30. 5. 2008
Globe and Mail: Rostoucí cena ropy vymazala tři dekády odstraňování obchodních bariérKD│ Rostoucí cena ropy postupně odstraňuje výhody, které čerpali asijští výrobci z levné pracovní síly a nízkých přepravních nákladů. V první fázi se proces dotkl především "dopravně intenzívních" odvětví, jako je obchod s hutním a válcovaným materiálem, výroba nábytku nebo průmyslových strojů. Tyto komodity nyní například tvoří 42 procent čínského exportu do USA, zatímco ještě v roce 2004 to bylo 52 procent. Dosavadní cenový tlak na místní výrobce tak polevil a začínají se vracet na trh. |
Bankovní ekonomové Jeffrey Rubin a Benjamin Tal ze společnosti CIBC World Markets Inc. v úterý zveřejnili studii dokazující, že doprava standardního kontejneru o velikosti čtyřiceti stop z Šanghaje na východní pobřeží USA nyní stojí 8.000 dolarů, zatímco ještě v roce 2000, kdy barel ropy stál jen 20 dolarů, kontejner urazil stejnou cestu za pouhých 3.000 dolarů. Je zřejmé, že rostoucí ceny ropy budou postupně měnit vzorce obchodní výměny a byznys se bude muset snažit zkracovat vzdálenosti, na něž zboží přepravuje. Barry Zekelman z Atlas Tube Inc. v ontarijském Harrow upozorňují, že ještě nedávno činil čínský podíl na kanadském trhu s ocelovými trubkami zhruba 30 - 40 procent, zatímco nyní se Číňané prakticky vytratili, protože vysoké ceny dopravy přes Tichý oceán je činí nekonkurenceschopnými. "Ve světě, kde ceny ropy píšeme trojmístnou číslicí, vzdálenost stojí peníze," napsali Rubin s Talem, "A i když liberalizace obchodu a a technologie svět možná zploštily, rostoucí ceny dopravy ho opět zakulacují". Podle obou ekonomů tedy nastíněný vývoj odbourává efekt takzvaného "plochého světa" (world-is-flat effect -- podle bestselleru Thomase L. Friedmana "The World Is Flat: A Brief History of the Twenty-First Century" - KD), v němž odbourávání obchodních bariér a nové technologie jako Internet způsobovaly, že bylo levnější dovážet zboží a služby na trhy bohatých zemí z rozvíjející se Asie, než je produkovat lokálně. To nyní přestává platit -- a trh s ocelí je pouze prvním příkladem. Ve skutečnosti růst cen paliv vygumoval všechny přínosy odbourávání mezinárodních obchodních bariér za tři dekády. Číňané musejí dovážet železnou rudu z míst tak vzdálených, jako je Austrálie nebo Brazílie, a po zpracování hotové výrobky znovu cestují -- tentokrát do USA. V tuto chvíli je proto čínský ekonomický růst asi o třetinu nižší, než by mohl být, kdyby ceny ropy nerostly. Moderní dopravní lodě plují rychleji než staré a spotřebovávají více paliva. "To je prostředí, v němž dovoz z tichomořské oblasti možná už vůbec nedává smysl," řekl Tal Marcusi Geemu z redakce listu Globe and Mail. Celý článek v angličtině ZDE |