27. 8. 2004
Nevadí, jsou-li letiště v soukromém vlastnictvíK argumentaci Štěpána Kotrby o tom, je-li privatizace letišť "Hloupost ministra nebo vlastizrada?" je nutno připojit opačný názor: Ve Velké Británii vlastní všechna klíčová letiště od roku 1966 soukromá firma British Airports Authority a bezpečnost státu to nijak, zdá se, neohrožuje. |
O předání letišť do správy soukromému podniku rozhodla tehdy britská labouristická vláda proto, že z technologických důvodů "začala být správa letišť ministerstvem příliš složitá a bylo zřejmé, že bude muset být předána soukromé společnosti. BAA vlastní sedm nejdůležitějších britských letišť: tři největší londýnská letiště Heathrow, Gatwick i Stanstead, dále letiště v Edinburku, obě letiště pro Glasgow (Abbotsinch i Prestwick) a letiště v Aberdeenu. Nejde tedy zřejmě o to, zda mají být letiště ve státním vlastnictví, ale jak je smluvně ošetřeno rozhodování státu v případě nouzových situací. To je, myslím, jádrem tohoto argumentu: budou při případném prodeji vyjednavači české vlády schopni uzavřít s budoucím soukromým vlastníkem takové dohody, aby byla bezpečnostní stránka věci pro případné mimořádné situace zajištěna? |