26. 11. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 11. 2004

Co je to "test"

Nakolik rozumí mí oponenti pojmu "test"? Je skutečně možné, aby testy, které mají zjistit úroveň vědomostí studentů a uchazečů o studium, generoval stroj? Tak to napsal pan V. Wagner: "Myslím si, že profesor fyziky či chemie na gymnáziu, který se cítí být "dospělým, vzdělaným a odpovědným" člověkem nepřenechá zkoušení strojům (testy může bez problému generovat i opravovat počítač), ale využije vhodnou kombinaci všech možných forem zkoušení.

Stejně jako studenti, jsou i pedagogové různí.

A vůbec neznamená, že jeden je horší nebo lepší, když používá více ústní či písemnou formu zkoušení." Jinak to, co on považuje za "výhody", já vesměs považuji za nevýhody. Např. jestliže si chválí představu, že učitel může studentovi při examinaci pomoci, neboť ten se "jen sekne", považuji to já za obrovskou nevýhodu. Je totiž jen na učiteli, jak tohoto instrumentu bude užívat, a tento instrument nelze odlišit od prostého napovídání, neboť učitel předem neví, zda napovídá, nebo zda jen pomáhá od "seknutí" se. Naopak písemný test případná "seknutí" eliminuje tím, že -- jak už jsem psal -- za jednu chybu ještě nechá jedničku (člověk, který se "sekne" šesti otázkách z dvanácti, se patrně "neseká", nýbrž neumí).

Pan Wagner toho zjevně o testech ví velice málo a je zřejmě zabydlen v tradiční představě ústního zkoušení, které již za první republiky skvěle parodovaly krásné filmy Cesta do hlubin študákovy duše a Škola základ života.

Bohužel osvobodivou tendenci od typu výuky, jak byla běžná za císaře pána, přerušil nástup komunismu, který ze školství udělal ideologickou baštu (kdo z lidí ideologicky nespolehlivých mohl učit?, kdo z těch, kdo se odmítli veřejně přihlásit k sovětské agresi jako k bratrské pomoci, mohl učit?) a nástroj propagandy... díky tomu jsou "zkušenosti" s výukou, jak probíhala před rokem 1989, spíše na škodu než k užitku.

I. Pospíšil přímo píše, že se setkal s testem, který ho traumatizoval, a pod vlivem tohoto zážitku se staví proti testům jako nástroji zkoušení. Je třeba přiznat, že jako všechno v životě je možné i testy udělat špatně, že naopak vytvořit dobré testy, jejichž otázky se zaměřují na pochopení učiva a tvůrčí uchopení látky, může napsat jenom ten, kdo látku chápe a přistupuje k ní tvůrčím způsobem.

Je pravda, že to mnoho pedagogů neumí, a je nasnadě i důvod (jejž jsem výše naznačil). I. Pospíšil jinak úplně stejně jako pan Wagner považuje za přednost to, co je naopak výraznou chybou, a ukazuje, že nechápe, jak skvělý instrument mohou testy být.

                 
Obsah vydání       26. 11. 2004
27. 11. 2004 Ukrajina: Revoluce proměněná v televizní show
27. 11. 2004 Jde o demokratické právo Ukrajinců, nikoliv o jednoho či druhého kandidáta
27. 11. 2004 Ukrajinský parlament prohlásil výsledek prezidentských voleb za neplatný
27. 11. 2004 Vzkaz pro "Kamila Abbida" a další anonymní čtenáře
28. 11. 2004 Advent: Žijte, jako by Boha nebylo Zdeněk  Bárta
28. 11. 2004 Zpravodajství BBC propustí 350 zaměstnanců
27. 11. 2004 V městě Fallúdža zahynulo při americké ofenzívě prý až 6000 občanů
26. 11. 2004 PR ano či ne: Co jsou Česká média? Fabiano  Golgo
26. 11. 2004 Juščenka podporuje Amerika, ale není to jasný prodemokratický kandidát
26. 11. 2004 Za pozdvižením na Ukrajině je Američany organizovaná kampaň
26. 11. 2004 Feminismus a bezpředsudkové myšlení?" táže se udiveně Petra Konrádová v Reflexu. "Žurnalismus a nepředsudečné myšlení?" nepodivuji se příliš... Jan  Matonoha
26. 11. 2004 USA: Moderátor Dan Rather odchází z televize
25. 11. 2004 George Soros predpokladá, že rómske média budú starostlivo monitorovať rómsku inklúziu Ivan  Veselý
26. 11. 2004 Vykutálená služba SME: nucený sponzoring Českého telecomu Michal  Rusek
26. 11. 2004 Co je to "test" Boris  Cvek
26. 11. 2004 Jak populární je Satan? Efraim  Israel
26. 11. 2004 Postavenie ženy v 19. storočí Zuzana  Pinčíková
25. 11. 2004 Ukrajinský Nejvyšší soud zakázal zveřejnění výsledků prezidentských voleb
25. 11. 2004 Končí věk politiky jako éra, dávající společnosti smysl
25. 11. 2004 Michael  Marčák
25. 11. 2004 Mučit? Proč ne? Martin  Škabraha
25. 11. 2004 Americký svět podle volby Zbigniewa Brzezinského Josef  Brož
23. 11. 2004 "Hašteřili se, zatímco Země hořela" Jan  Čulík
24. 11. 2004 Proč jsem odvysílal reportáž o zavraždění iráckého povstalce
22. 11. 2004 Ministr financí Sobotka neví, o čem mluví Štěpán  Kotrba
25. 11. 2004 Česko-americké vztahy po znovuzvolení George Bushe Radek  Vogl
19. 12. 2003 Chanuka
25. 11. 2004 Zvláštní způsob uvažování na serveru Česká média Bohumil  Kartous
25. 11. 2004 Odpadlíci od SPD a PDS se rozhodli založit stranu
24. 11. 2004 Softwarové patenty znovu v Radě EU David  Maxera
23. 11. 2004 Volební kampaň sociální demokracie Pavel  Urban
1. 11. 2004 Hospodaření OSBL za říjen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 12. 2002 NO SANTA: protest proti symbolu spotřebních vánoc Štěpán  Kotrba

Školství RSS 2.0      Historie >
26. 11. 2004 Co je to "test" Boris  Cvek
23. 11. 2004 Princ Charles uprostřed kontroverze ohledně kvality školství   
18. 11. 2004 Je vhodnější ústní forma zkoušení nebo písemné testy? Vladimír  Wagner
16. 11. 2004 Já ústnímu zkoušení naopak fandím Ignác  Pospíšil
16. 11. 2004 Školství politiky nezajímá Radek  Sárközi
16. 11. 2004 Kam kráčíš, česká techniko?   
15. 11. 2004 Je ústní zkoušení v chemii a ve fyzice na gymnáziu nutné? Boris  Cvek
15. 11. 2004 Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit Jan  Čulík
5. 11. 2004 Postmoderní média pro děti jako zdroj alternativní historie Štefan  Švec
22. 10. 2004 Soutěž školních časopisů   
16. 10. 2004 Kancléř Oxfordské univerzity pohrozil privatizací   
16. 10. 2004 "Školství má nyní úplně novou roli"   
6. 10. 2004 Oxford Blairovi: "Odvezte si tanky z našeho trávníku"   
4. 10. 2004 Blairova vláda nutí univerzity, aby dávaly přednost uchazečům se slabšími studijními předpoklady   
27. 9. 2004 Proč v českém školství už deset let selhává management jakosti? Ivo V. Fencl