6. 10. 2004
Che Guevara byl vrah a zločinecChe Guevara řídil první kubánské popravčí čety. Založil na Kubě koncentrační tábory, které se ukázaly užitečnými pro odstranění homosexuálů, disidentů a obětí nemoci AIDS. Netleskejte filmu The Motorcycle Diaries, Guevaru nekriticky oslavuje, píše v časopise Slate Paul Berman. Kult Ernesta Che Guevary je ukázkou morální otrlosti dneška. Che byl totalitní vládce. Zasloužil se jen o katastrofy. Četní vedoucí představitelé kubánské revoluce zpočátku chtěli, aby se Kuba vydala demokratickou, anebo demokraticky socialistickou cestou. Che však prosazoval vliv ortodoxní prosovětské linie a jeho skupina zvítězila. Stránky filmu The Motorcycle Diaries ZDE |
Che vytvořil na Kubě první popravčí čety. Založil kubánský systém "pracovních táborů", do nichž byli posléze zavírání homosexuálové, disidenti a oběti nemoci AIDS. Chtěl se nechat zabít a chtěl zabít hodně jiných lidí. Hovořil o mučednictví a vyjadřoval se takto: "Nenávist je součástí boje; neomezená nenávist vůči nepříteli, která donutí člověka, aby překonal svá přirozená omezení, takže se stane efektivním, násilným, selektivním a chladnokrevným strojem na zabíjení. A takovými stroji na zabíjení se musejí stát naši vojáci..." Che Guevara byl usmrcen v roce 1967 v Bolivii, kde se pokoušel vést partyzánské hnutí, k němuž se nepřidal jediný bolivijský venkovan. Přesto inspiroval desetitisíce středostavovských lidí z Latinské Ameriky, aby opustili univerzity a začali organizovat vlastní partyzánská hnutí. A tato partyzánská hnutí také nedosáhla ničeho, jen způsobila smrt statisíců lidí a zvrátila a zpomalila vývoj jihoamerické demokracie. Byla to obrovská tragédie. Dnešní kult Che Guevary - trička, bary, plakáty - kamufluje tuto strašlivou realitu. A film, adorující Che Guevaru od Waltera Sallese The Motorcycle Diaries, nyní zaujme ohnisko tohoto kultu. Už se mu dostalo ovací ve stoje na filmovém festivalu v Sundance, který organizuje Robert Redford (Redford je producentem tohoto filmu) a film obdivuje i tisk. Che byl nepřítelem svobody; přesto z něho dělají symbol svobody. Pomohl vytvořit na Kubě nespravedlivé sociální zřízení a dělá se z něho symbol sociální spravedlnosti. Prosazoval zastaralou ortodoxii jihoamerického myšlení v jeho marxisticko-leninské verzi, a přesto je oslavován jako volnomyšlenkář a rebel. A tak tomu je i v Sallesově filmu Motorcycle Diaries. Celý tento nový film, svým pojetím a tónem, šíří kristologický kult mučednictví, kult adorace spirituálně nadřazené osoby, která se blíží smrti - je to přesně ten druh adorace, který jihoamerická katolická církev podporuje už několik století, a má to zoufalé důsledky. Rebelie proti reakčnímu katolictví v tomto filmu (Che bojuje proti autoritářským jeptiškám v kolonii malomocných) je samo vyjádřením reakčního katolictví. Tradiční kostely v Jižní Americe jsou plné soch odporných, krvácejících svatých. A masochistická atraktivita těchto soch je přesně to, co najdete v tomto filmu: ukazuje mladého Che, jak má intenzivní astmatické záchvaty a jak se podrobuje zkouškám tím, že chodí plavat do studené vody - to všechno je krásně nafilmováno a sladěno barevně do odstínů šedé a hnědé a zelené. Film čerpá relativně věrně z deníků Che Guevary, které jsou nesystematické a většinou neideologické. Touto dobou totiž Che Guevara ještě nezastával ortodoxně ideologické stanovisko. Ale film sám je daleko více ortodoxní než Che Guevara v něm, zastává "indigenistický" postoj (to je latinsko-americký marxistický termín), sympatizující s Indiány a nepřátelský vůči dobyvatelům. Na plátně se objevují některé marxistické citace od peruánských autorů. Tvůrci filmu byli zjevně ovlivněni daleko více Subcomandantem Marcosem a jeho "indigenistickým" povstáním v mexickém Chiapas než Che Guevarou. Porovnáte-li Sallesovy Motorcycle Diaries s jejich nábožným tónem s neuctivými, humornými, ironickými a volnomyšlenkářskými filmy Pedra Almodóvara, je lehko si představit, že Sallesův film pochází z dávno zapomenuté minulosti - například z temných, reakcionářských let Francovy vlády - zatímco Almódovarovy filmy pocházejí z moderní doby, která proti Francovi rebelovala. V současnosti se odehrává na Kubě obrovský boj. Disidentští liberálové požadují plná lidská práva a kubánská diktatura je skoro všechny odsoudila na dlouhá léta do vězení. Mezi odsouzenými disidenty je důležitý kubánský básník a novinář Raúl Rivero, který byl odsouzen na 20 let. Za poslední dva roky se disidenti pokoušeli vytvořit na Kubě nezávislé knihovny a stát potlačil i je. Pokusy nezávislých knihovníků na Kubě podpořili Václav Havel a Jelena Bonnerová, ale ve Spojených státech se o jejich osud a jejich úsilí nikdo nezajímá - Havlvo prohlášení vyšlo ve Francii v deníku Le Monde, avšak ve Spojených státech nikoliv. Je politováníhodné, uzavírá autor, že Sundance Film Festival oslavuje Che Guevaru, avšak solidaritu vězněným kubánským disidentům neprojevil. Kompletní článek v angličtině ZDE Interview s Albertem Granadem, Che Guevarovým společníkem v angličtině ZDE |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
6. 10. 2004 | Přerozdělování důchodů z hlediska mainstreamové ekonomie | Petr Gočev | |
6. 10. 2004 | Američtí vojáci: "V Iráku je to blbé..." | ||
6. 10. 2004 | Paul Bremer: "Amerika neměla v Iráku dost vojáků" | ||
6. 10. 2004 | Che Guevara byl vrah a zločinec | ||
4. 10. 2004 | Pocit absolutní identifikace s národem je pastí | Bohumil Kartous | |
4. 10. 2004 | Návštěva u zubaře | Jaroslav Hutka | |
4. 10. 2004 | Guantánamo "nezabránilo teroristickým útokům" | ||
4. 10. 2004 | Konec britské Konzervativní strany? | ||
2. 10. 2004 | Svoboda slova v době terorismu | ||
1. 10. 2004 | Graham Greene -- básník trapnosti | Jan Čulík | |
1. 10. 2004 | Chvála hospod | Jiří Tichý | |
30. 9. 2004 | Figuríny z výkladu | Bohumil Kartous | |
30. 9. 2004 | Slavné projevy Neslavné konce |
Václav Dušek | |
30. 9. 2004 | Snaha poničit Prahu další magistrálou pokračuje | Petr Kužvart | |
30. 9. 2004 | Uvnitř: Důkaz Bushova politického převratu | Greg Evans |