29. 11. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 11. 2004

Princip zkoušení je z pedagogického hlediska sporný

S rozpaky sleduji sérii článků v Britských listech, které se zabývají otázkou, zda zkoušet ústně či písemně. Zdá se mi totiž, že přístup diskutujících pedagogů je velmi formalistický. Není až tak důležité, jestli žáky zkoušíme tak, či onak. Podstatné je to, co po nich požadujeme. Tedy CO zkoušíme. Jak to děláme, je z tohoto pohledu věc druhořadá.

Samotný princip zkoušení je z pedagogického hlediska sporný. Především tradiční škola nabízí velmi problematický vzorec zkoušení, kdy žák v podstatě opakuje to, co mu řekl učitel, nebo co je v učebnici. To vede k dlouhodobě kritizované encyklopedičnosti a nefunkčnosti českého vzdělávání.

Skutečně mechanické opakování je ale typické spíše pro humanitní předměty jako dějepis, literatura, zeměpis, filozofie atd. V přírodních vědách jsme spíše svědky počítání nesmyslných příkladů, mechanického dosazování do vzorečků, obkreslování schémat chemických reakcí atd.

Moderní škola zkoušení potlačuje. Situace, kdy učitel všechno ví a jenom napjatě čeká na žákovu chybu, aby ho mohl opravit, je pro ní lidsky i didakticky neúnosná. Proto se spíše hodnotí výsledky, nebo ještě lépe průběh žákovy práce. Učitel pak hodnotí žáka na základě pozorování, nikoliv navozování umělé a v životě se prakticky nevyskytující situace zkoušení.

Vraťme se ale k otázce co zkoušet. Nepřetěžujeme žáky podrobnostmi o eukariotických buňkách, příslovečných určeních přípustky, limitách, vzorcích aminokyselin, hlavních městech banánových republik, řecko-perských válkách atd., abych vyjmenoval vícero předmětů... Nejsme příliš uzavřeni do klecí svých odborností? Neprotéká nám tím mezi prsty žákova osobnost, výchova k demokracii a další podstatné věci? Učíme opravdu podstatné informace, rozvíjíme důležité dovednosti, budujeme zásadní postoje a identifikujeme klíčové schopnosti studentů?

Pokud ano, pak se můžeme zaměřit na způsoby zkoušení. Ale jestliže jsme na poslední otázku neodpověděli kladně, můžeme zkoušet jakkoliv. Ověřujeme totiž hlouposti! Tu profesionálněji, jindy spíše amatérsky. Dokonce je jedno, zda žákovi dáme na výběr, jestli nám má latinské názvy lišejníků odříkat ústně, nebo sepsat písemně...

Jako odstrašující příklad uvedu skutečnou dějepisnou písemku z jednoho českého gymnázia, cituji doslova i s chybami:

Prověrka -- prvák -- B

1) Co víš o těchto PVH? Kodikologie, genealogie, diplomatika.

2) Kdy žili a co udělali bratři Gigliové?

3) Vysvětli pojmy KRITIKA, SYNTÉZA, PATRIARCHÁT!

4) Vypiš kultury doby bronzové!

5) Kdo s kým, kdy bojoval (sic!) a jak dopadla bitva v Teutoborském lese?

6) Popiš a časově zařaď život keltských kmenů! (Osídlení, náboženství, technická úroveň.)

7) Popiš válečné události spojené s Germány! (sic!)

Vyzývám tímto české učitele, aby se setkali ve sborovně a vzájemně si dali písemky, které běžně servírují svým žákům. Jaká známka vyjde češtináři z matematiky, tělocvikáři z dějepisu, občankáři z fyziky? Snad to bude prvním impulzem k sebereflexi a hlubokému zamyšlení, co učit, proč to učit a jak to učit. Až pak je dobré najít efektivní způsob ověřování výsledků naší výuky. Protože tím je zkoušení především!

