24. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 6. 2005

Poplatky: Deset piv měsíčně

Ministr kultury Pavel Dostál opravdu neví, kolik stojí česká mediální kultura, anebo jí začal úmyslně škodit. Stejně tak radní ČT a dloholetý komentátor Práva Petr Uhl.

Oba totiž podlehli mýtu, rozšiřovanému lobbisty reklamních a mediálních agentur, že odchod médií veřejné služby z reklamního trhu povede ke zdražení výrobků. Nepovede, ale reklamní lobby se činí, neboť chce reklamou zasáhnout opravdu každého. I toho, kdo chce sledovat film nezpřetrhaný propagací dámských vložek, pracích prášků či syrovátky, tvářící se jako lék na všechny choroby civilizace. Diváky komerční televize neosloví zadavatelé reklamy vícekrát, protože by to bylo nesmyslné. Nedají do elektronických médií více peněz, protože konkurence ostatních médií vyvažuje monopolistické snahy těch, kteří si myslí, že jsou nejlepší a musí být tudíž i nejdražší. Klíčový termín reklamy se jmenuje CPT. Cena za oslovení tisíce diváků. Slevy už dnes vládnou naplněnému trhu, jak se o tom přesvědčila televize Prima. Zadavatelé po ztrátě jednoho segmentu diváků vloží peníze do jiných sebezviditelňovacích aktivit. Nebo ušetří. Reklamní a mediální agentury budou mít menší provize. Ty tvoří třicet i více procent celkové ceny reklamy. Nepokrytí části diváků a posluchačů vymýváním mozků vede k nižší účinnosti brainwashingu. Občan nebude ze své kapsy dotovat soukromé televize. Bude platit za službu ve veřejném zájmu, definovanou zákony. Bez reklamy, která je jen a jen v zájmu soukromém.

Segmentace mediálně reklamního trhu v digitální době způsobí, že dnes velké komerční televize se stanou menšími - úměrně tomu, jak se malé stanou většími. Velikost reklamního trhu je přímo úměrná pouze HDP. Všude. Vzrůst zájmu o hudební stanici pro mladé "Óčko" je dokladem toho, jak se diváci pouze přelévají z jednoho média do druhého. A vzrůst obliby internetu jako informačního, komunikačního i vzdělávacího média nastupující mladé generace je předobrazem změn, které teprve přijdou. Účelová lež, pronesená ministrem kultury v pátečním deníku Právo, recyklovaná jeho přítelem Uhlem je o to nesmyslnější, že ministr za dobu svého dosavadního působení nenalezl model financování původní kvalitní české mediální tvorby a poplatky za televizi se neměnily od roku 1997.

Dostálův návrh zákona o Státním fondu kinematografie beznadějně uvízl díky poslancům ODS v parlamentním výboru. Na českých filmařích už je vidět, že natočí cokoliv, za co dostanou peníze. Jinak půjdou po žebrotě. Ministrovy návrhy na řešení koncesionářských poplatků shodil sám Dostál naprosto iracionálním způsobem po jejich průchodu Senátem. Celý výsledek jeho práce v oblasti mediální legislativy od roku 2000, kdy se spojil s rebely v České televizi a prosazoval "trojnožku", a se svým návrhem pak neuspěl, je tak dodnes jedno velké nic. Situace v České televizi se zlepšila bez jeho zásluh. Díky práci, kterou odvedli předseda Rady ČT Mrzena a generální ředitel Janeček. Především díky jeho ekonomické restrukturalizaci, kterou vedl finanční ředitel Lambert. Dostál alespoň mlčel a nekladl aktivní odpor.

K procesu digitalizace médií a prosazení podpory multiplexu veřejné služby jeho ministerstvo nepřispělo ničím smysluplným, ačkoliv podporu multiplexu veřejné služby má ČSSD ve svém programu. Veškerou legislativu i vládní strategii přechodu na digitální vysílání nechali úředníci ministerstva kultury na liberálech z ministerstva informatiky, z nichž někteří pracovují zároveň i pro soukromé subjekty, angažované v procesu digitalizace a žádající o licence. Výsledek je takový, jaký je. Netěší nikoho.

