19. 12. 2003
Chanukaz internetu vybral šok
< Erev Chanuka - pátek večer - sváteční zapalování svíček
Pro vás bude vytouženou zemí, říká Pán zástupů
Rabi Israel Baal Šem Tov 1694-1748 Na rozdíl od svátků jako Pesach, Šavuot, Sukot, jejichž oslavu předepisuje Tóra, je Chanuka svátek, který ustanovili rabíni. Bylo to v době druhého Chrámu, v době úpadku židovského národa, v době: "kdy se řecká okupační správa snažila, aby Židé zapomněli Tvou Tóru." Jak to, že právě tento svátek (jako jediný ze všech židovských svátků) je spojen s olejem Tóry, s tajemstvím skrytým v Tóře? Temnotu neodeženeš palicí, musíš ji proměnit na světlo BL Stal se velký zázrak BL |
Tóru je možno vykládat čtyřmi základními způsoby - pšat (prostý výklad), remez (náznak), druš (alegorický výklad), sod (tajemství). Tóra je také přirovnávána k vodě, chlebu, vínu a oleji. Tóra nám byla darována, aby "světu přinášela mír", tzn. že její zjevení musí být v době úpadku a temna silnější, neboť: "Tóra je světlo". V době úpadku židovského národa, kdy: "Nad Tvým národem Israelem vládla řecká správa," bylo zvláště třeba, aby světlo Tóry zářilo co nejsilněji, proto byla zjevena nejvyšší úroveň v Tóře - její tajemství. Řecká filosofie je povrchní. V té době filosofové odmítali proroctví a proto se snažili, aby Židé zapomněli "Tvou Tóru", přestože sama řecká filosofie z moudrosti Tóry vychází. Znečistili v Chrámu všechen olej (představující B-ží moudrost), protože odmítali všechno, co přesahuje možnosti lidského chápání. Řečtina je zvláštní jazyk: "Svaté knihy (Tóra, Neviim a Ktuvim) nedovoluje (židovská tradice) psát v žádném jiném jazyce (kromě hebrejštiny) než v řečtině, jak stojí psáno: 'Nechť rozšíří Bůh Jafeta, nechť spočívá ve stanech Šemových... krása Jafetova (tzn. Řečtina, protože Řekové jsou Jafetovými potomky. Řečtina je nejkrásnějším jazykem, který Jafetovi potomci používají.) bude ve stanech Šemových.'" A navíc: "zjistili, že Tóra se nedá přesně přeložit do jiného, než řeckého jazyka. Řečtina se liší od všech ostatních jazyků natolik, že se ho naučili (židovští moudří), protože vykládali Tóru řecky králi Talmimu, a znali ji stejně jako hebrejštinu." A přesto: "Den, kdy přeložili pro Talmiho Tóru do řečtiny, byl pro Israel stejně zlý, jako den, kdy vyrobili zlaté tele." Zdálo by se, že den, kdy je Tóra přeložena do jiného jazyka, je den radosti, den, kdy dochází k velkému zjevení Tóry i mezi ostatními národy, je snad na překladu Tóry něco špatného? Jenže tento překlad byl vyroben na přání krále Timliho, ne z B-ží vůle, a to nakonec přivedlo Israel k neveselým koncům. Následkem tohoto činu byla snaha řeckých okupantů, aby Židé zapomněli "Tvou Tóru". I Řekové souhlasili s tím, že Tóra je nesmírně moudrá kniha, nemohli se však smířit s tím, že je to B-ží Tóra, nemohli vystát svatost Tóry - proti té bojovali. K tomuto boji používali onen řecký překlad Tóry. Lidské moudrosti Tóry Řeci rozuměli, popírali ale svatost B-ží moudrosti Tóry, snažili se Židům vnutit myšlenku, že Tóra je stejně lidská moudrost jako slavná řecká filosofie, a tak: "znečistili ve Svatyni všechen olej". Chanukový zázrak je spojen s čistým olejem. "Našli poslední lahvičku oleje, na které byla veleknězova pečeť, stačila jen na jediný den, a tehdy se stal zázrak, vystačila na osm dní (až do doby, kdy vyrobili nový olej)." Řečtí okupanti se snažili, aby Židé zapomněli "Tvou Tóru", chtěli znečistit svatost Tóry, jenže se stal zázrak, který nám pomohl, abychom si uvědomili, že moudrost Tóry patří Bohu, abychom " našli poslední lahvičku čistého oleje opatřenou veleknězovou pečetí". Čistý olej - to je tajemství skryté v Tóře. Když se učíme Tóru zjevenou - v Talmudu a Šulchan Aruchu, zabýváme se záležitostmi a zákony tohoto světa, může se nám stát (protože úpadek a temno jsou tak silné), že sice vidíme hloubku moudrosti Tóry, ale neuvědomujeme si, že jde o B-ží moudrost. A právě skryté tajemství v Tóře nám může pomoci najít opět svatost Tóry, uvědomit si, že Tóra je B-ží moudrost. Již jsme řekli, že olej představuje skryté tajemství Tóry. Olej je tekutina, kterou nepijeme jenom tak. Poživatelný je pouze, vmícháme-li ho o jiných poživatin. Stejně je to i s olejem Tóry - jejím tajemstvím. Je třeba smíchat ho se zjevenou částí Tóry (chlebem a masem), aby i zjevená část Tóry byla plná svatosti a B-ží moudrosti (čistého oleje). "Olej" nám dává světlo - "olej ke svícení", jeho pomocí se nám ukáže "světlo Tóry" - tajemství skryté v Tóře. Poslouží to nejen nám samým, i ostatním v našem