31. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 1. 2006

Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?

Když jsem byl na gymplu, měl jsem úplně stejný názor jako Jan Čulík ve článku "Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost". Čím víc ovšem stárnu, tím víc oceňuji, že výuka na gymplu byla taková, jak ji popisoval Jan Čulík. Tříšť nabiflovaných faktů možná není moudrost, ale dokola odmítané tvrzení, že "Je důležité, zda vím, kde informace hledat a najít" není moudrostí zcela určitě, protože nemohu uvěřit, že by moudrostí bylo naťukat do počítače www.google.com, míní Vojtěch Rosol.

Rovněž není podle mých zkušeností moudrostí "jak je inteligentně zhodnotit a rozebrat", což jsem zažil, když jsem z donucení musel jeden semestr jednou týdně navštěvovat nejmenovanou filozofickou fakultu: jak je již v článku Jana Čulíka poznamenáno, nemůžete informace "inteligentně zhodnotit a rozebrat", pokud je neznáte v souvislostech.

Student dějepisu, který dostane za úkol vypracovat esej na téma (dejme tomu) římských božstev, odběhne k počítači, kde si vygoogluje informace - zjistí, že nejvyšší římský bůh se jmenoval Jupiter, ale zcela mu pravděpodobně unikne vztah mezi řeckým a římským náboženstvím, o Diovi nebude vědět nic a podle toho bude vypadat jeho referát a i jeho "inteligentní zhodnocení a rozebrání".

Zrovna nedávno jsme se s kamarádem pochechtávali jednomu jeho španělskému známému, když mi vyprávěl, jakou strašnou práci mu dalo přesvědčit jej, že Pearl Harbor byl součástí 2. a nikoliv 1.světové války. Zkrátka-pokud nemáte ony Janem Čulíkem odmítané "všeobecné znalosti", v konverzaci ve společnosti se patrně velice snadno stanete hlupákem, neboť v průběhu debaty ve společnosti zpravidla si nemůžete odskočit k počítači či do knihovny, abyste využil vaší vědomosti "kde informace hledat a najít."

Dnes si nepamatuji všechno, co jsem slyšel v hodinách literatury, ale mnohokrát jsem si ověřil, že když se řekne třeba "Píseň o Rolandovi" jsem schopen vyškrábnout ze svého mozku něco, co mi umožní nějak dál fungovat, byť často je to jen nejasná vzpomínka, že jsem to již kdysi dávno slyšel. I to pomůže.

Ano, hodiny literatury u nás na gymplu vypadaly tak, že naše učitelka diktovala my jsme si dělali poznámky do sešitu, ze kterého jsme se to učili, abychom to byli schopni za pár dnů zopakovat před katedrou při zkoušení. Chválabohu za to.

                 
Obsah vydání       31. 1. 2006
31. 1. 2006 Vážné varování ohledně klimatických změn
31. 1. 2006 Rozdíl mezi Západem a Českem?
31. 1. 2006 OSN chce vyřešit světové problémy uvolněním blokovaných 7 bilionů dolarů
31. 1. 2006 Svět bez hranic Milan  Černý
31. 1. 2006 "Český Brazilec" v televizi... Jan  Čulík
31. 1. 2006 Vrchlický, Kotrba, Sklenář, Kartous, Kocábová Filip  Sklenář
31. 1. 2006 Získá Netenjahu po nástupu islamistů?
31. 1. 2006 Prosíme, protestuje proti plánům zlikvidovat další lužickou školu
31. 1. 2006 Historický galimatyáš pana senátora Egon T. Lánský
31. 1. 2006 Nacionální a ideologická totalita Stanislav A. Hošek
31. 1. 2006 I novináři se dělí na příznivce pravice a levice Michal  Rusek
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Biflování - podmínka nutná
31. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?
31. 1. 2006 Myšlení je to nejpodstatnější v životě Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují
31. 1. 2006 Potřebujeme samostatně myslící lidi
30. 1. 2006 Rozum, odvaha a síla Jindřich  Kalous
31. 1. 2006 Právo na svobodu Vojtěch  Tělupil
31. 1. 2006 Budoucnost na prvním místě Bohumír  Tichánek
31. 1. 2006 Omluva a oprava
31. 1. 2006 Pavlát: omluva měla následovat za úplně něco jiného Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
31. 1. 2006 Ne jen česká politika je špatná Milan  Valach
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Komunisté životní prostředí nechrání Miroslav  Šuta
30. 1. 2006 Slepí nevidí, hluší neslyší Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. ledna 2006
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

Školství RSS 2.0      Historie >
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Myšlení je to nejpodstatnější v životě Boris  Cvek
31. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?   
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Potřebujeme samostatně myslící lidi   
30. 1. 2006 Prodej školských prací nabízejí i jiné servery   
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte   
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují   
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Je bezvadné, že se dají seminárky koupit   
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?   
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?   
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda   
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?