Návrhem na opuštění reklamního trhu s postupným navyšováním poplatků sledují předkladatelé ze sociální demokracie jednoduchou myšlenku. Oddělení veřejné služby od komerčních tlaků a komerčního chování, které by zároveň dlouhodobě stabilizovalo financování rozběhu digitalizace a umožnilo médiím veřejné služby zaplatit tvůrce, výrobu i režii provozu. Které by umožnilo médiím veřejné služby pracovat trvale tak, jako po nich žádá zákon. Které by umožnilo generálnímu řediteli účinnou a tvrdou personální politiku . Zaplatit schopné a s neschopnými se rozejít. To vše v dlouhodobém výhledu, takže oněch pro Dostála nemravných 135 Kč a 65 Kč zaplatí koncesionáři až v roce 2009 nebo až 2012.

Pokud se nemá Česká televize a Český rozhlas chovat jako soukromník, kterému jde především o bezobsažnou zábavu jako pouhopouhý nosič reklamy, pokud mají média veřejné služby vytvářet multimediální doplňkové služby a produkovat informační a vzdělávací tvorbu, potřebují na to prostředky. Jinak nebudou k rozeznání od komerčních televizí a rádií. Pokud nebudou k rozeznání, není důvod pro jejich existenci. S reklamními agenturami v zádech se budou logicky vždy chovat komerčně.

Mělo by to ale být jinak. Nikdo jiný než média veřejné služby nebude totiž z logiky své existence podporovat kvalitní českou televizní a rozhlasovou tvorbu, vážnou hudbu či pořady pro menšiny, protože takový program není vždy "masovou zábavou" a nezabezpečuje tu pravou sledovanost... Nikdo jiný nebude udržovat unikátní archivy televizní a rozhlasové tvorby a digitalizovat je. Proč udržovat paměť národa, když to stojí peníze a mnohé snímky dnes jsou pouze pro "pamětníky", kteří nejsou cílovou skupinou reklamních agentur? Nikdo jiný nebude vytvářet všeobecně dostupné, nezpoplatněné multimediální prostředí pro zábavu, informovanost i vzdělání. To vše je přitom v programu sociální demokracie. To je i smyslem existence médií veřejné služby. Ochrana zájmů reklamních agentur ne. To by mohl ministr kultury vědět, pokud si onen program své vlastní strany alespoň přečetl, když už ho nepsal...

Diváky a posluchače bude stát za pět let vysílání ČT a ČRo měsíčně deset piv. To je cena, kterou zaplatí až nejdříve v roce 2009 za minimálně čtyři programy televize a jejich doplňkové služby, třicet programů rozhlasu, internetové vysílání a další benefity, které i rozhlasu umožní se svou atraktivitou přiblížit televizi. Reklamní lobby bude kvílet. Bude mít vstup zakázán. Multinacionální firmy budou oslovovat diváky pouze navzájem se rvoucích komerčních televizí. Divák České televize a Českého rozhlasu nebude reklamou obtěžován. Bude si vybírat z desítek programů pro všechny věkové, sociální i etnické i kulturní skupiny. To je cena za pokrok i za možnou kvalitu bez reality show, Počasíčka, horrorů a brazilských telenovel. Za cenu deseti piv měsíčně. A jako prémii snad divák dostane i ministra kultury, který rozumí tomu, co říká i tomu, co dělá.

Já takový krok navrhuji a podporuji už dlouho. Jako člen Rady Českého rozhlasu i jako sociální demokrat.

Autor je členem Rady ČRo, navržený čtyřmi neziskovými organizacemi a volený poslanci čtyř parlamentních stran. Šest let pracoval jako creative director několika reklamních agentur. Za řadu realizovaných kampaní dostal ocenění oborových sdružení.

