenty, jako je další včerejší anonym, pan P.H., aspirant na PhD ve vyhledávání na Google. Programově vychovává lidi, kteří se raději uchylují k podvodům a ztrátě sebeúcty, než aby si našli svou vlastní, rovnou cestu životem, na které se v dospělosti nebudou muset sklánět před kdejakým pišišvorem náhodou získavším majetek a společenské postavení.

To, co pan P.H. píše o dnešním školství, je naprostá pravda a já osobně bych se pod tuto pasáž klidně podepsal.

Je také pravda, že moderní korporace působící v oblastech s vysokou přidanou hodnotou jsou sídlem komické, formalizované stupidity ve stylu populárního komixu Dilbert, a že HR (human resource - "lidské zdroje", pro neznalé dnešního newspeaku) oddělení korporací si pletou školu se vzděláním, titul zaměňují za vědomosti, a úplně nejdůležitější pro ně je, zda má kandidát na kravatě ten správný vzor v odstínu chrpy a zda vypadá jako moderní, dynamický, mladý frikulín (free + cool + in) z reklamy na hypotéku.

Naštěstí existují v dnešní době i jiné možnosti, než je sklánění hřbetu před společenským status quo, které předvádí podvádějící studenti. Pokud jim školský systém nevyhovuje a pohrdají jím, tak proč v něm studují ?

<> Možná je hromada zbytečností k nabiflování dnes skutečně tak velká, že už se bez podvodů a různých triků ve škole studovat nedá. Není to ale ponižující, být podřízený školskému systému, který člověka nutí k podvodům ? Proč pan P.H. ze školy neodejde a nenajde si svou vlastní cestu životem, která ho nebude ponižovat?

Jsem plně pro zachování bezplatného školství, protože celoživotní osobní růst a vzdělání - ať už ho člověk získává ve škole či jinak - považuji za jednu z mála hodnot, která životu skutečně dává smysl, která člověku poskytuje obranu a skutečnou svobodu tváří v tvář různým poručníkům, ať už si zrovna říkají komunisté či kapitalisté.

Nechápu ale, proč bych měl jako plátce daní hradit "studium" lidem typu pana P.H., kterým jde při studiu pouze o kus papíru, který po jeho skončení získají.

Pokud má pan P.H. v oboru informačních technologií skutečně daleko větší praxi než jeho pedagog, tak si práci najde i bez diplomu. A bez kravaty. Bez ztráty sebeúcty. A když ne v Čechách, tak jinde.

Vzít život do vlastních rukou je ale vždy náročnější než přežívat v komplexu podvůdků, malostí a ponižujících kompromisů v oblasti sebeúcty. Což bude nejspíš jádro problému, nejen co se akademických plagiátů týče, ale i celého školství a atmosféry v Čechách obecně.

Autor je programátor

                 
Obsah vydání       31. 1. 2006
31. 1. 2006 Vážné varování ohledně klimatických změn
31. 1. 2006 Rozdíl mezi Západem a Českem?
31. 1. 2006 OSN chce vyřešit světové problémy uvolněním blokovaných 7 bilionů dolarů
31. 1. 2006 Svět bez hranic Milan  Černý
31. 1. 2006 "Český Brazilec" v televizi... Jan  Čulík
31. 1. 2006 Vrchlický, Kotrba, Sklenář, Kartous, Kocábová Filip  Sklenář
31. 1. 2006 Získá Netenjahu po nástupu islamistů?
31. 1. 2006 Prosíme, protestuje proti plánům zlikvidovat další lužickou školu
31. 1. 2006 Historický galimatyáš pana senátora Egon T. Lánský
31. 1. 2006 Nacionální a ideologická totalita Stanislav A. Hošek
31. 1. 2006 I novináři se dělí na příznivce pravice a levice Michal  Rusek
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Biflování - podmínka nutná
31. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?
31. 1. 2006 Myšlení je to nejpodstatnější v životě Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují
31. 1. 2006 Potřebujeme samostatně myslící lidi
30. 1. 2006 Rozum, odvaha a síla Jindřich  Kalous
31. 1. 2006 Právo na svobodu Vojtěch  Tělupil
31. 1. 2006 Budoucnost na prvním místě Bohumír  Tichánek
31. 1. 2006 Omluva a oprava
31. 1. 2006 Pavlát: omluva měla následovat za úplně něco jiného Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
31. 1. 2006 Ne jen česká politika je špatná Milan  Valach
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Komunisté životní prostředí nechrání Miroslav  Šuta
30. 1. 2006 Slepí nevidí, hluší neslyší Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. ledna 2006
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

Školství RSS 2.0      Historie >
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Myšlení je to nejpodstatnější v životě Boris  Cvek
31. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?   
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Potřebujeme samostatně myslící lidi   
30. 1. 2006 Prodej školských prací nabízejí i jiné servery   
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte   
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují   
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Je bezvadné, že se dají seminárky koupit   
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?   
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?   
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda   
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?