23. 11. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 11. 2004

Princ Charles uprostřed kontroverze ohledně kvality školství

Britský ministr školství Charles Clarke ostře zaútočil na prince Charlese za jeho údajně "zastaralé" a "arogantní" názory na školství.

Clarke se vyjádřil k názorům, které princ Charles vyjádřil v cirkuláři pro pracovníky své domácnosti, v němž si stěžoval na "lidi, kteří si myslí, že mohou dělat věci, na které vůbec nestačí, protože prošli vzdělávacím systémem 'soustředěným na dítě, který nepřipouští, že by někdo něco někdy neuměl.'"

Ministr školství Clarke řekl v britském rozhlase: "Upřímně řečeno, myslím, že se chová velmi staromódně a že nechápe, co se v současnosti děje v britském školství." Všem dětem se musí říkat, že mají v životě šanci a nelze velké části národa říct "nemáte šanci, nemusíte se snažit," řekl Clarke.

Podrobnosti z princova cirkuláře vyšly najevo při slyšení u podnikového tribunálu, kde si Elaine Dayová, zaměstnankyně princovy domácnosti, stěžuje, že byla ze zaměstnání propuštěna neférově na základě sexuální diskriminace a šikanování.

V cirkuláři si princ stěžuje: "Co je to dneska s lidmi? Proč si všichni myslí, že jsou kvalifikovaní k tomu, aby dělali věci, na něž zdaleka nemají technické schopnosti? Je to důsledkem kultury v dnešních školách. Je to důsledkem systému, který adoruje dítě a nepřipouští, že by v něčem mohlo selhat. Lidé si pak myslí, že se ze všech mohou stát hvězdy popu, soudci u Nejvyššího soudu, brilantní televizní osobnosti a daleko kompetentnější šéfové státu, aniž by si uvědomovali, že se k dosažení toho musí pracovat a mít přirozený talent. To je důsledkem sociálního utopiánství, které se domnívá, že lze na lidech provádět genetické a sociální inženýrství a protivit se tak poučení z historie."

Ministr školství Clarke souhlasil, že ne každý se může stát univerzitním profesorem, ale dodal: "Generalizace o tom, že jsou lidé odsouzeni k selhání, je pro mnoho lidí velmi ponižující." Clarke hájil rozhodnutí britské vlády umožnit do konce desetiletí přístup 50 procentům všech mladých lidí na vysokou školu, ale dodal, že by lidé neměli studovat na univerzitě, pokud z toho nejsou schopni mít prospěch.

Epizoda vyvolala v britských médiích docela poprask. Tisk proti němu vyjel docela ostře. Komentátoři poukázali hlavně na to, že je od Charlese "hodně drzé", když požaduje od lidí kvalifikaci, vzhledem k tomu, že on sám žádnou kvalifikaci nemá a nedosáhl v životě ničeho: "Všechno, co má, mu spadlo do klína - jeho domov, jeho peníze, jeho postavení, jeho tituly, i trapné ruritánské medaile, které nosí, když se jde setkat se skutečnými hrdiny - to všechno dostal Charles od maminky," napsal v týdeníku Sunday Express Robert Kilroy-Silk.

Vlna mediální kritiky vedla k tomu, že princ Charles učinil k celé věci veřejné prohlášení. Zdůraznil v něm, že je možná "staromódní", ale že prý jeho výroky byly citovány zkresleně. Nikdy prý netvrdil, že by "se lidé neměli snažit zlepšit své postavení ve společnosti". Princ zuří, že se jeho soukromé výroky, určené jen zaměstnancům jeho domácnosti, dostaly na veřejnost. Dodává: "Třicet let se snažím dělat vše, co je v mých silách pro mladé lidi s omezenými příležitostmi, abych jim poskytl šanci k úspěchu. Právě proto vedu svůj Prince's Trust. Pomohli jsme takto více než půl milionu mladých lidí."