okolí - micvu chanukových světel (lampiček s "čistým olejem") splníme nejlépe tak, že menoru postavíme venku vedle dveří, "když slunce již zapadlo, ale všichni ještě neodešli z trhu domů." Chanukový zázrak s olejem (skrytým tajemstvím Tóry) pokračoval (ve svátek ustanovený v pozdějších generacích) na 19. Kislev. Tehdy začalo " rozlévání Tvých pramenů (Baal Šem Tovova chasidismu - oleje Tóry) do daleka." I po židovské vítězství nad Řeky, kdy již Židé nebyli nuceni " zapomínat Tvou Tóru", se hlavní důraz při studiu Tóry kladl na její zjevenou část. V době Talmudu (po zničení druhého Chrámu) byla moudrost Kabaly (skrytého tajemství v Tóře) utajena všem, kromě několika učenců, kteří se jí učili ve skrytu - jak stojí v Gemaře a Svatém Zoharu, kde Šimon bar Jochaj píše, že není dovoleno studovat tuto část Tóry nikomu jinému, než jemu a jeho družině. Až v několika posledních generacích, bylo studium této části Tóry povoleno i ostatním, jak píše Ari ZaL: "Právě v posledních pokoleních je dovoleno, a je to micva, odkrýt a učit se tuto moudrost." Skutečného rozšíření se kabala dočkala až v době Baal Šem Tova, po něm Mezričer Magida a jeho žáka Rabi Šneur Zalmana z Ljadi a to zejména po jeho propuštění z vězení 19. Kislevu 5559 (1799). Chanuka zdůrazňuje nutnost prodechnout studium zjevené Tóry (nejdůležitější část studia) vědomím, že je to B-ží moudrost, "jeho Tóra", 19.Kislev přináší novinku - i skryté tajemství Tóry - její olej - je velmi důležité a podstatné. Olej Tóry máme nejen přimíchat k ostatnímu jídlu (zjevené části Tóry), ale učinit z něj také podstatnou součást "potravy duše" - rozumu a poznání. Skryté tajemství Tóry (její olej) bylo našemu rozumu darováno až v několika posledních generacích, protože spirituální tma ve světě je stále silnější. Zejména proto, že světské znalosti stále přibývají a odvádějí nás od B-ží moudrosti a hrozí, že "zapomeneme Tvou Tóru". Proto je tolik potřeba "olej Tóry, stává se nezbytnou složkou potravy, (přestože v dřívějších generacích nebylo dovoleno olej používat nikomu jinému, než hrstce učenců, protože mohl uškodit stejně jako olej, kterého bychom se pokoušeli jen tak napít.) Proto také Rabi Josef Jicchak Schneersohn podporoval překládání chasidských knih do různých jazyků, aby chanukové světlo stálo skutečně "venku u dveří", aby se skrytá tajemství Tóry zjevená chasidismem, olej Tóry, dostala "ven, do daleka", do celého světa. Zjevení skrytého tajemství Tóry nás připravuje na Mesiášův příchod, (Mošiach - pomazaný "svatým olejem") protože po jeho příchodu se "celý svět bude snažit poznat Boha" a k tomu vede právě studium skrytého tajemství Tóry. Proto každý, kdo se snaží připravit a přiblížit svět Mesiášovu příchodu, musí se věnovat skrytému tajemství Tóry. Chanuka je spojena s Mesiášovým příchodem číslem osm. Slavíme ji osm dní, chanukových světel je osm a víme, že: "Harfa (používaná v chrámu) bude mít po příchodu Mesiáše osm strun." Proto je třeba, abychom svou duši (B-ží světlo) naplnili olejem Tóry a zapálili ji pro službu Bohu a tak přivedli Mesiáše již brzy za našich dní. Zdroj: www.chabadprague.cz ZDE |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 12. 2003 | Chanuka | ||
25. 10. 2003 | 1424: Chvála budiž Bohu, který ukončil měsíc šacbán a započal měsíc ramadán | ||
23. 9. 2003 | Equinox čili stejný den a stejná noc | Štěpán Kotrba | |
14. 7. 2003 | Korán - co obsahuje i z křesťanství a judaismu | ||
16. 6. 2003 | 16. 6. - Father's Day | Štěpán Kotrba | |
6. 6. 2003 | Šavuot | ||
30. 4. 2003 | Čarodějnice mezi námi | ||
30. 4. 2003 | Satanova církev - Sabat | Jules Bois | |
30. 4. 2003 | Kniha Belialova - teória i prax satanskej mágie | ||
24. 4. 2003 | Za velikonocemi | Darius Nosreti | |
18. 4. 2003 | Velikonoce - po stopách Ježíšových | Štěpán Kotrba | |
18. 4. 2003 | Tři hodiny odpoledne | ||
17. 4. 2003 | Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace | Ivo V. Fencl | |
17. 4. 2003 | Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia | Karol Dučák jr. | |
16. 4. 2003 | Pesach 5763: Stvoření mých rukou se utopilo v moři a vy chcete zpívat píseň? |
Štěpán Kotrba |
Chanuka | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 12. 2003 | Chanuka | ||
29. 11. 2002 | Chanuka: Stal se velký zázrak | Štěpán Kotrba | |
21. 12. 2001 | "Konformní" duch vánoc | Karel Řezníček | |
20. 12. 2001 | Ohlédnutí za chanukou roku 2001 občanského letopočtu | Jan Kofránek | |
9. 12. 2001 | Chanuka: Temnotu neodeženeš palicí, musíš ji proměnit na světlo |