12. 3. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 3. 2008

Římská církev dělá krok zpět do středověku

Svým novým seznamem smrtelných hříchů dělá římská církev ve skutečnosti krok zpět do středověku. Právě ve středověku totiž byla římská církev jakýmsi garantem společenských hodnot a norem, a to bylo pro křesťanství zhoubné. Pochopitelně církev, a tím myslím konkrétní kněží a laiky, se má angažovat ve společenských otázkách, nemá je však svazovat s věčností (čili Posledním soudem).

Věčnost není definována tím, co naše společnost na začátku 21. století potřebuje (a já se spíše kloním k tomu, že bych zastával hodnoty, které Vatikán ve svém novém seznamu smrtelných hříchů prosazuje).

Původní seznam smrtelných hříchů (který není autenticky prvokřesťanský a nevychází ani z Písma, ani z autority apoštolských Otců, nýbrž je plodem středověkého západního křesťanství) je proto individualistický, protože hřích i spása jsou především vztahem mezi Já a Ty (Ty = Bůh), nikoli mezi Já a Společnost.

Vatikán mohl na základě Písma a své Tradice prosazovat nové hodnoty jako něco, co vychází z hodnot starých a věčných, místo toho dává najevo, že etika církve se bude přizpůsobovat společenským potřebám i v tak zásadní věci, jako je z pohledu římského katolicismu (já osobně třeba tuto jeho optiku neuznávám) pojetí smrtelného hříchu. Politika papeže Benedikta je mi stále méně srozumitelná.

Na jedné straně je ultrakonzervativní (znovuzavedení staré liturgie, oslabení ekumenických vztahů i vztahů s jinými náboženstvími), na druhé straně vytváří tento podivný modernismus, který není sjednocujícím návratem ke kořenům, ale jakýmsi novým rozvíjením, odlišováním římského učení od učení ortodoxního. Benedikt měl mnohem spíše přepracovat kanonické právo (Corpus Iuris Canonici) a čelit frustrující zkušenosti mnoha katolíků s rozvody (což v ortodoxníxh církvích je vyřešeno od počátku křesťanství: ortodoxie praxi rozvodů má zavedenu), než vytvářet nový seznam smrtelných hříchů. Nebo ještě radikálněji: Benedikt měl jakýkoli seznam smrtelných hříchů zrušit jako středověkou herezi a měl se vrátit k učení Apoštola (jak Pavla z arsu nazývá sv. Tomáš Akvinský) o milosti.

                 
Obsah vydání       12. 3. 2008
12. 3. 2008 Independent: Ohlušující mlčení
12. 3. 2008 Média utržená ze řetězu
12. 3. 2008 Jak si Lidové noviny a MfDnes představují vyvážené zpravodajství? Karel  Březný
12. 3. 2008 Independent: V deziluzi ze Spojených států, Navrátilová opět emigrovala
12. 3. 2008 Radar nezachytí rakety včas
12. 3. 2008 Homo economicus jako mýtus František  Koukolík
12. 3. 2008 Příběh, který se naštěstí nestal Petr  Woff
12. 3. 2008 Somálsko: zhoršení humanitární situace
12. 3. 2008 Zemřel Miloš Štěpánek
12. 3. 2008 NATO a Česká republika Pavel  Kopecký
12. 3. 2008 Carl Hamblin Edgar Lee Masters
12. 3. 2008 Solana a Ferrero-Waldnerová: Hrozí konflikt s Moskvou
12. 3. 2008 Zápisky od sporáku aneb z deníku ženy v domácnosti Ester  Edr
12. 3. 2008 Římská církev dělá krok zpět do středověku Boris  Cvek
12. 3. 2008 Odpověď na dopis č. 08-10558 Pavel  Drs
12. 3. 2008 Proč nepodpoří levice spravedlivé zrušení dotovaných stravenek? Michal  Rusek
11. 3. 2008 Oidipovského komplexu nejsme hodni Bohumil  Kartous
12. 3. 2008 Demokracia nie je globalizácia Marián  Orávik
12. 3. 2008 O provaze v domě oběšencově Zdeněk  Bárta
12. 3. 2008 Lidé jsou nemajetní
12. 3. 2008 Unhošť: jak pracuje koalice Mazuchové s ODS Štěpán  Kotrba
12. 3. 2008 Francie před 2. kolem boje o radnice míří doleva: případ Lyon Josef  Brož
12. 3. 2008 O mrtvých jen dobře Josef  Vít
11. 3. 2008 Placené odběry krve ohrozí bezpečnost transfúzních přípravků
11. 3. 2008 Recyklujte, nebo přijdete do pekla, varuje Vatikán
11. 3. 2008 Člověk v tísni versus lidská práva Daniel  Veselý
11. 3. 2008 Jak nám vrchnost snížila daně Adam  Votruba
11. 3. 2008 Čo čaká Rusko Peter  Stupavský
12. 3. 2008 Ruská demokracia Peter  Nedoroščík
12. 3. 2008 Kladivo na politiky katolické víry, kteří neposlouchají Vatikán Miloš  Kaláb
11. 3. 2008 Francie před 2. kolem boje o radnice míří doleva Josef  Brož
10. 3. 2008 Stupidita František  Koukolík, Jana  Drtilová
12. 3. 2008 Kritika koncepce člověka jako homo oeconomicus je na místě Jiří  Patermann
11. 3. 2008 Průměrná mzda v ČR je nižší než minimální mzda v Británii
11. 3. 2008 Izraelská přítomnost v Palestině z pohledu vybraných pramenů mezinárodního práva Martin  Janíčko
11. 3. 2008 Potržňování vzdělávání? Miloš  Pick
11. 2. 2008 Britské listy ukazují, že tudy cesta nevede
30. 11. 2007 Jací jsme
12. 2. 2008 Hospodaření OSBL za leden 2008

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
12. 3. 2008 Římská církev dělá krok zpět do středověku Boris  Cvek
11. 3. 2008 Recyklujte, nebo přijdete do pekla, varuje Vatikán   
6. 2. 2008 Dohoda, nebo loupež tisíciletí? Ladislav  Háva
6. 2. 2008 Vatikán je otevřeně proti válce v Iráku Boris  Cvek
6. 2. 2008 Nepochopení Boris  Cvek
5. 2. 2008 Chce Bůh radar a rakety? Milan  Daniel
25. 1. 2008 V čem je navrhované majetkové vypořádání s církvemi prospěšné pro stát či daňového poplatníka? Štěpán  Kotrba
10. 9. 2007 Vatikán i Rakousko se vypořádávají s holocaustem Richard  Seemann
21. 8. 2007 Družstevnictví z pohledu římských papežů Karol  Dučák jr.
27. 7. 2007 Papežův tajemník varoval před přistěhovalectvím muslimů do Evropy Lukáš  Lhoťan
19. 7. 2007 Vatikán musí být ultrakonzervativní Boris  Cvek
18. 7. 2007 I římská konzerva se otevře... Tomáš  Koloc
18. 7. 2007 Dědictví středověku, nikoliv starověku Boris  Cvek
17. 7. 2007 Katolický kardinál se omluvil stovkám sexuálně zneužívaných obětí   
16. 7. 2007 Jen jedna pravá církev, a to ta katolická Boris  Cvek