29. 7. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 7. 2005

Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny?

Jsem asi sentimentální, ale mám dojem, že mimo program na LFŠ v Uherském Hradišti promítaný zbrusu nový celovečerní film Bohdana Slámy Štěstí je nejlepším českým filmem posledního roku. Po čtvrtečním promítání v hradišťském Klubu kultury nám ovšem, jak se vyjádřil Zdenko Pavelka, redaktor kulturní přílohy deníku Právo, A. J. Liehm "plivl do polívky", neboť Slámův nový film označil za "strašný", za typickou červenou knihovnu. Dovoluji si nesouhlasit.

V poslední době se v České republice natáčí celá řada filmů, zabývajících se mezilidskými vztahy, především sexuální promiskuitou a nevěrou nejrůznějšího druhu. Taky o čem by filmaři, často s velmi výlučnou, omezenou, středostavovskou, městskou zkušeností, měli točit... Těžko dělat filmy o politickém útlaku, který neexistuje, anebo o frustraci z neschopnosti a zkorumpovanosti politiků, anebo třeba o nezaměstnanosti. To už tady všechno bylo, a vyžadovalo by to skutečného mistra, zpracovat toto téma nově. A kromě toho filmaři, si myslí, že když natáčejí filmy o erotice, o nevěře a o promiskuitě, lidi jim na to budou chodit.

Vznikla tedy v ČR v poslední době celá řada poněkud stereotypních, povrchních filmů na toto téma. Bohdana Slámu to neodradilo a znovu se věnuje ve svém filmu Štěstí v podstatě historii panelákového života a vztahů lidí mezi dvaceti a třiceti a jejich rodičů.

Jak také zdůraznil Zdenko Pavelka - ostrá kritika Slámova nového filmu od A. J. Liehma nás přiměla o něm řádně přemýšlet. Proč si navzdory tomu myslíme, že je tento film velmi dobrý? Pavelka proto, že v Slámově novém filmu vidí důležité sociální aspekty. Pro mě je Štěstí dobrý a přesvědčivý film, protože se mi zdá, že Sláma umí velmi dobře vykreslit své postavy a přimět své herce k autentickým výkonům.

Ano, Slámův film do určité míry jistě působí jako moralita, ale zároveň i jako autentické svědectví o dnešní české zkušenosti. Jeho poslání lze jistě shrnout jen pár slovy, možná banálními. Ale některé věci je nutno opakovat znovu a znovu: Život je křehká věc, neustále se potácíme na hranici života a smrti, nikdy nevíme, kdy život skončí. Lidským údělem je navzdory tomu se - idealisticky - snažit pracovat proti zlu, nelidskosti - entropii, nikdy však není zaručeno, že všechno nedopadne špatně. Počítejme s tím, že věci dopadnou špatně.

Hlavní kontrast v Slámově novém filmu Štěstí je veden mezi nemorálními, agresivními sobci, a lidmi slušnými, kteří jsou ovšem považováni společností za "slabé".

Film obsahuje několik motivů, které stojí na hranici přesvědčivosti. Prubířským kamenem je existence dvou malých chlapců, čtyřletého a asi tříletého, kteří se octnou bez rodičů, bez maminky. Film zkoumá reakci různých lidí na tuto situaci. Kdo bude ochoten pomoci?

Mně, zvyklému na život mimo Českou republiku, připadá trochu schematické, že by mohly existovat ženy (matka hlavní hrdinky, mladé dívky Moniky), které se absolutně zatvrdí a odmítnou jakkoliv pomoci: "Já přece nejsem Ježíš Kristus, proč bych se měla obětovat". Existence takhle tvrdých sobců mi připadá poněkud černobílá a nerealistická - Zdenko Pavelka mě však ujišťuje, že jde v českém prostředí o jev zcela realistický.

Ve Slámově příběhu jde o dívku Dášu, která má milostný poměr s ženatým mužem. Je to svobodná matka a má dva krásné malé syny. Dáša je však absolutně zanedbává. Ukáže se, že Dáša trpí psychickou chorobou a skončí - načas - v psychiatrické nemocnici.

O bezprizorné děti se nepostará Dášin milenec, sobec, podnikatel, ale dívka Monika (Taťána Vilhelmová) a "nemožný", ale nesmírně hodný mladík Antonín (Pavel Liška). Jim slušnost čiší z očí a mladí kluci je milují. Mezi Monikou a Antonínem vzniká jakž takž vztah, jenže plně nemůže být realizován: Monika má trvalou známost, chlapce, který získal perspektivní místo u americké firmy v USA a chce, aby Monika přijela za ním.

Ve filmu Divoké včely studoval Bohdan Sláma život lidí živořících primitivně kdesi na moravské vesnici, na okraji české společnosti. Stopy tohoto rukopisu nalezneme i v jeho novém filmu Štěstí. Jednak je nám představena paneláková civilizace, Toníkovy i Moničini rodiče žijí na pražském sídlišti, stejně jako Dáša, zanedbávající své malé syny jen o několik pater výše, v témže panelovém domě, jednak pak "lidi, kteří jsou k ničemu" - Toníkovu "tetu", rozumnou a lidskou osobu, která spolu s ním žije v nedalekém polorozbořeném domě. Je, jak by řekl A. J. Liehm, motivem "z červené knihovny", že "teta" zemře na rakovinu? Není to naopak důležitý motiv, připomínající nám netrvalost všehno dobrého kolem nás, o co se snažíme? "Slušní" lidé žijí ve Slámově filmu v polorozbořeném prostředí: jako by rezignovali na módní, agresivní, blyštivý životní styl postkomunistických středostavovských zbohatlíků.

