Co vše si musíme nechat líbit?

24. 5. 2010 / Pavel Skácel

Otevřený dopis panu Sergeji Magidovi. A nejen jemu.

Budu také licoměrně zdvořilý jako p. Profant s jehož názory bezvýhradně souhlasím.

Položím Vám s dovolením pár dotazů. Zajímalo by mne jaký v tom je motiv, nám v Čechách nastavovat toto zrcadlo a udělovat nevyžádané rady. Snahám a vyjadřování místních celkem rozumím, ale motiv těch ostatních mi zůstává celkem skryt.

Co si myslíte , jak by podobný pokus výkladu historie dopadl třeba ve Švýcarsku?<

Kdyby se tam (někdo ne místní) snažil otevřít otázku, jak se napakovaly švýcarské banky (a tím i lidé) na válkách, na holocaustu anebo uloženém nacistickém zlatě. Případně s tím, že by toto bylo potřeba vrátit. Zlato na rozdíl od života pobitých se vrátit dá. Myslím si, že by ho někdo (při nejmenším) rázně poučil o tom, že k míře takové sebereflexe je nutné časem dospět a ne ji importovat.

Další zajímavý příklad. Co kdyby někdo z Čechů v amerických novinách "zalkal" nad loděmi plnými lidí, převážně židovského původu, co sice viděli na svobodnou zemi , ale museli se (z neznámých mi důvodů) od jejích břehů vrátit do Evropy, směr transporty smrti.

Bylo by zajímavé, jak by někdo z našinců pochodil v Brazílii, kdyby otevřel problematiku života ve slumech (favelách), postupu policie proti zločincům a likvidaci celých indiánských kmenů v historii i v současnosti.

Vaše příspěvky k osvobození ( kdy bychom měli uctít památku obětí a poklonit se hrdinům) jakož páně Golga , ale i p. Cveka mají jaký smysl? Nezlobte se. Úvahy o konci války a osvobození a nebo obsazení Prahy mi čpí pivními tácky třetí cenové skupiny. Nevím komu je to určeno, ale každého, kdo jen trochu uvažuje musí dráždit. U těch co neuvažují raději vůbec, dojde však (není-liž pravda) zase k malinkému posunu ve výkladu historie od směru zlí Němci (zlí náckové) k pojmu hodní Němci (pohlouplí náckové) a zlí sovětští, komunističtí a stalinští Rusáci. Toto psaní je stejně jednostranně zaměřené, jako před dvěma desetiletími, neblahé paměti. Postrádá totiž něco, jako vyvážený pohled. Nebo se snad pletu?

Co myslíte? Vybrané téma znásilňování a jiných excesů, co už do dob předbiblických války provázejí, je po vzoru Blesku a jiných tiskovin pikantní , lákavé a náležitě čtivé. Otázka . Tím, že se o tom bude psát a diskutovat zmizí najednou (nebo postupně) z lidského násilného chování tyto a jiné rysy lidského jednání a uvažování za války? Nebo se spíš náležitě poopraví pohled na historii jako celek. Je to náhoda, hloupost a nebo na něčí objednávku?

Každému, kdo poznal hrůzy války a přežil, je totiž srdečně jedno jak probíhala. Nejpodstatnější asi je, že konečně skončila. A je fuk, jestli to bylo v Kardašově Řečici a nebo v Glině na Balkáně, případně v Afghánské horské vísce. A teprve až po čase se objeví stateční badatelé a hodnotitelé. Pohrdající třeba Váňou z Kazaně. Zpočátku opatrně a pak pěkně nahlas. Čím dále od posledních výstřelů, tím jich bude více.

Svým hrabáním v minulosti, budou připravovat podobnou budoucnost. Svým negativním nazíráním, zastřou, jen z jim známého důvodu, zárodky pozitivního myšlení, které je válkychtivým plánům tak nepříznivé. V naší zemi (asi spíš než jinde) je potřeba , abychom si nevážili hrdinů a pak je postrádali, když jich bude zoufale potřeba. Mýlím se hodně?

Ono se to pánové krásně teoretizuje z křesla v teploučku o lidech z lesa (rozuměj nový název našich také historiků pro partyzány), bezvadně píše o pachatelích atentátu na Heydricha (rozuměj ne národní hrdinové - ale pachatelé), o špatně vyzbrojených a nevědomých sovětských vojácích s hodinkami na každé ruce a vůbec o dobách dávno minulých. Lidé co mají jasno, nad tím mávnou rukou. A ti co se jich to týká? Ti se přece nemohou bránit. To se to panečku píše, když ani z doslechu neznám smrad korditu a nikoho z mého okolí se nedávno netklo ani zbla válečných hrůz.