                 
Obsah vydání       23. 11. 2004
23. 11. 2004 "Hašteřili se, zatímco Země hořela" Jan  Čulík
23. 11. 2004 Jak to bylo, když jsem natočil, jak americký voják zastřelil raněného povstalce
23. 11. 2004 Irák: Umění pod palbou
23. 11. 2004 Mučit nebo nemučit? Táňa  Gálová
23. 11. 2004 Volební kampaň sociální demokracie Pavel  Urban
22. 11. 2004 AP: Havel se naTchaj-wanu zranil
22. 11. 2004 Ministr financí Sobotka neví, o čem mluví Štěpán  Kotrba
22. 11. 2004 Michael  Marčák
21. 11. 2004 Levice je mrtva
23. 11. 2004 Princ Charles uprostřed kontroverze ohledně kvality školství
23. 11. 2004 Británie: Videorekordéry jsou zastaralé
23. 11. 2004 Zemřel sociální ekolog Bohuslav Blažek
22. 11. 2004 Podle posledních údajů vyhrál volby na Ukrajině s velmi těsným výsledkem dosavadní premiér
23. 11. 2004 Na Ukrajině se po volbách konají demonstrace
22. 11. 2004 Teroristé jako filmoví režiséři
22. 11. 2004 Etika v České republice - pohled z Německa Josef  Hladik
22. 11. 2004 Michael  Marčák
22. 11. 2004 Jak daleko může právník s drzostí dojít Robert  Kvacskai
22. 11. 2004 Klaus a Gross v Berlíně představili diametrálně různý pohled na EU Radek  Vogl
22. 11. 2004 Deníky Josefa Mengeleho Fabiano  Golgo
22. 11. 2004 Dekonstruktivismus: Veškeré citáty jsou čirou fikcí, mystifikací a satirou Petr  Svoboda
23. 11. 2004 Pomůže sociální demokracii krása, nebo silný vůdce? Petr  Svoboda
22. 11. 2004 ÚPV organizuje fórum o právech k vynálezům Hynek  Hanke
22. 11. 2004 Nárazy vetra na Chopku dosiahli 173 km/h
22. 11. 2004 Slovenská katastrofa zamiešala karty aj politikom Lubomír  Sedláčik
22. 11. 2004 Michael  Marčák
23. 11. 2004 Británie: Týden povědomí o islámu
23. 11. 2004 Týden proti násilí na ženách
22. 11. 2004 Josef Lux Přemysl Mýša Pergler
22. 11. 2004 V sázce je naše víra Marta  Pešková
22. 11. 2004 Špatné zboží se nestává prodejným ani v lepším obalu Radim  Valenčík
21. 11. 2004 Jdi dál a už nehřeš Hana  Pfannová
22. 11. 2004 Môcť a mať možnosť Radovan  Geist
22. 11. 2004 Arafat Radovan  Geist
22. 11. 2004 Čo je to vlastne za odkaz pre budúce generácie ? Miloslava  Kodoňová
22. 11. 2004 Eurostrany a hľadanie ich miesta Stephen  Day
22. 11. 2004 Udalosti, ktoré zmenili pohľad na svet Michal  Barnovský
19. 11. 2004 USA: Televizní propagandou k šíření ultrapravicového vlivu
20. 11. 2004 Gödel a minulost
22. 11. 2004 Zmírní EU sankce vůči Kubě? Simone  Radačičová
22. 11. 2004 Kuba, jiné země a lidská práva
22. 11. 2004 Ingrid Bétancourt: 1000 dní v zajetí Simone  Radačičová
22. 11. 2004 A až se vzpamatují z krveprolévání........
22. 11. 2004 Opustil tento svět pokojně, na rozdíl od tisíců obětí, které poslal do hrobu předčasně
1. 11. 2004 Hospodaření OSBL za říjen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
23. 11. 2004 Princ Charles uprostřed kontroverze ohledně kvality školství   
18. 11. 2004 Je vhodnější ústní forma zkoušení nebo písemné testy? Vladimír  Wagner
16. 11. 2004 Já ústnímu zkoušení naopak fandím Ignác  Pospíšil
16. 11. 2004 Školství politiky nezajímá Radek  Sárközi
16. 11. 2004 Kam kráčíš, česká techniko?   
15. 11. 2004 Je ústní zkoušení v chemii a ve fyzice na gymnáziu nutné? Boris  Cvek
15. 11. 2004 Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit Jan  Čulík
5. 11. 2004 Postmoderní média pro děti jako zdroj alternativní historie Štefan  Švec
22. 10. 2004 Soutěž školních časopisů   
16. 10. 2004 Kancléř Oxfordské univerzity pohrozil privatizací   
16. 10. 2004 "Školství má nyní úplně novou roli"   
6. 10. 2004 Oxford Blairovi: "Odvezte si tanky z našeho trávníku"   
4. 10. 2004 Blairova vláda nutí univerzity, aby dávaly přednost uchazečům se slabšími studijními předpoklady   
27. 9. 2004 Proč v českém školství už deset let selhává management jakosti? Ivo V. Fencl
24. 9. 2004 Jeďte studovat do Oxfordu! Jan  Čulík