13. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 4. 2004

0,7 l Hitlera

U leckterých historických skutečností jsme ochotni připustit jejich chronologický vývoj i poté, co se udály a staly se pro nás určitými formami paměti. Některé ale považujeme za neměnné a vývojově uzavřené.

Paměť člověka je dokazatelně auto-manipulativní a stejný proces paměti společnosti ( lépe řečeno kultury) je umocněn nutností identifikovat se s vlastní minulostí a tedy ji více méně sjednotit v monolit, ve kterém se události, pamatované různě, podvolují jedné kolektivní paměti, kterou pak nazýváme jako paměť nebo historie národa, obce či rodiny.

Tento monolit musí být pro svou uchopitelnost dostatečně pevný a soudržný, aby nemohl být převálcován jiným monolitem, tvrdším a větším. Je pro to pádný důvod, nese v sobě hodnotový substrát, z něhož vyrůstají a čerpají budoucí ztotožnění. Má však nedostatek, Achillovu patu, která je navíc nebývale blízko srdce celého organismu.

Jakákoliv přiznaná historie se ze své podstaty nemůže uzavřít a pouze si uchovávat své nabyté a úročit to nekonečně dlouho; pravidlem pro každé formování historie je fakt, že sled jejích událostí je nepřetržitý, což činí z každého monolitu-historie rytíře s otevřeným hledím a beze zbraně, na nějž se valí jeden útok za druhým.

Společenské historické povědomí pracuje proti proudu času, je jím strháváno, ale zachytává se za každou překážku v jeho toku. Obsahuje zároveň mechanismy evoluční ( návaznost na její odkazy), revoluční ( překonávání skončených epoch) i statizující ( tendence upadávat do identifikačních stereotypů).

Dotěrnost kvanta nových událostí nutí toto pevné, ale plující monstrum neustále relativizovat s tím, že co se ocitá na okraji monolitu, je vydáno neustálému omýlání a nabalování, takže monolit má měnící se tvar a stabilnější jádro. Jsou tedy takové historické skutečnosti , které můžeme relativizovat za značné ochoty zůčastněných.

Existují však historické skutečnosti, u nichž nejsme ochotni připustit, že by se jejich význam mohl v čase proměňovat a považujeme je za historicky stabilizované v pozici, která jim byla přidělena poté, co se odehrály.

Bezpochyby je takovou událostí 2. světová válka - byli označeni původci, viníci, zůčastnění, vítězové, poražení, příčiny, dopady atd. Tato válka se stala historickou událostí s oficiálním mezikulturně jednotným náhledem, jedno jestli přijatým s nadšením či hořkostí. Za hlavního strůjce byl právem označen Adolf Hitler a jeho Třetí říše a dostalo se mu až mytizujícího historického přijetí.

Celou druhou polovinu 20. století byl, vyjma skupinky neonacistů a perverzních poddaných síly moci, vnímán jako koncentrace absolutního zla a jen vyslovit jeho jméno mohlo být krajně nemorální.

Uběhlo padesát let a situace se mění. Proč půl století? Odchází generace, které byla s touto historickou událostí osobně emocionálně spjata, a která zajišťovala živoucí memento mori války. Generace následující už se o ní dovídá pouze zprostředkovaně, tudíž ji nevidí a chápe jinak. Válka už není přímo spjata s jejich životem, je cizí.

Nedávno českým mediálním trhem proběhla nenápadná zpráva o zvláštním jevu - jistý italský podnikatel opatřil lahve se svým vínem vskutku "originálními" etiketami. Televizní záběr zdokumentoval vinný archiv, kde vedle sebe spočinuli Hitler, Mussolini, Mao a další nechvalně historicky proslulá individua.

Podnikatel, s nezaujatým výrazem ve tváři, zdůvodňoval své jednání okamžitým kladným vlivem na obrat a nejevil jiné poblouznění, než z chrochtavého štěstí skotačivých zlaťáčků. Česká média pojala tuto zprávu vesměs jako tzv. zajímavost, tedy něco pro oživení zájmu, tedy zprávu bulvární.

Mohlo by se zdát, že pokud je tato událost brána v médiích jako okrajová, nebude to mít na společenské historické povědomí markantní vliv. Opak je pravda.

Pokud by média vyvolala polemiku na toto téma, znamenalo by to, že imunita organismu společnosti je v pořádku, jelikož adekvátně reaguje na určité napadení. Zpráva však byla pojata tak, aby byla vstřebána jako něco exotického, ale neškodného - je to podobné, jako když se organismus člověka nebrání viróze.

Je paradoxní, že taková ubohost nebyla odsouzena, zatímco vydání Mein Kampf bylo a je pranýřováno veřejně i oficiálně.

Zatímco však vydavateli knihy Mein Kampf nemůže být dokázán nekalý úmysl, pak u zmíněného italského podnikavce nelze pochybovat, což sám přiznal - chce se obohatit, jedno jak.

Historický jev docestoval časoprostorem do stadia vyprchání etického hodnotového potenciálu - slovo Hitler už přímo nekonotuje s hrůzou 2. světové války, zůstala mu jen ta povrchní mysterióznost, stejně jako k tomu dříve došlo u Napoleona. Nejprve jednoznačný symbol se stává obchodovatelným artiklem a z hodnoty morální se stává hodnota směnná, která není závislá na společenském mínění, ale na nabídce a poptávce. Zbývá pouze zjistit, jak vzniká souvislost mezi zápornou historickou postavou a alkohlickým nápojem.

