1. 3. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 3. 2005

Ať žijou totemy, aneb názor pomýleného ateisty

Se zájmem jsem si přečetl článek Petra Slámy "Největší lež ateismu", který byl reakcí na již dříve uveřejněné články "Jsem hrdý, že se osmdesát procent Čechů hlásí k ateismu" pana Sklenáře a "Ateismus je dogma" od pana Urbana.

Jako první mne na tomto článku zaujala už formulace jeho názvu, tedy konkrétně ona "lež". To je poměrně silné slovo, zejména pokud vezmeme v úvahu že ateismus není žádná vyhraněná ideologie nebo přinejmenším aspoň není organizovaná, nemá tedy žádné mluvčí a těžko tedy může lhát. To je ale v podstatě jen slovíčkaření.

Podle pana Slámy má touto lží, což podkládá slovy Ericha Fromma, být představa ateistů, že jsou nenáboženští. Doslova se v článku píše: "V jedné věci je ale radikální ateismus lživý vždy. A to pokud se snaží někoho přesvědčit, že člověk může být buď náboženský nebo nenáboženský, tedy že má jednoduše výběr a záleží jen na něm, co si vybere. Člověk může být opravdu jakýkoliv, může mít jakékoliv názory, ale skutečně nenáboženský nemůže být nikdy." Toto tvrzení se opírá o argument, že každý něco uctívá, ať už je to bůh, úspěch, národ, příroda, politická strana, peníze atd.

Z toho by se dalo usuzovat, že náboženství je tedy o uctívání. Člověk který je tedy bohatý a úspěšný a neklaní se žádnému oficiálnímu božstvu, se tedy zřejmě klaní svému úspěchu a penězům, které si vydělal. Ať je tato představa jakkoli sporná, zde ji zpochybňovat nechci. Autorovi článku podle mého uniká jedna zcela zásadní věc, která odlišuje náboženského člověka od těch ostatních, řekněme ateistů. Tou je podle mého víra. Náboženský člověk věří sadě "pravd" a dogmat, které jsou mu jeho církví předepsány, nebo která si sám vytvořil a ty nikdy nezpochybňuje. Vezmu-li sám sebe jako příklad ateisty, musím konstatovat, že si nejsem ničím stoprocentně jistý a veškerá fakta beru spíš jako orientační pracovní hypotézy než jako neotřesitelnou skutečnost. Nevylučuji proto dokonce ani existenci boha nebo bohů. Navíc neexistence něčeho se dokazuje opravdu složitě, zejména pak jde-li o něco co vlastně není vůbec definované. Jak lze vyvrátit existenci něčeho, o čem nikdo vlastně nedokáže říci co to je?

Naproti tomu nábožensky založení lidé s neochvějnou jistotou tvrdí (tím samozřejmě nemyslím všechny), např.: že vesmír řídí bůh, rozhodne o tom co s námi bude atd., někteří lidé mají zcela konkrétní a barvité představy o řádu věcí na zemi, stejně jako o životě po smrti. Tvrdí, že tak to je, a že já jsem ten co se mýlí. Sám bych něco podobného nikomu jinému upřímně říci nedokázal.

Pustím-li se do spekulací, pak jsou náboženští lidé skupinou, která upřednostní zprostředkovaný model skutečnosti, který si nelze žádnými dostupnými přenositelnými prostředky ověřit (ale ani vyvrátit), před věčnou nejistotou s výjimkou jistoty, že nikdy nic jisté nebude. Z psychologického pohledu se mi to jeví jako poměrně pochopitelné.

Četl jsem i článek pana Urbana "Ateismus je dogma" a tak bych rád pro něj dodal, že pokud píši o "ateismu" a "ateistech", myslím tím "náboženské skeptiky" ve smyslu jeho článku. O názorech a postojích osvícenských ateistů nic nevím. Co ale vím je, že jazyk se neustále vyvíjí a tak se i posunují významy některých slov. Pokud byl v době osvícenství "ateista" někdo, kdo popíral existenci Boha, a i přesto, že tento význam plyne z řeckého rozboru tohoto slova, nemusí "ateista" podle chápání většiny lidí znamenat totéž i dnes. Nedělal jsem sice žádný výzkum, ale řekl bych, že pokud se zeptáme, většina lidí na otázku "kdo je to "ateista"?" odpoví, že někdo, kdo nevěří v boha, spíš než, že někdo kdo věří, že bůh neexistuje. Proto jsem také záměrně v tomto článku používal odpovídající výrazy. Šlo mi o co nejlepší srozumitelnost.

