26. 11. 2004
Konec jedné novinářské éryUSA: Moderátor Dan Rather odchází z televizeOdchod Dana Rathera, moderátora hlavních večerních zpráv v televizi CBS, do důchodu, odchod muže, který si vysloužil ve Spojených státech pověst nejdůvěryhodnějšího člověka v Americe, je signálem radikálních změn v roli sdělovacích prostředků v americké společnosti, konstatovala televize BBC v pořadu Newsnight. Americké televizní okruhy totiž v současnosti už zdaleka nejsou tak vlivné jako kdysi. Profil Dana Rathera v deníku Guardian v angličtině ZDE |
V roce 1981 byl předchůdce Dana Rathera, Walter Cronkite, považován za nejdůvěryhodnějšího člověka v Americe. Jeho nástupce, Dan Rather, byl lidový a ironický. Když začal Rather uvádět americké televizní zprávy, vliv novinářské práce rostl. Novináři mohli být na politiky drzí a procházelo jim to. Dan Rather jako moderátor hlavních večerních televizních zpráv začal být tak slavný, že o něm - po bizarním konfliktu na ulici - dokonce napsána rocková píseň. Rather byl nesmírně populární - a hodně si o sobě myslel. Jak se ale americké televize prodávaly a kupovaly a začala sílit konkurence, sledovanost televize CBS poklesla. Ratherova pověst byla poněkud pošramocena během nedávných prezidentských voleb, kdy se ukázalo, že reportáž, která kritizovala to, co George Bush dělal či nedělal během povinné vojenské služby v armádě, byla založena na nespolehlivých dokumentech. Rather se za sebe i za televizi CBS za tuto reportáž omluvil. Byla to chyba, kterou si Rather nemohl dovolit. Po útocích z 11. září hovořil Dan Rather veřejně o tom, že se v Americe změnilo politické klima:
Novináři pociťují strach a tento strach způsobuje, že novináři nevznášejí nejtvrdší otázky." V amerických televizích se stále více prosazuje senzacionalismus a vyjadřování subjektivních názorů. Pro americkou pravici zosobňoval Rather staré liberální, tj. levicové předsudky, které drsným a vlivným způsobem odmítly nové, politicky zaujaté televizní stanice jako televize Fox. Rovnováha moci mezi americkými médii a politiky se změnila. Pořad Newsnight interviewoval k této věci Daniela Goldfarba z bostonského rozhlasu WBR, který publikoval celou řadu materiálů na toto téma. Podle Goldfarba je odchod Dana Rathera z americké televize skutečně koncem jedné éry. Televize připomněla archivními záběry, že v roce 1958 vystupoval Rather jako mladý reportér odvážně v nepřátelském sále sjezdu Demokratické strany, kde přímo hovořil s Richardem Nixonem. Avšak na konci své kariéry se držel telefonního sloupu v Panama City a vysílal o tamějším hurikánu. Dramatické záběry z bouře. V dnešní době už žádný americký televizní reportér, který chce být úspěšný, nebude mluvit s americkým prezidentem tak autoritativně jako Dan Rather v roce 1958. Novináři jsou nyní vůči politikům bojácní. Byl to dlouhý proces. Je to změna, kterou přivodily vlády obou Bushů. Obě tyto vlády projevily nesmírně velké schopnosti při manipulování a ovládání toho, co chtějí veřejnosti sdělovat. Až do sedmdesátých let byly americké televizní stanice součástí vysílacích společností. Toto bylo jejich náplní práce. Tyto společnosti vyráběly televizní pořady, zábavu, sport a zpravodajství. Pak v sedmdesátých letech přešly všechny tři hlavní americké televizní stanice do majetku velkých korporací, jako je General Electric, což je koncern, který vyrábí všechno. Když byly americké televize samostatnými vysílacími společnostmi, zpravodajství bylo součástí jejich totožnosti. Jako součást velkých koncernů se toto všechno změnilo. Zpravodajství muselo začít vydělávat, muselo bojovat o sledovanost, muselo se bulvarizovat. Víme totiž, že boj o sledovanost nutně vede k bulvarizaci. To se stalo v sedmdesátých letech a pak situaci ovlivnily další faktory. Ve Spojených státech neexistují celostátní deníky, pokračoval Goldfarb. Televizní stanice hrají roli, jakou v Británii hrají deníky jako Guardian či Times. Televizní stanice poskytují tedy zpravodajství, pro všechny americké občany. Deník New York Times, známý list, má jen asi milion čtenářů, v zemi, kde žije 190 milionů dospělých. Jde také o rozdíl mezi americkou a britskou novinářskou prací. Cílem je být objektivním pozorovatelem a objektivním reportérem faktů, a redakční komentáře zůstávají na redakčních stránkách. To je ovšem jen ideál a dnes už není dodržován. Protože sdělovací prostředky jsou v Americe komerčními podniky. Usilují o reálné výdělky. Nemáme BBC, nemáme koncesionářské poplatky. Jestliže získává konkurent větší sledovanost tím, že se bulvarizuje, vydělává víc na reklamě. Vy potřebujete také vydělávat, tak ho musíte začít napodobovat. Během posledních dvaceti let se pravice v Americe usilovně zaměřuje na démonizaci televizních stanic. Zejména po Watergate šířila argumentaci, že novinářská práce zašla příliš daleko. A je to všechno levicové. Novináři vyhnali republikánské prezidenty z funkce. V Americe došlo k bazarizaci médií, vypadá to jako na bazaru na Blízkém východě. Věříte tomu, co vám říkají přátelé, nevěříte tomu, co vám tvrdí nepřátelé. |