20. 9. 2004
Je možné pochopit, proč Bůh dopouští, aby trpěly nevinné děti?Známý ruský pravoslavný kněz a teolog Alexandr Meň odpovídal na tuto otázku v rozhovoru z 80. let. Neskutečnou tragédií v Beslanu byli šokováni všichni. Těžkou ránu utrpěli také křesťané, kterým opět v celé své hrůze vyvstala otázka: Proč všemohoucí a dobrý Bůh dopouští takové utrpení, a dokonce utrpení dětí? Tato otázka se v dějinách stále vrací a vrací. Milióny lidí ztrácely pod vlivem hrůz světových válek svoji víru, církevní představitelé nedokázali často na naléhavé dotazy odpovědět, sami totiž víru, to hlavní pouto křesťana, ztráceli. (Např. Blisty 4.9. přinesly zprávu, jak vrchní představitel anglikánské církve po beslanské tragédii pochyboval o Bohu). Křesťan se však této otázce vyhýbat nesmí, to by mohl být konec křesťanství. Rusko a ruské pravoslaví bylo beslanskou tragedií nesmírně zasaženo. Víra lidí po 70 letech naprosté její devastace, kdy se hlavním náboženstvím stal atheismus, není zdaleka ještě pevná, a církev jen obtížně znovu nachází cestu ke svým ovečkám, takovéto hrůzy berou víru, vzdalují Boha od člověka. |
Známý ruský pravoslavný kněz a teolog Alexandr Meň odpovídal na tuto otázku v rozhovoru z 80. let. Neskutečnou tragédií v Beslanu byli šokováni všichni. Těžkou ránu utrpěli také křesťané, kterým opět v celé své hrůze vyvstala otázka: Proč všemohoucí a dobrý Bůh dopouští takové utrpení, a dokonce utrpení dětí? Tato otázka se v dějinách stále vrací a vrací. Milióny lidí ztrácely pod vlivem hrůz světových válek svoji víru, církevní představitelé nedokázali často na naléhavé dotazy odpovědět, sami totiž víru, to hlavní pouto křesťana, ztráceli. (Např. Blisty 4.9. přinesly zprávu, jak vrchní představitel anglikánské církve po beslanské tragédii pochyboval o Bohu). Křesťan se však této otázce vyhýbat nesmí, to by mohl být konec křesťanství. Rusko a ruské pravoslaví bylo beslanskou tragedií nesmírně zasaženo. Víra lidí po 70 letech naprosté její devastace, kdy se hlavním náboženstvím stal atheismus, není zdaleka ještě pevná, a církev jen obtížně znovu nachází cestu ke svým ovečkám, takovéto hrůzy berou víru, vzdalují Boha od člověka. Alexandr Meň byl pravoslavný teolog světového formátu. Pro církev v nejtěžších dobách komunistického útlaku vytrvale pracoval a šířil křesťanství. Teprve uvolnění za perestrojky mu umožnilo vystoupit veřejně a rázem se stal symbolem obnovovaného pravoslaví, které jak se zdálo, i pod jeho vlivem, nastoupilo na správnou cestu. Jeho působení však netrvalo dlouho, 9.9.1990 byl zákeřně, rituálně sekyrou zezadu do hlavy, zavražděn. Kdo stál za jeho smrtí není dodnes jasné. Spekuluje se o antisemitech( A.M. byl původem Žid), KGB (tato varianta se dnes jeví jako nejpravděpodobnější), stranou podezření nezůstala ani samotná ruská církev, která jeho ekumenickou teologii jen těžko snášela. Smrtí však jeho myšlenky nezmizely. Naopak popularita jeho učení stoupala a i k nám do Čech se v poslední době dostaly dvě jeho knihy (životopis a výběr z díla). V jednom rozhovoru, otištěném i v českém vydání, Meň odpovídá přímo na dotaz z nadpisu našeho článku. Ve stínu