31. 1. 2006
Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?Když jsem byl na gymplu, měl jsem úplně stejný názor jako Jan Čulík ve článku "Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost". Čím víc ovšem stárnu, tím víc oceňuji, že výuka na gymplu byla taková, jak ji popisoval Jan Čulík. Tříšť nabiflovaných faktů možná není moudrost, ale dokola odmítané tvrzení, že "Je důležité, zda vím, kde informace hledat a najít" není moudrostí zcela určitě, protože nemohu uvěřit, že by moudrostí bylo naťukat do počítače www.google.com, míní Vojtěch Rosol. |
Rovněž není podle mých zkušeností moudrostí "jak je inteligentně zhodnotit a rozebrat", což jsem zažil, když jsem z donucení musel jeden semestr jednou týdně navštěvovat nejmenovanou filozofickou fakultu: jak je již v článku Jana Čulíka poznamenáno, nemůžete informace "inteligentně zhodnotit a rozebrat", pokud je neznáte v souvislostech. Student dějepisu, který dostane za úkol vypracovat esej na téma (dejme tomu) římských božstev, odběhne k počítači, kde si vygoogluje informace - zjistí, že nejvyšší římský bůh se jmenoval Jupiter, ale zcela mu pravděpodobně unikne vztah mezi řeckým a římským náboženstvím, o Diovi nebude vědět nic a podle toho bude vypadat jeho referát a i jeho "inteligentní zhodnocení a rozebrání". Zrovna nedávno jsme se s kamarádem pochechtávali jednomu jeho španělskému známému, když mi vyprávěl, jakou strašnou práci mu dalo přesvědčit jej, že Pearl Harbor byl součástí 2. a nikoliv 1.světové války. Zkrátka-pokud nemáte ony Janem Čulíkem odmítané "všeobecné znalosti", v konverzaci ve společnosti se patrně velice snadno stanete hlupákem, neboť v průběhu debaty ve společnosti zpravidla si nemůžete odskočit k počítači či do knihovny, abyste využil vaší vědomosti "kde informace hledat a najít." Dnes si nepamatuji všechno, co jsem slyšel v hodinách literatury, ale mnohokrát jsem si ověřil, že když se řekne třeba "Píseň o Rolandovi" jsem schopen vyškrábnout ze svého mozku něco, co mi umožní nějak dál fungovat, byť často je to jen nejasná vzpomínka, že jsem to již kdysi dávno slyšel. I to pomůže. Ano, hodiny literatury u nás na gymplu vypadaly tak, že naše učitelka diktovala my jsme si dělali poznámky do sešitu, ze kterého jsme se to učili, abychom to byli schopni za pár dnů zopakovat před katedrou při zkoušení. Chválabohu za to. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
31. 1. 2006 | Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! | Ivan Brezina | |
31. 1. 2006 | Myšlení je to nejpodstatnější v životě | Boris Cvek | |
31. 1. 2006 | Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je? | ||
31. 1. 2006 | Když zbabělci vychovávají zbabělce | Tomáš Stýblo | |
31. 1. 2006 | Potřebujeme samostatně myslící lidi | ||
30. 1. 2006 | Prodej školských prací nabízejí i jiné servery | ||
30. 1. 2006 | Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte | ||
30. 1. 2006 | Studenti si seminárky z internetu volně stahují | ||
30. 1. 2006 | Trampoty žáka všeobecného gymnázia | Jaroslav Bílek | |
30. 1. 2006 | Je bezvadné, že se dají seminárky koupit | ||
30. 1. 2006 | Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit? | ||
30. 1. 2006 | Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné? | ||
30. 1. 2006 | Proč se vyučuje na středních školách tak špatně | Boris Cvek | |
30. 1. 2006 | Na školách se bifluje - je to pravda | ||
30. 1. 2006 | Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda? |