18. 4. 2005
SOCIOLOGICKÝ VÝZKUMJe ve vás Království Boží ?Protikladné trendy ve vývoji spirituality a sekularizace české společnosti a mladé generaceČeská společnost bývá často charakterizována jako sekulární, materialistická a ateistická. V médiích můžeme slyšet výsledky i mezinárodních výzkumů, které tvrdí, že Češi patří v Evropě k nejmaterialističtějším a nejateističtějším národům. Jak je obvyklé, již se z médií nedozvíme, na jaké otázky respondenti odpovídali, tím méně metodiku výzkumu. Ve výzkumu platí dvojnásob to, co známe z přísloví: "Na hloupou otázku, hloupá odpověď" či "Jak se do sudu volá, tak se ze sudu ozývá". |
Metodika výzkumu včetně výzkumného instrumentu již dopředu limituje poznání, ke kterému výzkumem dojdeme. Výzkum spirituality je teoreticko metodologicky velice náročný a je k němu třeba přistupovat s pokorou a metodologickou skepsí. Výsledek nikdy nebude přesným obrazem reality, ale pouze se k ní bude víceméně přibližovat. Takové kategorie jako spiritualita a religiozita nelze chápat jako synonyma a proces jejich operacionalizace do výzkumného instrumentu je složitý a nelze ho vyřešit několika jednoduchými otázkami. Přítomný stav společnosti a jevů, který jí naplňují je důsledkem souběžných a protikladných společenských procesů a reflexe skutečnosti znamená i pochopit rozpornou dynamiku procesů, jejichž výsledkem je daný stav. V tomto článku se chci pokusit na tuto rozpornost v české spiritualitě alespoň upozornit. Tak jak se historicky mění společnost a člověk jednotlivými společenskými procesy, tak zase společenské změny společnosti se promítají do celé společenské skutečnosti. To se také týká církví, náboženství, spirituality a náboženského a duchovního života. Je pochopitelné, že člověk 21. století se nemůže chovat stejně jako člověk ve středověku, především ve smyslu forem náboženského života. Domnívám se však, že vzhledem k nadčasové podstatě poselství obsaženého v Novém zákoně, pouze oděného do reálií židovské společnosti přelomu nového věku, změna spirituality moderního člověka nemusí znamenat ústup od podstaty Kristova poselství, ale právě naopak. Při analýze procesů spojených s religiozitou, spiritualitou a ateizmem je třeba proto tyto pojmy důsledně odlišovat. Poznatky zjištěné výzkumem spirituality české populace, který šel hlouběji pod povrch běžných otázek ve smyslu přihlášení se k církvi či chození do kostela, podávají jiný obraz o spiritualitě české mládeže než mládeže ateistické. Meditace je součástí života 21% mládeže, duchovní literaturu studuje 20% mládeže, 31% mladých lidí zastává názor, že Boha je třeba hledat především v sobě (Království Boží je ve vás), 26% mladých lidí klade na cestě k Bohu nejvyšší důraz na realizaci principu lásky. Pokud bychom však mluvili o tradičních formách života katolické církve, tak bychom se dostali k výrazně nižším číslům. Spíše než o trendu ateismu a materialismu bych proto hovořil o trendu nové spirituality, která překračuje horizont tradičních aktivit v rámci římsko katolické církve. Tradiční religiozita v rámci katolické či dalších církví je skutečně na ústupu. Podíváme-li se na graf postojů k jednotlivým církvím či náboženským a duchovním směrům v závislosti na věku, vidíme s klesajícím věkem zhoršování postojů. (Ve výzkumech byla položena otázka: "Považujete se za stoupence-přívržence následujících náboženských, duchovních, ideových a společenských směrů? K vyjádření respondent používal pětistupňovou škálu od 1 - rozhodně ne do stupně 5 - rozhodně ano.)
Ke katolictví je nejhorší postoj v nejmladší věkové skupině, na rozdíl od postojů k new age, buddhismu a józe, u nichž je závislost na věku opačná. Charakteristické pro současnou mladou generaci je oslabování vlivu jakéhokoliv ideového směru, a to i sekulárního. Ideové směry či sekulární společensko ideová hnutí, které určovaly vývoj civilizace v posledních sto letech, mají pro mladou generaci poměrně malý význam a ten ještě stále klesá. Výzkumy realizované s odstupem osmi let ukazují výrazné snížení vlivu či zhoršení postojů vůči všem sledovaným směrům. Ke zhoršování postojů a vlivu dochází u všech sledovaných sekulárních směrů i u katolicismu. K zajímavému poznatků však dospíváme, když sledujeme dynamiku tohoto zhoršování. Dynamika poklesu pozice sekulárních směrů je vyšší než dynamika poklesu pozice katolictví a tak v tomto pádu došlo k proměně pozic jednotlivých směrů u mladé generace. Navzdory silnému trendu sekularizace české společnosti má u mladé generace nejsilnější pozici katolicismus. K této nové ideové konfiguraci u mladé generace dochází spíše než v důsledku celogeneračních změn, díky vyhraněné části mladé generace, jejíž podíl v populaci se pohybuje mezi 10-20 %, kteří jsou aktivními katolíky a s s římsko katolickou církví se ztotožňují. U ostatních směrů se postoje k nim u celku populace rozvolňují a neexistuje ani tvrdé jádro příznivců těchto směrů, či je toto jádro početně velmi slabé.