Kontrast je opravdu ostrý. Monika odkládá odjezd do Ameriky, protože se s Antonínem stará o oba malé bezprizorné chlapce. Dáša je propuštěna z psychiatrické léčebny a se svým milencem drsně vyrve své syny z narozeninové oslavy, kterou pro chlapce uspořádali u polorozbořeného domuy i s dortem Monika, Antonín a další přátele. "Neserte se nám do života!" vykřikne při odjezdu za brekotu obou chlapců Dáša.

Všechno, o co "nemožný", hodný Antonín usiluje, se ocitne v troskách. V polorozbořeném domě staví pro chlapce i pro svou tetu koupelnu - dům je však poté, co si chlapce vyzvedne matka, zbourán buldozerem. Po odjezdu chlapců se Monika vydá do Spojených států za svým chlapcem, Antonín, který Moniku miluje, zůstane sám. Zdá se, že slušní lidé prohrávají.

Monika se však po čase z Ameriky vrátí: sterilní život úspěšného byznysmena ji, zdá se, neuspokojil. Antonín však zmizel a Slámův film končí dřív, než mají oba mladí lidé možnost se setkat.

Slámův film funguje v důsledku citlivé režie a zejména vhledu pod povrch jednotlivých postav. Shrnu-li zde jeho příběh, musím A. J. Liehmovi přiznat, že toto shrnutí opravdu působí poněkud sentimentálně. Myslím, že je kreditem Bohdana Slámy, že zhlédnete-li tento film, zjistíte, že sentimentální není.

                 
Obsah vydání       29. 7. 2005
31. 7. 2005 Stručně - Czechtek a paragrafy Helena  Svatošová
31. 7. 2005 WTO: zklamání, nikoli katastrofa - nebo naopak? Ludmila  Štěrbová
30. 7. 2005 Czechtek: policie chystá rojnici
30. 7. 2005 Policie rozehnala technoparty Czechtek
31. 7. 2005 Protest proti rozehnání technoparty Czechtek
30. 7. 2005 Policisté na Czechteku
30. 7. 2005 Potrét z Czechteku
29. 7. 2005 c23chtek 2oo5 - Mlýnec - Přimda na Tachovsku
30. 7. 2005 Pomníky stavíte, prosím vás, komu? Jan  Paul
30. 7. 2005 Czechtek je jen podružná záležitost Bohumil  Kartous
29. 7. 2005 CzechTek 2005 - letos bude vše OK
29. 7. 2005 Český rozhlas: Policie varuje před CzechTekem, policie lže Štěpán  Kotrba
29. 7. 2005 Česká média vyrábějí "rebely" a "subkultury" jako na běžícím páse Josef  Provazník
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
29. 7. 2005 Kolik nebezpečných chemikálií má v těle Vaše dítě Miroslav  Šuta
29. 7. 2005 Michael  Marčák
29. 7. 2005 Záznam noční Bohumil  Nuska
28. 7. 2005 CzechTek - zlatý důl Jan  Holík
29. 7. 2005 O racionalitě aneb jak jsme blbí Bohumil  Kartous
28. 7. 2005 My Nováci jsme dostatečně nepochopili "free kulturu"
29. 7. 2005 Právo je "stejným měřítkem na nestejné lidi a nestejné situace" Jaroslav  Štemberk
29. 7. 2005 Přehnaně optimistický sloupek Dušan  Bolek
29. 7. 2005 Dotaz byl mnohem širší Josef  Brož
29. 7. 2005 A.J. Liehm: Za Milady Horákové jsem byl vyhozen Jan  Čulík
29. 7. 2005 Když spolu Čulík s Liehmem diskutují o stavu kultury... Josef  Brož
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
28. 7. 2005 Zpráva marťanského pozorovatele Xyxe o spisovatelských organizacích v kotlině Bohemia Alex  Koenigsmark
28. 7. 2005 Harry Potter a Mýtus věčného návratu Dominik  Lukeš
29. 7. 2005 Podivný pokus o PR irácké armády Karel  Dolejší
28. 7. 2005 Stát, který není občanům za peníze, které mu na daních platí, schopen zajistit dostatečnou ochranu před pachateli trestných činů, je stát špatně fungující Jaroslav  Štemberk
27. 7. 2005 Sudetoněmecká otázka Radomír  Luža
28. 7. 2005 Když peníze vítězí nad zdravím a ekologií Kateřina  Bayerová
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
25. 7. 2005 Krev zmizelého - východoevropský western Jan  Čulík
25. 7. 2005 Letos žádné zázemí pro novináře Jan  Čulík
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu   
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
8. 7. 2005 Ostravske dřysty po britsku Štěpán  Kotrba
8. 7. 2005 Sluneční stát leží tak trochu pod mrakem Ema  Čulík
8. 7. 2005 Štěpán Kotrba: "My Češi jsme tak výjimeční, že nám nikdo, kdo není jedním z nás, nemůže porozumět" Jan  Čulík
8. 7. 2005 Slnečný štát: Sociálny gýč Igor  Daniš
7. 7. 2005 Zelenkův nový film: v smějících se očích se nám objevuje slza Ema  Čulík
7. 7. 2005 Zelenka's new film brings a tear to our laughing eye Ema  Čulík
7. 7. 2005 The City of the Sun lies under some patchy cloud Ema  Čulík
22. 6. 2005 Česká filmová klasika -- proč nevychází na DVD? Jan  Lipšanský
9. 5. 2005 Příjemná zábava s novým Renčovým filmem Jan  Čulík
7. 5. 2005 Zlopověstné dítě přichází do kin Petr  Šafařík