31. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 1. 2006

Biflování - podmínka nutná

Absolventka střední průmyslové školy potravinářské technologie, která po prvním semestru na fakultě chemicko-technologické neví, jak vypadá chemický vzorec toluenu.

Absolvent střední průmyslové školy chemicko-technologické, který definuje kyselinu slovy: "To je přeci to, když je to kyselý."

Absolventky střední zdravotní školy, které si stěžují na vysokoškolského pedagoga, že používá zběsilé chemické symboly. Přívlastkem zběsilý je v tomto případě hodnocena skutečnost, že dotyčný pomatenec používá místo slovního názvu chemických prvků jejich značky.

Myslíte, že jde o náhodné excesy? Nikoli, píše Milan Pouzar z University Pardubice:

Ve výčtu podobných zmetků našeho středního školství bych mohl pokračovat na mnoha dalších drobným písmem popsaných stránkách. Nebudu. Všechny další příklady by totiž demonstrovali totéž - naprostou degradaci instituce zvané maturita. V dnešních podmínkách toto slovo neznamená nic víc, než že určitý člověk trávil po dobu několika let jistou část svých dní sezením v určité budově. Za významnou příčinu uvedeného jevu považuji snahu o "výrobu" co největšího počtu maturantů za co nejmenší náklady. Hlavní nákladovou položkou, která je redukována až na podkritické minimum, je v tomto případě plat učitelů. Jedná se o dost provařený technicko - politický problém.

Podle mého tu však máme i vážný problém filozoficko - pedagogický. Češi jsou řazeni (a sami sebe často sebemrskačsky řadí) do škatulky biflovačů schopných si hodně pamatovat, ale neschopných zapamatované smysluplně aplikovat. V dnešním informačními technologiemi promořeném světě je pak těžké kritice podrobeno v podstatě jakékoli pedagogické počínání, které vede k ukládání a uchovávání holých faktů v šedé kůře mozkové. Jedná se o jakousi aplikaci principu politické korektnosti v oblasti vzdělávání. V podmínkách nízké kvality našeho středního školství to však nevede k pokroku, ale naopak k ústupu z pozic.

Studenti zblblí antibiflovací propagandou jsou pak v jejím důsledku schopni jakoukoli svou neznalost elementárních fakt považovat za přednost. Vyzývají učitele k diskusi aniž jsou schopni svá vyjádření (v žádném případě se zde nejedná o synonymum pojmu názor) opřít o cokoli rozumného a následně jsou rozčarováni z učitelovy bezradnosti a neochoty v čase vymezeném pro přednášky mlátit prázdnou slámu. Vysokoškolský učitel je zejména v nižších ročnících opakovaně nucen suplovat práci učitelů středoškolských, jelikož nemůže začít s přednášením na dříve obvyklé vysokoškolské úrovni. A to co musí do studentů "dostat" jsou právě ona nezáživná základní fakta. Čas takto utracený však učiteli následně chybí při probírání vysokoškolské látky, což v konečném důsledku logicky vede i k následné degradaci akademických titulů.

Každému je jasné, že nedílnou součástí studia cizího jazyka je biflování slovíček*). Jedná se v tomto případě o podmínku nutnou. V případě, že chceme cizím jazykem komunikovat pouze na bazální úrovni, jedná se dokonce i o podmínku postačující. Naproti tomu gramatiku je bez znalosti slovíček prakticky nemožné pochopit, a i v případě, že bychom toho snad byli schopni, bylo by nám to naprosto k ničemu. Proč je výše uvedené tak málo pochopitelné v případě ostatních disciplín?

Absolventka vysoké školy chemicko-technologické, která neví, jak vypadá chemický vzorec toluenu. Blízká budoucnost? V případě, že budeme zatvrzele vnímat slovo biflovat pouze v jeho negativním smyslu, pak zcela určitě.

* * *

*) Pozn. JČ: Je zásadní omyl domnívat se, že k výuce jazyka je zapotřebí biflování slovíček.

Každý jazykovědec ví, a měli by to vědět i studenti jazyků, že slovíčka bez jazykového kontextu nemají o sobě samostatný význam. Biflujete-li se izolovaná slovíčka, nenaučíte se nic o vazbách, do nichž tato slova v jazyce, který studujete, vstupují. Většina jazykového vyjadřování je idiomatická -- jednotlivá slova v kontextu idiomu neznamenají nic. Vždycky, když vidím v pražské tramvaji ty nešťastníky, kteří se z notýsku šprtají německá slovíčka, je mi jich líto. Tím se nenaučí nic. Takto našprtaná slovíčka, pokud je nebudou používat v praxi, za týden stejně zapomenou.

Při studiu jazyka je zapotřebí učit se gramatické a syntaktické struktury, na příkladech vět, nejlépe v rozhovorech. Rozhovoru musí student řádně porozumět a cestou k nejlepšímu osvojení těchto struktur je, aby studovaný text, skládající se z kompletních vět, nikoliv tedy z izolovaných slov! několikrát (asi desetkrát, v průběhu téhož počtu dní) vyslechl v audionahrávce. V moderních anglosaských učebnicích se nebiflují slovíčka už asi třicet let!

Nejsem odborníkem na chemii, nejsem si ale jist, zda porozumění tomu, "co je to kyselina", se získává biflováním. Potíž z biflováním spočívá v tom, že nabyté znalosti angažují pouze krátkodobou paměť, a jsou tedy v dlouhodobé perspektivě k ničemu. Existují modernější metody, jak získat potřebné věcné znalosti permanentně. Znovu upozorňuji např. na význam projektů.

                 
Obsah vydání       31. 1. 2006
31. 1. 2006 Vážné varování ohledně klimatických změn
31. 1. 2006 Rozdíl mezi Západem a Českem?
31. 1. 2006 OSN chce vyřešit světové problémy uvolněním blokovaných 7 bilionů dolarů
31. 1. 2006 Svět bez hranic Milan  Černý
31. 1. 2006 "Český Brazilec" v televizi... Jan  Čulík
31. 1. 2006 Vrchlický, Kotrba, Sklenář, Kartous, Kocábová Filip  Sklenář
31. 1. 2006 Získá Netenjahu po nástupu islamistů?
31. 1. 2006 Prosíme, protestuje proti plánům zlikvidovat další lužickou školu
31. 1. 2006 Historický galimatyáš pana senátora Egon T. Lánský
31. 1. 2006 Nacionální a ideologická totalita Stanislav A. Hošek
31. 1. 2006 I novináři se dělí na příznivce pravice a levice Michal  Rusek
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Biflování - podmínka nutná
31. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost - a co jí tedy je?
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?
31. 1. 2006 Myšlení je to nejpodstatnější v životě Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují
31. 1. 2006 Potřebujeme samostatně myslící lidi
30. 1. 2006 Rozum, odvaha a síla Jindřich  Kalous
31. 1. 2006 Právo na svobodu Vojtěch  Tělupil
31. 1. 2006 Budoucnost na prvním místě Bohumír  Tichánek
31. 1. 2006 Omluva a oprava
31. 1. 2006 Pavlát: omluva měla následovat za úplně něco jiného Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
31. 1. 2006 Ne jen česká politika je špatná Milan  Valach
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Komunisté životní prostředí nechrání Miroslav  Šuta
30. 1. 2006 Slepí nevidí, hluší neslyší Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. ledna 2006
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005