dnešních událostí je odpověď na tuto otázku, a vůbec na otázku zla ve světě, nejen pro křesťana opět velmi aktuální. Nauce o zlu ve světe (theodicea), věnoval Meň podstatnou část svého díla. Zlo v člověku, ve světě, má u Meně jasné místo -- existuje už od stvoření. "V historickém vývoji dochází ke střetu protichůdných sil, které se polarizovaly uvnitř samotného stvoření. Je zcela zřejmé, že existují síly odporující Božím záměrům." Dále pak pokračuje -- "Svět je bipolární: jeden pól vychází od Boha Stvořitele, druhý od degradující síly tvorstva". Proč ale všemocný Bůh lidské zlo dopustí, proč ho nezničí? Na to Meň odpovídá zcela jasně -- "Podle Božího plánu je člověk účastníkem Božího stvoření. Bible to nazývá slovem zákon, vlastně jde o smlouvu, svazek. Smlouvu lze uzavřít jen s někým alespoň trochu ROVNOPRÁVNÝM. Je-li tím tvorem loutka na klíček, o jaké smlouvě může být řeč?" ptá se Meň. Svoboda, kterou nám Bůh svěřil jako rovnoprávným hraje u Meňe klíčovou roli. Bůh nám svět, řečeno dnešním slovníkem, nenaprogramoval jen pro dobro, dal nám volbu. Zlo existuje a pouze člověk sám ho může porazit, musí začít u sebe. Za triumf zla považuje Meň "NEZODPOVĚDNOST a LHOSTEJNOST. Všichni jsme odpovědní jeden za druhého. Nezodpovědnost, odmítnutí myslet na bližního je hřích proti Kristovu přikázání, které vyžaduje přemáhat umrtvující egoismus. Co jiného než lhostejnost a nezodpovědnost vedly k pošlapání všech norem, Božích i lidských?." Dále říká: "Síla zla se opírá o naši zbabělost a tupost -- dokonce na ni staví". Samozřejmě Meň jenom nenadává na lidi, připomíná, že vždy se najdou lidé spravedliví vládci (politici), mučedníci či jen prostí občané, kteří proti zlu bojují -- Meň vůbec není negativistický -- naopak jeho dílo je naplněno optimismem, že dobro zvítězí! Optimismus čerpá z vědomí, že dobro je dílem Boha. Předtím však člověk musí porazit TOUHU PO MOCI, nejviditelnější projev zla na Zemi. Jak ale chápat utrpení nevinných dětí, které se žádného zla evidentně nedopustily a touhu po moci jim přisuzovat také nelze?!? Podle Meňe je pojem nevinný pojmem z právnické kategorie. Soud odsoudí - vinen -- nevinen, ať už spravedlivě či ne. Život však není o nějakém právnickém pojetí. "Všichni jsme spojeni, do hloubky provázáni, a proto máme odpovědnost. Když je člověk například alkoholik, a v důsledku toho se mu narodí postižené dítě, je to dítě nevinné. Avšak všichni jsme přece navzájem spojeni! Bůh stanovil, že všichni jsme odpovědni jeden za druhého. Naše zlo se může přenést na jiné. Tak je to zařízeno a není to pouhá náhoda, protože se přenáší i dobro. Solidarita mezi lidmi, mezilidské svazky, to je velký dar" říká Meň. "Lidé předávají svým potomkům své povahové rysy, i své ideje. Předává se dobro, i zlo." Tento zákon funguje -- pak funguje i zlo. Zlo často, podle Meňe, zasahuje i naslepo, nevybírá si. Je to způsobeno, jak jsme již výše ukázali tím, že existuje, polarizovalo se při stvoření. "Člověk, který si uvědomí existenci tohoto zákona, se vždy bude snažit jednat zodpovědně". Jak prorocké se zdají tato slova při pohledu na tragédii v Beslanu -- zlo se přenáší, triumf