22. 6. 2005
Česká filmová klasika -- proč nevychází na DVD?Každá země si váží svého historického filmového dědictví. Nyní, v době digitálních technologií, se je snaží vydávat na DVD ve vyčištěné podobě a s doplňujícími bonusy. Ne tak Česká republika. Nyní vše vyvrcholilo peticí fanoušků Markety Lazarové. Již řadu let klasická díla české filmografie vycházejí různě -- v USA, v Japonsku, ve Velké Británii. Myšleno filmy Věry Chytilové, Miloše Formana, Jaromila Jireše, Františka Vláčila, Karla Zemana i jiných. |
Ve své vlasti jsou nechtění -- na DVD vycházejí provařené komedie a pohádky, jež každá česká televize odvysílá i třikrát do roka. Filmy Pavla Juráčka, Antonína Máši, Jana Němce, Jana Schmidta, Evalda Schorma, Ivana Passera, oněch výše zmíněných a mnohých dalších, prostě v regálech DVD prodejen nenajdete. Důvody jsou prosté -- majitelem práv na filmy od roku 1965 je Bonton. Sám tyto tituly nevydá, protože mu nejspíše přijdou prodělečné. Ale milerád odprodá práva za několik set tisíc korun s tou podmínkou, že vyrobené DVD bude stále jeho vlastnictvím a bude je distribuovat. Přitom kvalita DVD samotného Bontonu není nijak vysoká -- širokoúhlé filmy přepisuje na disky v letterboxu, místo v anamorfním provedení, bonusová výbava sestává jen z fotogalerie, biografií a rozhovorů s herci, případně někdy i tvůrci filmu, a to je vše -- žádné soudobé materiály, žádný biografický dokument nebo dokonce audiokomentář. O vyčištěném obrazu také nemá cenu mluvit, většinou za master slouží nějaká kazeta Beta nebo U-Matic, nikoliv film, alespoň se tak dá soudit z kvality obrazu na DVD. Situace se vyhrotila nedávno, když zakladatelé serverů Nostalghia.cz a Zona.bloudil.cz rozjeli on-line petici -- na této adrese - za co nejrychlejší a nejkvalitnější vydání filmu Marketa Lazarová na DVD. Jde o jeden z nejoceňovanějších snímků a skutečně je s podivem, že pět let po uvedení nového digitálního formátu se nedostalo na jeho důstojný přepis. Aneb, jak říká jeden můj známý, za totality na tom byly filmy v trezoru relativně dobře. Zachovaly se v dobrém stavu. Nikdo je nechtěl zničit nebo poškodit, protože to bylo uskladněno ve "vyšším zájmu". Teď je to uskladněno v "nižším zájmu", a podle toho se s tím zachází. |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
22. 6. 2005 | Česká filmová klasika -- proč nevychází na DVD? | Jan Lipšanský | |
9. 5. 2005 | Příjemná zábava s novým Renčovým filmem | Jan Čulík | |
7. 5. 2005 | Zlopověstné dítě přichází do kin | Petr Šafařík | |
15. 4. 2005 | Pár postřehů k Horem pádem | Jan Lipšanský | |
14. 4. 2005 | Je Horem pádem dobrý film? | Igor Daniš | |
8. 3. 2005 | Český lev byl k ničemu | Jan Čulík | |
13. 1. 2005 | Formanovo Taking Off je typické emigrantské dílo | Jan Čulík | |
9. 1. 2005 | Vcelku slušná televizní inscenace | Jan Čulík | |
8. 12. 2004 | Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem | Petr Šafařík | |
29. 10. 2004 | Český sen: Podstatný film aneb Zklamání z kritiky Jana Čulíka | Petr Šafařík | |
10. 10. 2004 | Bezesné noci: Studium postojů, nikoliv fakta | Jan Čulík | |
22. 9. 2004 | Hřebejk filmy točit umí | Jaroslav Krupka | |
17. 9. 2004 | "Češi, uvolněte se a zbavte se defenzivních předsudků" | Jan Čulík | |
9. 8. 2004 | LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení | Ondřej Čapek | |
9. 8. 2004 | Co dluží česká kultura komunismu | Milan Černý |