28. 5. 2008
Finanční arbitr České republiky: Zákazník je v českých bankách platbami ze zahraničí skutečně ohroženObrátil jsem se ve věci možného vytunelování konta běžného bankovního zákazníka bankovními poplatky na Finančního arbitra České republiky. Potvrdil, že skutečně existuje problém, finanční arbitr ČR však v této věci nemá žádné pravomoci: |
Jan čulík, University of Glasgow, Britské listy:Vážený pane, zdá se, že existují vážné díry v bezpečnosti bankovních účtů zákazníků českých bank. Proč v této věci nezasahují české státní orgány? Jde o tato ohrožení: 1. Celá řada českých bank nevyloučila, že za příchozí platby ze zahraničí účtuje zákazníkům větší poplatek než může být poukazovaná částka. Pomineme-li neuvěřitelnou skutečnost, že si banky v ČR účtují poplatky za příchozí platby (i nepsaná kartelová dohoda o účtování horentních poplatků za jakékoliv platby je nepřijatelná, např. v Británii by s vámi vyběhli, tam se v bankách neplatí žádné poplatky, pokud je soukromý účet v plusu), konto skoro každého zákazníka je ohroženo možným útokem nepřátelské osoby: Každý vám může poslat řekněme z Berlína na vaše pražské konto tisíc částek 0.01 euro - některé české banky nevylučují, že vám za každou příchozí platbu budou účtovat poplatky ve výši řádově stovek korun. 2. Jiným nebezpečím je, když vám nepřátelská osoba pošle na vaše konto stovky údajných finančních částek s falešným podpisem - i když banka transakci neprovede, přesto zákazníkovi účtuje poplatek za její zpracování. Jak je možné, že v ČR neexistuje v těchto věcech právní ochrana zákazníka? 3. Pomalost reakcí banky při upozornění na nebezpečí. - Jsem z Británie zvyklý, že kdykoliv dojde k potenciálnímu útoku na zákaznické konto, banky po upozornění reagují okamžitě rázným bezpečnostním opatřením (blokace konta a nahrazení ukradených peněz bez jakéhokoliv poplatku či újmy pro zákazníka). Byl jsem tedy překvapen, že když jsem 1. května 2008 telefonicky upozornil pražskou Raiffaisenbanku na potenciální útok na pražské konto našeho občanského sdružení, banka nebyla schopna reagovat a doporučila, abychom se na ni obrátili písemně. Odpověď na naši písemnou stížnost přišla až za DVACET DNÍ. Do té doby mohlo být konto tisíckrát vytunelováno. Jak je možné, že zákazník není chráněn? Alarmující skutečností je to, že banky podávají v této věci protikladné a rozporné informace, případně se vůbec neobtěžují reagovat. Jak je možné, že tuto situaci tolerujete? Podrobnosti: ZDE ZDE, ZDE
26.05.2008Odpověď: Finanční arbitrVážený pane Čulíku, děkuji Vám za zaslání informace. Souhlasím s Vámi, že je zde potencionální nebezpečí "nepřátelského zneužití" bankovního účtu v ČR provedením hromadné platby ze zahraničí. Ochraně spotřebitele rovněž nepřispívá zcela odlišný přístup jednotlivých bank k dané problematice. Finanční arbitr funguje v ČR od roku 2003 a je kompetentní k rozhodování sporů mezi institucemi a jejich klienty při provádění převodů peněžních prostředků, opravného zúčtování, inkasní formy placení nebo užívání elektronických platebních prostředků. Do jeho kompetence však nespadá problematika zpoplatňování bankovních transakcí. Rovněž nemá tzv. legislativní iniciativu, tj. možnost předkládat novely zákonných norem či legislativních úprav. V uvedené problematice je nutné obrátit se na Ministerstvo financí České republiky, odbor Analýzy a rozvoj finančního trhu popř. na Českou národní banku, Sekce regulace a analýz finančního trhu, které se mohou tímto zabývat a učinit příp. potřebná opatření. O aktuálnosti problematiky budu výše uvedené insituce informovat. Věřím, že Vás moje odpověď uspokojí alespoň z hlediska nasměrování dalších kroků při snaze zlepšit postavení spotřebitele na našem bankovním trhu a věřím, že se tato problematika podaří do budoucna zdárně vyřešit a bankovní klient v ČR se tohoto případného nebezpečí nebude muset obávat. |