Autor je šéfredaktorem komerčního vzdělávacího portálu

                 
Obsah vydání       29. 11. 2004
29. 11. 2004 OSN by měla účinněji zasahovat ve státech, které selhaly
29. 11. 2004 Východní Ukrajina požaduje autonomii
29. 11. 2004 Odcházející ukrajinský prezident navrhuje nové volby
29. 11. 2004 Víme, co se vlastně děje na Ukrajině? Bohumil  Kartous
27. 11. 2004 Ukrajina: Revoluce proměněná v televizní show
27. 11. 2004 Jde o demokratické právo Ukrajinců, nikoliv o jednoho či druhého kandidáta
29. 11. 2004 Novým předsedou francouzské UMP: Nicolas Sarkozy Josef  Brož
29. 11. 2004 Babylon 2004 Václav  Dušek
29. 11. 2004 Michael  Marčák
29. 11. 2004 "Chráníme vaše sny" Jaroslav  Polák
29. 11. 2004 Revoluce po pracovní době Petr  Miller
29. 11. 2004 Schröder, Zapatero a Gross vyzvali evropské občany k schválení Evropské ústavy
29. 11. 2004 Softwarové patenty v Radě EU odloženy David  Maxera
29. 11. 2004 Vynikající socha Quido Kociána Mrtvý Ábel symbolizuje současný svět Jan  Paul
29. 11. 2004 Výzva členů loni odvolané Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Radě současné
29. 11. 2004 Princip zkoušení je z pedagogického hlediska sporný Radek  Sárközi
29. 11. 2004 Problémy českého školství je třeba pojmenovat, až potom je můžeme začít řešit
29. 11. 2004 Francie: 100 dní od únosu novinářů Simone  Radačičová
29. 11. 2004 Bůh ochraňuj oranžové! Josef  Provazník
29. 11. 2004 Chile con carne
29. 11. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. - 20. listopadu 2004
28. 11. 2004 Advent: Žijte, jako by Boha nebylo Zdeněk  Bárta
27. 11. 2004 V městě Fallúdža zahynulo při americké ofenzívě prý až 6000 občanů
26. 11. 2004 Juščenka podporuje Amerika, ale není to jasný prodemokratický kandidát
26. 11. 2004 Za pozdvižením na Ukrajině je Američany organizovaná kampaň
26. 11. 2004 Feminismus a bezpředsudkové myšlení?" táže se udiveně Petra Konrádová v Reflexu. "Žurnalismus a nepředsudečné myšlení?" nepodivuji se příliš... Jan  Matonoha
26. 11. 2004 PR ano či ne: Co jsou Česká média? Fabiano  Golgo
26. 11. 2004 Co je to "test" Boris  Cvek
1. 11. 2004 Hospodaření OSBL za říjen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
29. 11. 2004 Babylon 2004 Václav  Dušek
29. 11. 2004 Revoluce po pracovní době Petr  Miller
29. 11. 2004 Princip zkoušení je z pedagogického hlediska sporný Radek  Sárközi
29. 11. 2004 Softwarové patenty v Radě EU odloženy David  Maxera
29. 11. 2004 Vynikající socha Quido Kociána Mrtvý Ábel symbolizuje současný svět Jan  Paul
29. 11. 2004 "Chráníme vaše sny" Jaroslav  Polák
27. 11. 2004 Ukrajina: Revoluce proměněná v televizní show   
26. 11. 2004 Jak populární je Satan? Efraim  Israel
26. 11. 2004 PR ano či ne: Co jsou Česká média? Fabiano  Golgo
26. 11. 2004 Za pozdvižením na Ukrajině je Američany organizovaná kampaň   
26. 11. 2004 Feminismus a bezpředsudkové myšlení?" táže se udiveně Petra Konrádová v Reflexu. "Žurnalismus a nepředsudečné myšlení?" nepodivuji se příliš... Jan  Matonoha
26. 11. 2004 Juščenka podporuje Amerika, ale není to jasný prodemokratický kandidát   
25. 11. 2004 Americký svět podle volby Zbigniewa Brzezinského Josef  Brož
25. 11. 2004 Zvláštní způsob uvažování na serveru Česká média Bohumil  Kartous
25. 11. 2004 Končí věk politiky jako éra, dávající společnosti smysl   

Školství RSS 2.0      Historie >
29. 11. 2004 Problémy českého školství je třeba pojmenovat, až potom je můžeme začít řešit   
29. 11. 2004 Princip zkoušení je z pedagogického hlediska sporný Radek  Sárközi
26. 11. 2004 Co je to "test" Boris  Cvek
23. 11. 2004 Princ Charles uprostřed kontroverze ohledně kvality školství   
18. 11. 2004 Je vhodnější ústní forma zkoušení nebo písemné testy? Vladimír  Wagner
16. 11. 2004 Já ústnímu zkoušení naopak fandím Ignác  Pospíšil
16. 11. 2004 Školství politiky nezajímá Radek  Sárközi
16. 11. 2004 Kam kráčíš, česká techniko?   
15. 11. 2004 Je ústní zkoušení v chemii a ve fyzice na gymnáziu nutné? Boris  Cvek
15. 11. 2004 Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit Jan  Čulík
5. 11. 2004 Postmoderní média pro děti jako zdroj alternativní historie Štefan  Švec
22. 10. 2004 Soutěž školních časopisů   
16. 10. 2004 Kancléř Oxfordské univerzity pohrozil privatizací   
16. 10. 2004 "Školství má nyní úplně novou roli"   
6. 10. 2004 Oxford Blairovi: "Odvezte si tanky z našeho trávníku"