Lze namítnout, že vždy existovaly ideologické skupiny, které tento symbol považovali za pozitivní. Ty se však vždy, řádně pojmenované a zařazené, ocitaly na sociální periferii - v takové kobce, kterou nemohou dobrovolně opustit, aniž by se vzdaly svého přesvědčení.

V tomto případě si vůbec nemusíte kupovat láhev vína s podobiznou nacistického vůdce. Důležitější je fakt, že tato skutečnost byla medializovaná ( tedy historicky uskutečněná) formou takového dezertu, který si můžeme dát po dobrém obědě a přitom sineztížíme zažívání. Jakoby bezvýznamná událost tak relativizuje tu, z níž vzešla, přičemž se k ní má, co do množství hodnotových analogií, asi jako zrnko písku k slunci, co do velikosti. Přírodní národy, jejichž společenský systém není schopen akceptovat historickou formu sounáležitosti, se snaží za pomocí různých rituálních technik nával nových událostí absorbovat a trasformovat do podoby, která s jejich systémem koresponduje.

My tuto možnost nemáme, neboť náš postoj k historii je identifikační. Přírodní národy platí za vědomé odmítání pokroku krutou daň - jsou pohlcovány adaptabilnějšími kulturami.

Půjdeme-li cestou rozmělńování historie, může se nám přihodit něco podobného.

                 
Obsah vydání       13. 4. 2004
12. 4. 2004 USA: V Iráku byly usmrceny stovky lidí, krizi vyvolali Američané
12. 4. 2004 Nynější iráckou krizi "vyvolali Američané svým příliš razantním přístupem"
12. 4. 2004 USA: Ve Fallúdži jsme zabíjeli jen povstalce
13. 4. 2004 "Dej mi čouda" - o rozpadu muslimských hodnot
12. 4. 2004 Hody, hody, dej sem prachy! Jan  Paul
22. 8. 2003 Slovanská výspa trnem v saském oku Jaromír  Kohlíček
11. 4. 2004 Kopanec výš - do Evropy Štěpán  Kotrba
13. 4. 2004 Na co osnovy?! Ať žije svoboda! Ivan  David
13. 4. 2004 Reklamní zpravodajství - novinka ČTK Štěpán  Kotrba
11. 4. 2004 Tony Blair o Iráku: Budeme bojovat dál
12. 4. 2004 Prásk: Jaká byla spotřeba německých zajíců nejen v České tiskové kanceláři Štěpán  Kotrba
13. 4. 2004 Irácká demokracie v Čechách Mojmír  Babáček
13. 4. 2004 Demokracie a terorismus Mojmír  Babáček
13. 4. 2004 0,7 l Hitlera Bohumil  Kartous
13. 4. 2004 Američané chtějí prodávat Číně jaderné reaktory Miloš  Kaláb
13. 4. 2004 Rwanda 10 roků po genocidě Miloš  Kaláb
13. 4. 2004 Ať hodí kamenem ... Petr  Horák
13. 4. 2004 Asimilace, adaptace a Romové Petr  Horák
13. 4. 2004 Čo ste si doma navarili... Martin  Muránsky
13. 4. 2004 Podajú si Mečiar s Klausom ruky v NATO a EÚ? Peter  Weiss
13. 4. 2004 Slovensko po voľbách: Senzácia a sklamanie Ľubomír  Andrassy
13. 4. 2004 Radšej únosné dnešky, než svetlé zajtrajšky Adrian Peter Pressburg
13. 4. 2004 Rada ČT: "Organizaci Greenpeace není třeba se omlouvat" Ivan  Brezina
13. 4. 2004 Výnosná ideológia Radovan  Geist
13. 4. 2004 Klamstvo, veľké klamstvo, (Bushova) štatistika Jakub  Topol
13. 4. 2004 Černobyl Československo nijak neohrozil Ivan  Brezina
13. 4. 2004 Vznik NATO Peter  Greguš
13. 4. 2004 I never saw another butterfly
13. 4. 2004 Shoemakers to the world: the Bata estate on the Essex marshes 1939-1960
11. 4. 2004 Počátky křesťanství Lenka  Kužvartová
9. 4. 2004 Národ, který nechce být svůj Efraim  Israel
9. 4. 2004 Bude Evropa kolonizována muslimy?
9. 4. 2004 Česká drahota Radek  Mokrý
7. 4. 2004 Chcete učit češtině na Glasgow University?
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
13. 4. 2004 Demokracie a terorismus Mojmír  Babáček
13. 4. 2004 0,7 l Hitlera Bohumil  Kartous
13. 4. 2004 "Dej mi čouda" - o rozpadu muslimských hodnot   
12. 4. 2004 Hody, hody, dej sem prachy! Jan  Paul
9. 4. 2004 "Demokrati" proti "totalitě"... anebo to je naopak? Ondřej  Slačálek
9. 4. 2004 Česká drahota Radek  Mokrý
9. 4. 2004 Architektonická soutěž na novostavbu vědecké knihovny v Ostravě. Ano, nebo ne? Martin  Strakoš
9. 4. 2004 Irák: Bush a Blair zapálili oheň, který je možná stráví   
9. 4. 2004 Bude Evropa kolonizována muslimy?   
9. 4. 2004 Národ, který nechce být svůj Efraim  Israel
8. 4. 2004 Kde jsou lidé hloupější, v ČR nebo v Británii? Jan  Čulík
8. 4. 2004 Ivan Jaroslav  Hutka
8. 4. 2004 Co je příčinou světového antiamerikanismu?   
8. 4. 2004 Sebrané vytáčky Kamila Čermáka Jan  Čulík
7. 4. 2004 O bulvarizaci médií Václav  Žák