Slevy a levota

9. 7. 2010 / Pavel Pečínka

Dá se jim těžko uniknout. Bývají vyvedené ve řvavých barvách, nebo naopak na řvavém pozadí, v obrovské velikosti. Na tabulích, ve výkladech, v centru Brna i na periferii. Někdy je oznamují a doporučují mladí lidé s rozjíveným obličejem a vykulenýma očima na plakátech, jindy samy pravidelně dotírají z rádia tak neodbytně, že člověku zaskočí rohlík u ranního kafe, musí vstát a přeladit na jinou stanici, kde jenom hrají a neplkají. Ano, jsou to "skvělé ceny", "nízké ceny", "obrovské slevy" a podobná hesla.

Samozřejmě, že kdo se vyzná a ví, kam v pravý čas zajít, žije a obhospodařuje rodinu o něco levněji než ten, kdo vyrazí na nákup s odporem, jen když už musí a motá se mezi regály jak čmelák v pavučině. Škoda ale, že toho není víc známo o reklamních strategiích a tricích, jak působit na davy a na zákaznících trhnout co nejvíc. Kromě postupů, jak se zalíbit lidu slevami, existují totiž i jiné manýry:

Např. jak dosáhnout toho, aby výrobek sloužil bez poškození jen o něco málo déle, než je záruční doba. Jak se vyhnout reklamacím za použití argumentu, že zákazník způsobil poškození "nevhodným používáním" či formulacemi, uvedenými drobným písmem na záručním listu. Nebo očekáváním, že podfouknutý nakupující nebude ztrácet čas kvůli několika tisícovkám psaní stížností a chozením po soudech...

Takže zákazníku, víc obezřetnosti v džungli "skvělých slev" mezi regály.

(Vyšlo v Brněnském deníku Rovnost).

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 9.7. 2010