nezodpovědnosti, triumf lhostejnosti, triumf touhy po moci -- to vše tam nalezneme, a proto tam nalezneme také tolik neskutečného utrpení. Nezodpovědnost Ruska při intervenci v Čečensku, lhostejnost světa ke krveprolití čečenských válek. Touha po moci na obou stranách, ta protentokrát zvítězila. Sám otec Alexandr Meň byl ironií osudu zavražděn. Temné síly, jak je nazývá Meňův životopisec Yves Hamant, které v Rusku působily a stále působí, aby zabránily šíření jeho knih, zasáhly tenkrát plnou silou. Meň však vždy zůstával nezměrným optimistou. "Blížíme se k epoše lásky" často opakoval. Věřme a doufejme, že měl přeci jen pravdu... Použitá literatura:
Alexandr Meň odpovídá: Touha po moci, to je nejsilnější impuls k jednáníRozhovor je vstupní kapitolou z dialogu mezi postsovětskou společností a pravoslavnou církví. Rozhovor pro časopis Souvislosti 1/2002 přeložila Katka Volná |
Útok na USA, Afghánistán, Irák | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
20. 9. 2004 | Je možné pochopit, proč Bůh dopouští, aby trpěly nevinné děti? | Ondřej Chrást | |
20. 9. 2004 | Askar Akajev sa ešte nerozhodol | ||
18. 9. 2004 | Konečný závěr: Irák neměl žádné zbraně hromadného ničení | ||
17. 9. 2004 | USA: Invaze do Iráku byla legální | ||
15. 9. 2004 | V Bagdádu bylo usmrceno 47 osob | ||
14. 9. 2004 | Zpravodajství iráckého odporu za dny 4. - 7. září 2004 | ||
13. 9. 2004 | Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 3. září 2004 | ||
13. 9. 2004 | Americké vojenské vrtulníky střílely do davu civilistů | ||
10. 9. 2004 | Bin Ladinův zástupce: "Američané už v Afghánistánu skoro prohráli" | ||
7. 9. 2004 | V Bagdádu zuří ostré boje | ||
6. 9. 2004 | Lze ve válce proti terorismu zvítězit pouze silou? | ||
2. 9. 2004 | USA anulují rozsudky o "teroristech" | ||
1. 9. 2004 | Permanentní válka | Oskar Krejčí | |
31. 8. 2004 | Americká globální strategie proti terorismu musí být také pozitivní | ||
31. 8. 2004 | Americká letadla "bombardovala afghánskou vesnici" |
Kavkaz, Náhorní Karabach, Čečensko | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
20. 9. 2004 | Otevřít oči, nebo je vyškrábat? | Ondřej Slačálek | |
20. 9. 2004 | Je možné pochopit, proč Bůh dopouští, aby trpěly nevinné děti? | Ondřej Chrást | |
20. 9. 2004 | Askar Akajev sa ešte nerozhodol | ||
9. 9. 2004 | Jak američtí neokonzervativci manipulují čečenskou válkou ve svůj prospěch proti Rusku | ||
9. 9. 2004 | Beslan: Příběh bratrů Kulajevů | ||
8. 9. 2004 | Putin odmítl zahájit veřejné vyšetřování katastrofy v Beslanu | ||
8. 9. 2004 | Rusové demonstrovali proti terorismu | ||
8. 9. 2004 | Rusko: V boji proti terorismu nemá volbu nikdo | Oskar Krejčí | |
7. 9. 2004 | Nechte maličkých přijíti ke mně | Václav Dušek | |
7. 9. 2004 | Mír v jeskyních a válka světa | Martin Škabraha | |
7. 9. 2004 | Naše typicky české priority | Miloš Dokulil | |
7. 9. 2004 | Ruská moc nemá v Čečensku co pohledávat | Darius Nosreti | |
7. 9. 2004 | Ruská novinářka prý byla "přiotrávena" | ||
7. 9. 2004 | Čečenští únosci: "Rusové zabíjejí naše děti, tak my zabijeme vaše" | ||
7. 9. 2004 | "Je možné zabít 42 000 dětí podle práva?" |