27. 7. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 7. 2005

Duše jako kaviár:

"Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů

V pondělí byl na Letní filmové škole v Uherském Hradišti uveden novější český film Duše jako kaviár (Dirty Soul, ČR 2004). Před promítáním promluvil režisér Martin Cieslar, který film také stříhal a je autorem jeho scénáře. Hovořil podrobně (a tak trochu nudně) o tom, jak mu festival zaplatil cestu do Hradiště. "Chci říct, oni mně opravdu zaplatili za benzín, tak mám pocit, že bych tady měl s vámi chvíli mluvit."

Jeho projev byl dost podobný jako jeho film. To, co říkal, nebylo zrovna objevné, a tak jsem s určitou netrpělivostí čekala, až domluví.

Česká filmová scéna je v poslední době docela plná filmů jako Duše jako kaviár. "Mozaiková" struktura, příběhy ze života celé řady postav, které se navzájem prolínají a nakonec se navzájem vyřeší -- je to jaksi v českém filmu nyní v módě. Avšak přestože se vyskytla celá řada filmů tohoto druhu, mnohé z nich se mi docela líbí. Často tyto filmy citlivě zaznamenávají vývoj postav a jemně je vykreslují. Přitom problém mezilidských vztahů je téma s všeobecnou platností. Cieslarův film Duše jako kaviár však uspokojivý není.

Film Duše jako kavinár pojednává o vztazích mezi muži a ženami. Začíná citátem z bible, z evangelia svatého Lukáše, jak matky budou bojovat s dcerami a otcové a synové se bude navzájem nenávidět a všichni budou v určitou chvíli pociťovat vůči všem ostatním nepřátelství. Cieslar se snaží ukazovat, že podstata těchto mezilidských problémů je věčná. Muži a ženy se takto budou vždycky chovat. Avšak použití citátu z bible se zdá nevhodné -- je to pokus povznést tón filmu, který je poněkud nepřesvědčivý.

Všechny Cieslarovy postavy v tomto filmu jsou neuspokojivé. Ani jedna z nich neprojeví ani jedinou originální myšlenku. Jsou vylíčeny bez imaginace. Jsou to všechno většinou kopie starých klišé -- myšlenkově prázdný manžel, který je na ženské (jeho jednání chybí veškerá motivace), zbytečně "zlý" nevlastní otec, dospívající dívka, plná úzkostných vztahů a nejistoty, nemožný loser, manžel, který se neúspěšně snaží zalíbit se své nesympatické manželce tím, že jí kupuje dary, atd. Všechno, co se těmto postavám přihodí, je naprosto předpověditelné. Například o onu dospívající dívku, Annu, projeví poprvé v životě zájem určitý kluk, ten ji ale jen svede a pak ji ignoruje. Takže se dívka rozhodne spáchat sebevraždu a skočí do Vltavy. Naše sympatie ale na její straně nejsou, dost nás nezaujme, protože je to všechno tak známé a klišovité.

Motivace jednotlivých postav není nijak vysvětlena. Všechno je založeno na stereotypech. Proč je Jan tolik na ženské? Jediným vysvětlením snad může být, že je to proto, že je to muž, a ti jsou promiskuitní. To moc přesvědčivé není. A kromě toho, ne všichni muži v tomto filmu se tak chovají, takže Cieslar není schopen podpořit ani svůj vlastní argument. Stereotypnost postav v tomto filmu je důsledkem i příčinou toho, že postavy nejsou řádně vykresleny.

Nutně se nabízí srovnání s Jakubiskovým filmem Post Coitum z téhož roku. Tento film je také o vztazích mezi lidmi, o lásce a o sexu. A samozřejmě, i o tomto Jakubiskově filmu lze říci, že i jeho postavy jsou poněkud stereotypní -- je tam "tvrdý" podnikatel, anděl -- blondýnka zdravotní sestra, dále rocková hvězda, neustále užívající drogy, stárnoucí hippy... Ale Jakubiskův film je vysoce stylizovaný. Je hravý a režisér si je vědom toho, co dělá. Ve filmu Duše jako kaviár mají být postavy "normální" -- a právě v tom tento film selhává na celé čáře.

Veškeré události i postavy jsou v tomto filmu předpověditelné. A film bohužel nezachraňují ani zajímavé vizuální techniky či originální humor. Vtipy jsou nesmírně dětinské a -- zase: zcela předpověditelné. Na otcově pohřbu na začátku filmu se jeho dcera ohlédne v krematoriu na pozůstalé. Kamera pomalu panorámuje po mnoha ženách -- byly to jeho milenky. Ozve se mobil a všechny ženy začnou hrabat v kabelce. Kolikrát už jsem tuto scénu viděla? Jaký má smysl recyklovat tyhle staré vtipy? Cieslar jimi neříká nic zajímavého. A přidejte k tomu -- potácejícího se, zdrogovaného psa. To je tedy humor -- bylo mi trapně.