                 
Obsah vydání       24. 6. 2005
24. 6. 2005 Poplatky: Deset piv měsíčně Štěpán  Kotrba
25. 6. 2005 Írán zvolil ultrakonzervativního prezidenta
24. 6. 2005 Lékaři v Guantánamo terčem kritiky
24. 6. 2005 Svoboda projevu jako za cara
24. 6. 2005 Italský soudce nařídil zatčení 13 agentů CIA za únos
24. 6. 2005 Demokracie v EU Ano či Ne - to již brzy napoví jednání o softwarových patentech
25. 6. 2005 Radikální levice a stalinismus jsou neslučitelné pojmy
24. 6. 2005 Máme asi skutečně dobrého prezidenta Bohumil  Kartous
24. 6. 2005 Rumsfeld: "Američané neprohrávají válku v Iráku"
24. 6. 2005 Blair: "Je načase, aby se Evropa probudila"
24. 6. 2005 Problém vyřešen! Pavel  Ďuran
24. 6. 2005 BBC zavádí nový etický kodex
24. 6. 2005 Jaká tedy vlastně jsou ta naše česká média? Josef  Provazník
24. 6. 2005 Punk is not dead, sedí za přepážkou Bohumil  Kartous
24. 6. 2005 Arabské televizní stanice se odvracejí od násilníků
24. 6. 2005 Je král nahý? Michal  Giboda
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
24. 6. 2005 Umírající je rukojmím falešné hry mezi námi a lékaři Jan  Paul
24. 6. 2005 Umírající - rukojmím? Petr  Wagner
24. 6. 2005 Další jaderná PR Ivana Breziny, i tentokrát jistě bezplatná
24. 6. 2005 Vypínání přístroje nepoškozuje
24. 6. 2005 Vypínání přístroje poškozuje
23. 6. 2005 Independent: Zabíjíme tuto planetu
23. 6. 2005 Řešení je technické
23. 6. 2005 Britský ministr financí požaduje reformy, aby se EU vyrovnala Číně
23. 6. 2005 Návrat Jeana-Paula Sartra
23. 6. 2005 Reklama, zisk, veřejná služba a digitalizace Lubomír  Brožek
23. 6. 2005 Země G8 nezodpovědně vyvážejí zbraně do nejchudších a konflikty zmítaných zemí
22. 6. 2005 Sté výročí narození Jiřího Voskovce Jiří  Jírovec
21. 6. 2005 Pohádka o prdeli Alex  Koenigsmark
22. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2005 BBC zavádí nový etický kodex   
24. 6. 2005 Poplatky: Deset piv měsíčně Štěpán  Kotrba
20. 6. 2005 ČT se vrátila do postavení servilního prostředníka Bohumil  Kartous
20. 6. 2005 Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď? Štěpán  Kotrba
20. 6. 2005 The unexamined life is not worth watching Jan  Čulík
11. 6. 2005 Americký Kongres výrazně snížil federální finanční podporu pro veřejnoprávní vysílání   
24. 5. 2005 Změna systému školství aneb univerzální učebnice Jan  Poštulka
20. 5. 2005 V pondělí nebude BBC vysílat "Newsnight"; Paxman odmítl stát se stávkokazem   
10. 5. 2005 Mediální násilí -- nahodilost či logický důsledek stavu společnosti Petr  Sak
2. 5. 2005 Česká televize zahajuje experimentální digitální vysílání   
29. 4. 2005 Odpolitizovat Bohumil  Kartous
28. 4. 2005 Nebylo to nedospělé rozhodnutí nějakého spratka Jan  Čulík
25. 4. 2005 Secretive politicians vanquish a media foe Jan  Čulík
25. 4. 2005 Zasedání Stálé komise pro sdělovací prostředky Parlamentu v České televizi   
21. 4. 2005 ČT opět jako stanice katolické církve   

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2005 Poplatky: Deset piv měsíčně Štěpán  Kotrba
20. 6. 2005 Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď? Štěpán  Kotrba
24. 5. 2005 Změna systému školství aneb univerzální učebnice Jan  Poštulka
7. 2. 2005 Význam médií a nových informačních a komunikačních technologií při utváření znalostní a informační společnosti Petr  Sak
24. 11. 2004 Když mediální podnikatel, který tvrdil, že není lobbista, vysvětlí, co "není" lobbismus a prozradí tím současně, co to vlastně provádí Štěpán  Kotrba
5. 11. 2004 Ve sněmovně prošlo zvýšení celoplošnosti - pokrytí signálu ČT ze 70 na 95% Štěpán  Kotrba
5. 11. 2004 Digitalizaci hrozí legislativní zmatek Štěpán  Kotrba
8. 10. 2004 Budoucnost zpravodajství ve vysílání rádií a digitalizace s otazníkem   
7. 10. 2004 Sdělovací prostředky, internet a digitalizace Jan  Čulík
7. 10. 2004 Poděbrady: Vladimír Mlynář v dohledné době nepodpoří digitální vysílání Českého rozhlasu Jan  Čulík
10. 9. 2004 Dostál chce Duspivu jako Mlynářova náměstka Štěpán  Kotrba
26. 7. 2004 Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? Štěpán  Kotrba
21. 5. 2004 ČT potřebuje 6,5 miliard Štěpán  Kotrba
21. 5. 2004 Británie: jedná se o datu zrušení analogového vysílání   
23. 3. 2004 Pokud má rozhlas obstát v nastupující éře digitalizace... Jan  Punčochář