25. 7. 2007
YouTube/CNN vytvářejí nové paradigmaSnaží se zaangažovat do politické debaty mladé lidiV pondělí večer vysílala televize CNN pořad, v němž odpovídali všichni prezidentští kandidáti z Demokratické strany na otázky od uživatelů YouTube. Když jsem uviděl na YouTube reklamy, vyzývající lidi, aby začali posílat uchazečům o americký prezidentský úřaad své videootázky, domníval jsem se, že to bude mít chabou úroveň. Neměl jsem tušení, jak nahradí seriózní, dobře zkonstruované, profesionální otázky od novinářů těmito otázkami od laiků z internetu. Ale právě v tom spočívá největší inovace: kandidáti reagují na skutečné voliče a nikoliv na uhlazené televizní osobnosti. Inovativní otázky dodaly nejstaršímu fóru v politice charakter jednadvacátého století. |
Bratři, kteří krmili lžičkou otce, trpícího Alzheimerovou chorobou, se dotazovali na výzkum v oblasti kmenových buněk, jedna žena, která si sundala paruku a řekla, že doufá, že přežije svou rakovinu prsu, chtěla vědět, co udělají kandidáti se zdravotnictvím. Videootázky na YouTube se zabývaly nejrůznějšími tématy: od krizi v Darfuru, přes válku v Iráku, náboženství v Bílém domě až po rostoucí hospodářskou moc Číny. To, co býval televizní pořad, který nudil ty lidi, kteří se nezajímají o politiku, získal určité lidové charakteristiky, avšak v jejich důsledku nepřestal být pořad seriózní, prostě jen byl lidštější. V jednom volnějším příspěvku se pokoušel občan ze státu New Hampshire sjet na snowboardu po trávníku a zeptal se, co udělají kaididáti proti globálnímu oteplování, které má způsobit, že v jeho státě už nebude tolik padat sníh. Zatímco ve standardním modelu takovýchto pořadů by se chladně zeptal novinář, jak se stavějí kandidáti k homosexuálním manželstvím, v této nové verzi tohoto pořadu jsme viděli záběry dvou ctihodných lesbiček, sedících ve svém obývacím pokoji, které se ptaly: "Dovolíte nám, abychom uzavřeli manželství?" Dopad takové otázky na interviewované i na divák je daleko silnější, protože je lehčí říci ne na teoretickou otázku, ale obtížnější to říci dvěma zjevně normálním lidem. Otázky z YouTue jsou intimní, emocionální, osobní. Tazatel je ve svém prostředí, přivádí vás do svého světa, do své reality. Má to obrovský dopad. YouTube, která při poslední prezidentské kampani neexistovala, už projevila vliv na tuto kampaň. Více než dva a půl miliony lidí zhlédly za poslední měsíc video "Miluju - Obamu" a pokračování o ženách, které se mezi sebou perou o senátora Obamu a Rudolpha Gulianiho, předního republikánského kandidáda, si stahuje více než půl milionu uživatelů týdně. Akci charakterizují pozorovatelé jako mezník pro nová média. Uvádí se, že je srovnatelná s tím, jaký dopad na politiku mělo, když v roce 1960 v televizi Richard Nixon debatoval s Johnem Kennedym. YouTube a CNN plánují obdobnou akci pro devět republikánských kandidátů na 17. září 2007. |