Konsumerismus, hedonismus a ztotožnění s masovou kulturou - tyto typy chování a životního způsobu, které jsou typické pro velkou část mladé generace, nejsou ani tak projevem nějakého společensko ideového směru, jako spíše projevem absence idejí, hodnot a světového názoru - byť jakéhokoliv. Zjištěné poznatky zásadním způsobem vstupují do zažitých stereotypů vnímání spirituality české společnosti. Komparace stejných dat z různých společností a kultur bez zohlednění kontextu může přinést falešné poznatky. Kontext české spirituality v sobě imanentně zahrnuje historii, cestu tvoření a přetváření spirituality v konfrontaci s různými vlivy a mocenskou strukturou. Zatímco spiritualita západních konzumních společností mívá i charakter společenské účasti na religiózním rituálu, typu účastí na oslavách 1. máje, česká spiritualita více obsahuje dimenzi niterného hledání a autentického směrování k transcendentnu. Význam římsko katolické církve vyplývající z vlivu na mladou generaci je v současnosti poměrně značný. Tento vliv se bude do budoucna měnit v závislosti na tom, jak církev pochopí základní spirituální potřeby a trendy u mladé generace a promítne je do své činnosti. |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 4. 2005 | Jídlo a realizace v McDonalds | Petr Wagner | |
18. 4. 2005 | Kečup v žaludku i v hlavě | Bohumil Kartous | |
18. 4. 2005 | Knihovna v Ostravě? | Jan Mech | |
18. 4. 2005 | Války a katastrofy jako příležitost k ukradení majetku | ||
18. 4. 2005 | Fenomén zla a lidstvo | Karel Sýkora | |
18. 4. 2005 | Je ve vás Království Boží ? | Petr Sak | |
18. 4. 2005 | Definiční formule politiky se vyčerpává | Petr Pospíchal | |
18. 4. 2005 | Úloha osobnosti, úzkost, strach, nebezpečí a tajemné síly | Ivan David | |
16. 4. 2005 | Lidé se vyhýbají McDonaldu kvůli tloušťce, LN jej doporučují jako náhradu za školní jídelny! | Jan Čulík | |
15. 4. 2005 | Co je císařovo, není Boží | Fabiano Golgo | |
15. 4. 2005 | Karel Marx stále straší | Milan Valach | |
15. 4. 2005 | Cesta slepou ulicí znamená nutnost návratu | Ivan David | |
15. 4. 2005 | Podstatou evropské kultury je islám | ||
15. 4. 2005 | Marx ve stavu beztíže | Martin Škabraha | |
15. 4. 2005 | Mýty o KSČM | Michael Kroh |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 4. 2005 | Je ve vás Království Boží ? | Petr Sak | |
18. 4. 2005 | Morální povinností každé instituce je pomáhat proti AIDS | ||
15. 4. 2005 | Vysílání České televize pro věřící přestává být pro věřící? | Jan Lipšanský | |
15. 4. 2005 | Co je císařovo, není Boží | Fabiano Golgo | |
14. 4. 2005 | O církevních odbornících na všechno | Filip Sklenář | |
14. 4. 2005 | Co je horší: kritizovat mrtvého papeže anebo způsobovat smrt lidí? | Jan Čulík | |
14. 4. 2005 | Náboženství a strach z něho | Boris Cvek | |
14. 4. 2005 | Kritici ďáblovi | Bohumil Kartous | |
14. 4. 2005 | Vatikán dnes | Stanislav A. Hošek | |
14. 4. 2005 | Není politikou katolické církve nechávat umírat miliony lidí | ||
13. 4. 2005 | BL: Útoky hodné soudruha Grebeníčka | ||
13. 4. 2005 | V televizi nemají církve dostatečný prostor | ||
13. 4. 2005 | Kultúra (po)sväte(ne)j stupídnosti | Marek Lukáč | |
13. 4. 2005 | Proč uveřejňujete články od jistého Borise Cveka? | ||
13. 4. 2005 | Česká televize musí sloužit všem, tedy i katolíkům |