Kdybychom se od p. Cveka (namísto u něj obvyklého antisovětismu a antirusizmu) dočkali také hodnocení poměrů na jeho alma mater. Z místa , které důvěrně zná.? Ale on by se možná dočkal briskné reakce. Ze strany těch, co za to mohou.

Nebo od Vás si třeba přečíst také něco o poměrech v pásmu Gazy. Jak se liší od varšavského gheta (neblahé paměti). Ale to byste mohl čekat obvinění z antisionismu a nebo antisemitismu. Proto nám servírujete zdánlivě ironické bláboly o hrdinných germánských esesmanech. A jste vedle jak ta jedle. V konečném důsledku za války opravdu rozhoduje ten feldvébl, co dá rozkaz k palbě, popravě civilistů, zapálení vesnice, zavře oko nad znásilňováním (a pozdějším zabitím) irácké dívčiny. Co se nechal zblbnout nejprve propagandou a pak pachem korditu a krve. Na takové psaní vám něco chybí. Nejspíš zkušenost.

Další téma , které se Vám rovnou nabízí : co si myslíte o tom, jak se nedávno v Karlových Varech postavilo bez povolení ruské městečko? Tito azbukou píšící lidé se tady také cítí jako doma? S tím , že pohrdají našimi zákony, tím stavebním počínaje? Ale pozor, pokud jste ve Varech známá figura, mohl byste narazit.

Přivítal bych, kdyby nás pan Golgo také trochu poučil o temných stránkách z dějin portugalsky mluvící části Latinské Ameriky. Kdyby ve svých pěkně česky poskládaných úvahách, také vzpomněl nejen ty své pohledy na způsoby vedení války obyčejnými vojáky a důstojníky , ale také pohled na lidičky, co z válek tyli, tyjí a kynouti budou. Ale to se dnes v Blesku , AHA a jiných skvostech mediální scény nenosí. Ale "blízká se na lepší časy", v době oslav skončení války se v ČT 2 objevila (za peníze běžného poplatníka) obžaloba "Zabíjení po česku". Ne konkrétní viníci, ale hned celé Česko. Posselt a jeho parteigenosse musí jen výskat nadšením.

Co závěrem, u Vašeho a jiných psaní mi vadí ta jednostrannost. Zavání to otevřenou a nebo skrytou propagandou . A tu jaksi nemusím, ani v LN a nebo v Blistech.

I v dnešním globalizovaném světě platí a bude platit, že tomu "mohu do toho mluvit" musí předcházet, mohu do toho dělat! A to po několik generací. Proto pan Profant vzpomíná babičku. Z jejího a z matčina vyprávění poznával obecný názor na historii této země. Ten mu těžko pozměníte. To ho asi vyprovokovalo.

To, že se nastěhuji do Prahy a nebo jiného velkoměsta, ze mne neudělá se vším všudy Pražáka. A ani z jakéhokoliv cizince. Stejné to bude na okraji Londýna a ještě stejnější třeba v nějakém městečku v Ohiu.

Podle stejné logiky budu dokonce já i moje rodina v obci Pohledští Dvořáci dlouho za vetřelce a cizí element, než se předvedu v tom nejpozitivnějším světle. Pak po letech -- možná. Vůbec si ode mne nenechají mluvit do toho jak a kam postavit starou kašnu. I kdybych měl 100 x pravdu. Asi platí, abyste se mohli cítit někde jako doma, musí Vás ten domov nejprve přijmout a ne hned poslouchat vaše mentorování. Taková a ne jiná je logika dneška. A mnoho přemnoho let bude trvat, než se to změní a v uvedených městech klidně postaví pár set přistěhovalců mešitu a budou místní bez odezvy rušit svým Allah il Allah...

Závěrem bych chtěl apelovat na všechny, co jim záleží na budoucnosti, aby přestali (jinde než u piva) znásilňovat minulost svými rádoby objektivními pohledy. A v případě, že se jim Profanti a nebo Skácelové jizlivě česky ozvou, ať se alespoň nediví.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 24.5. 2010