Nedlouho po začátku filmu zvedne loajální manželka Jana telefon a na druhé straně drátu je pracovnice banky, od níž má její manžel úvěrovou kartu. Bankovní úřednice Janě sdělí, zaprvé, že úvěrová karta jejího manžela je "hluboce v mínusu" (cože? úvěrové karty jsou přece vždycky v mínusu! to je princip, na němž jsou založeny!) a za druhé, že karta byla používána v Paříži "především na koupi ženských oděvů". Cieslar zřejmě vůbec nechápe, jak funguje úvěrová karta, ani neví, jak fungují základní bankovní bezpečnostní procedury (banka se nemůže vybavovat o poměrech na kartě s nikým, kdo není její majitel). Všeobecný nedostatek přesvědčivosti pro Cieslara prostě není problém. Tato epizoda o úvěrové kartě je jen malý detail -- ale vypovídá výmluvně o tom, jak povrchně se připravovali lidé, kteří natočili tento film.

                 
Obsah vydání       27. 7. 2005
27. 7. 2005 Co je za Zpravodajstvím tzv. iráckého odporu Jana  Malá
27. 7. 2005 TV JOJ tvrdí, že povodeň v Rumunsku je mediální podvod Štěpán  Kotrba
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
27. 7. 2005 Neoficiální překlad Harryho Pottera do češtiny už je na světě Štěpán  Kotrba
27. 7. 2005 Je úkolem médií posilovat děsivé stereotypy? Jan  Čulík
27. 7. 2005 Policie nalezla atentátníkův automobil
27. 7. 2005 Kolakowski sem, Jaspers tam - už jsme se omluvili Polákům? Karel  Dolejší
26. 7. 2005 Michael  Marčák
27. 7. 2005 Sudetoněmecká otázka Radomír  Luža
26. 7. 2005 Jedna dlouhá inscenace říšské křišťálové noci po česku Přemysl  Janýr
27. 7. 2005 Sudety 1938: jakési symbolické divadlo Milena  Jesenská
27. 7. 2005 Sudety 1938: byli jsme obětováni a máme tu několik tisíc živých padlých Milena  Jesenská
26. 7. 2005 Michael  Marčák
27. 7. 2005 Válka - věc cti Kateřina  Bayerová
26. 7. 2005 Sudetští Němci a jejich odsun Milan  Valach
26. 7. 2005 Computerworld není Blesk
26. 7. 2005 Dvě třetiny muslimů uvažují o tom, že se odstěhují z Británie
27. 7. 2005 Michael  Marčák
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
25. 7. 2005 Krev zmizelého - východoevropský western Jan  Čulík
25. 7. 2005 Letos žádné zázemí pro novináře Jan  Čulík
26. 7. 2005 Kubánský model trvale udržitelného zemědělství Jindřich  Kalous
26. 7. 2005 Univerzity a svět: Kdo s kým válčí? Radim  Valenčík
26. 7. 2005 Katalog omylů Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
25. 7. 2005 Krev zmizelého - východoevropský western Jan  Čulík
25. 7. 2005 Letos žádné zázemí pro novináře Jan  Čulík
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu   
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   

Český film RSS 2.0      Historie >
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
8. 7. 2005 Sluneční stát leží tak trochu pod mrakem Ema  Čulík
8. 7. 2005 Štěpán Kotrba: "My Češi jsme tak výjimeční, že nám nikdo, kdo není jedním z nás, nemůže porozumět" Jan  Čulík
8. 7. 2005 Slnečný štát: Sociálny gýč Igor  Daniš
8. 7. 2005 Ostravske dřysty po britsku Štěpán  Kotrba
7. 7. 2005 Zelenkův nový film: v smějících se očích se nám objevuje slza Ema  Čulík
7. 7. 2005 Zelenka's new film brings a tear to our laughing eye Ema  Čulík
7. 7. 2005 The City of the Sun lies under some patchy cloud Ema  Čulík
22. 6. 2005 Česká filmová klasika -- proč nevychází na DVD? Jan  Lipšanský
9. 5. 2005 Příjemná zábava s novým Renčovým filmem Jan  Čulík
7. 5. 2005 Zlopověstné dítě přichází do kin Petr  Šafařík
15. 4. 2005 Pár postřehů k Horem pádem Jan  Lipšanský
14. 4. 2005 Je Horem pádem dobrý film? Igor  Daniš