Pokud bychom tedy přijali tvrzení pana Slámy, musím na závěr v jejich duchu prohlásit: ano, jsem hrdý, že jsem primitivní totemista! Ať už to znamená cokoliv :o)

                 
Obsah vydání       1. 3. 2005
1. 3. 2005 Stanou se Literárky věstníkem doktrinářského křídla Zelených kolem Jakuba Patočky?
1. 3. 2005 Bordel a jeho doména Štěpán  Kotrba
1. 3. 2005 Co je kuplířství
1. 3. 2005 Příčinou vládní krize není spiknutí médií Milan  Černý
28. 2. 2005 Modernita je iluze, že žijeme v současnosti Martin  Škabraha
1. 3. 2005 Učíme se žít na jatkách demokracie Štěpán  Kotrba
1. 3. 2005 Michael  Marčák
1. 3. 2005 Více než 100 osob usmrceno atentátem v Iráku
1. 3. 2005 Jak se bouří Fromm Bohumil  Kartous
1. 3. 2005 O životním partnerství a ženské revoltě Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
1. 3. 2005 Sdružení poškozených justicí ČR informuje
1. 3. 2005 Michael  Marčák
1. 3. 2005 Zemřel zakladatel Amnesty International Peter Benenson (1921-2005)
1. 3. 2005 O školství, prosím, bez demagogie Rudolf  Převrátil
1. 3. 2005 O voze, o koze a o školném Radim  Valenčík
1. 3. 2005 Jednoho večera mezi Obecním domem a Václavákem Miloš  Dokulil
1. 3. 2005 Amerika sama: neokonzervativci a globální řád Greg  Evans
1. 3. 2005 Piáno těžké, schody srázné Petr  Pospíchal
28. 2. 2005 Vojta Kotek a Karol Wojtyla Boris  Cvek
1. 3. 2005 Zákon o difamaci "není špatný" Jaroslav  Štemberk
1. 3. 2005 Klaus byl použit i jako propagace soutěže
1. 3. 2005 Klaus korunuje "královnu"?
1. 3. 2005 Kýčovitá vypočítavost
1. 3. 2005 Hleďme, hleďme... Jan  Sláma
1. 3. 2005 Máme krásné dívky, a proto máme soutěže ženské krásy Petr  Jánský
1. 3. 2005 "Zakázat Brezinu!", volá cenzorsky Karel Vaníček Ivan  Brezina
28. 2. 2005 Válka světů Jiří  Nezval
1. 3. 2005 Ať žijou totemy, aneb názor pomýleného ateisty Jan  Strachota
1. 3. 2005 Světová obchodní organizace: 10 let existence a úvahy jak dál Oldřich  Průša
1. 3. 2005 Kristus nebyl masovým vrahem Boris  Cvek
28. 2. 2005 Špatný zákon omezuje svobodu projevu
28. 2. 2005 Bůhví v Lucerna Music Baru Claudia  Just
28. 2. 2005 Bůhví in Lucerna Music Bar Claudia  Just
28. 2. 2005 Kauzy a příčiny: metafory politického chápání Dominik  Lukeš
28. 2. 2005 Přestaňme snít o New Labour, pokud sociální spravedlnost má být naším cílem Jan  Drahokoupil
28. 2. 2005 Není oheň, jako oheň, aneb co potěší slušného občana Bushka  Bryndová
28. 2. 2005 ČSSD: Partaj a kolektivní (ne)rozum Ivan  David
26. 2. 2005 Svoboda slavila Vítězný únor Bohumil  Kartous
13. 2. 2005 Hospodaření OSBL za leden 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce