27. 8. 2004
Šimonovský uvažuje o privatizaci letišťHloupost ministra nebo vlastizrada?Nová vláda se snaží získat peníze stůj co stůj. Na seznam prodávaných firem se státní účastí se dostaly jak notoricky známé podniky - Severočeské doly, tak i klíčové podniky infrastrukury - Český Telecom a Česká správa letišť. Při jejich prodeji sice nemá být jediným a rozhodujícím kritériem cena, ale vláda potřebuje z jejich prodeje získat co nejvíce. Proč by je jinak opouštěla? Uvažuje se i o tom, že budou tyto firmy přímo nabídnuty vybranému zájemci. Informace o podrobnostech privatizace těchto podniků nejsou veřejné, neboť mohou ovlivnit finanční trhy. Obavu ze spekulací na základě vyjádřila i Komise pro cenné papíry a nabádá novináře ke zdrženlivosti. Neměla by ale nabádat spíše ministry? |
O Českém Telecomu a jeho zpackané privatizaci se popsalo hodně papíru. Naposledy vláda premiéra Špidly zarazila prodej miliardového podílu Telecomu společnosti s ručením omezeným se základním kapitálem 200 000 Kč, vlastněné právní kanceláří. Kdo vlastně zprivatizoval za 1 820 064 517 EUR Český Telecom? KAUZA BL Prakticky rozhodnuto prý je o Severočeských dolech. Podle už vypracovaného návrhu je má získat společný podnik, který založí elektrárenské společnost ČEZ a Appian Group, který vlastní Mosteckou uhelnou. Předokládaný zisk by přitom měl být okolo 8 miliard. Miliard na sanaci ekologické zátěže by se prodej neměl dotknout, řekl už před časem Britským listům bývalý premiér Špidla na přímý dotaz. Britské listy upozornily premiéra na podivné rozpory v informacích o vlastnické struktuře skupiny Appian, jejíž nitky sahají do daňových rájů, kam tento komplex přesouvá část aktiv. Je Appian opravdu Appian? Pandořina skříňka plná hnědého uhlí a miliard KAUZA BL Stát také uvažuje o tom, že prodá Českou správu letišť na kapitálovém trhu. Uvedl to před několika dny ministr dopravy Milan Šimonovský. Firma od letošního roku spravuje již jen pražské letiště Ruzyně. Vláda se podle ministra nežene do přehnaně rychlé privatizace a nehledá pro ČSL strategického partnera. Šimonovský prý zatím neví, zda by stát umístil na trh celých 100 procent akcií nebo zda si ponechá majoritu. Bohužel úžasný nápad na prodej ČSL "na stojato" na burze nevznikl jenom v hlavě ministra dopravy. Zdárně mu přikyvuje i premiér Stanislav Gross. A kdo stojí v pozadí? Vše ukazuje na hlavního ekonomického poradce premiéra - poslance Mládka. Co tomu říká nový místopředseda vlády Jahn? Vláda prozatím nerozhodla a bude prodej ČSL zvažovat... Šalamounské vyjádření premiéra... Prodat jakýkoliv podíl na burze přitom znamená tato hlavní rizika:
Vysoce riziková smlouva o půjčce s EIB na výstavbu terminálu SEVER 2 - projekt EUropa vznikla v Kačúrově režii a podepisoval ji on. Stále jde jen o peníze. V tomto případě o devět miliard. Z textu smlouvy napříkald vyplývá, že ČSL musí s EIB projednávat každou změnu podnikání ČSL, změnu právního postavení s. p., jakoukoliv změnu ve vlastnictví kapitálu, jakoukoliv změnu v personálním obsazení ředitele či členů správních či dozorčích orgánů, neřkuli změně či doplnění předmětu podnikání. Pokud EIB "usoudí", že taková změna může mít nepříznivý vliv na realizaci projektu, je oprávněna požadovat okamžité splacení úvěru i s úrokem a případnou náhradou či jednostranně zrušit nevyčerpané části úvěru, včetně platby penále ze strany ČSL. Přsto se ČSL transformuje do podoby akciové společnosti. Premiér Špidla se vyjádřil Britským listům na jejich námitky ke smlouvě s EIB mnohoznačným a temným výrokem: "Každý manažer státu je za svůj podpis trestně odpovědný - i kdyby se podepisoval jako bílý kůň." Kačúrova smlouva na úvěr 8 miliard a rizika s tím spojená: Za Ruzyň na Ruzyň KAUZA BL Žádný stát na světě by si nedovolil prodat majoritní podíl svého jediného mezinárodního letiště či ho dát jako zástavu za půjčku. Žádný stát na světě by si nedovolil prodat majoritní podíl energetické infrastruktury firmě, o jejíž vlastnické podobě by byly oprávněné pochybnosti a která by se ocitla v hledáčku ekonomické kontrarozvědky. V České republice se o takto nastavené privatizaci vedou vážné úvahy. Je to hloupost nebo vlastizrada? |