18. 4. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 4. 2005

Fenomén zla a lidstvo

Zlo vždycky fascinovalo. Bylo a je vděčným námětem umělců. Malíři, spisovatelé, básníci, ti všichni se chtěli nějakým způsobem z tímto fenoménem vyrovnat. Ale nejenom umělci se zamýšlejí nad samou podstatou zla. Věřím, že tyto otázky jistě proběhly hlavou každému z nás. Jak na zlo pohlíží svatá kniha Bible?

Pokud budeme v tomto zamyšlení uvažovat o zlu, tak jedině v souvislosti s člověkem. Pro tento záměr je velice vhodný jeden biblický text. Je to velice známý biblický text. Pasáž z biblické knihy Genesis -- I řekl Hospodin Bůh: "Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé." (Genesis 3:22 )

Takhle se o této pasáži můžeme dočíst v Bibli. Měl jsem možnost strávit dovolenou na jednom pobytě, kde vyučoval Jacques Doukhan. Jacques Doukhan je učitelem na Andrews universitě v Americe.

Tento učitel interpretoval onu část Božího slova zcela odlišně -- I řekl Hospodin Bůh: "Člověk byl jako jeden z nás, znaje dobré i zlé." (Genesis 3:22) Oč se jedná v těchto dvou variantách čtení? Zatímco v prvním případě jsme se dozvěděli, že Adam s Evou pojedli ovoce poznání dobrého a zlého a stali se takovými jakým je Bůh. Druhá varianta čtení nám zvěstuje opačnou logiku věci. Adam s Evou pojedli ovoce poznání dobrého a zlého a ztratili to, že byli jako Bůh, schopnost rozeznávat dobré od zlého.

Nejdříve vysvětlím, proč je možné tento text interpretovat tak odlišně. Samozřejmě vysvětlení je spojené s hebrejštinou -- originálním jazykem Bible. Tedy ve větě: "Teď je člověk jako jeden z nás", nebo: "Člověk byl jako jeden z nás", je hebrejské sloveso היה [hájá], které má význam: stát se, být atd. הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע [hén háádám hájá keachad mimenu ládaat tóv várá]. Obě možnosti překladu hebrejského slovesa היה [hájá], jsou zcela rovnocenné. A již výše zmiňovaný učitel Jacques Doukhan zvolil druhou možnost překladu. Člověk byl jako Bůh a po pozření ovoce poznání dobrého a zlého, ztrácí paradoxně onu schopnost rozeznávat dobré od zlého. Schopnost člověka být jako Bůh, byla v jeho schopnosti rozeznávat dobré od zlého. A svojí neposlušností tuto schopnost ztrácí.

Je taková lidová pravda, abys něco nedělal, musíš si to nejdřív vyzkoušet, okusit, a když poznáš, že je to špatné, tak to už neuděláš. A tak jsou moudří, otřelí životem ti, co vše vyzkoušeli a údajně se na základě zkušenosti ze svého života dovedou vyhnout zlu.

Podle mne je to jeden z tradovaných omylů. Vážení čtenáři, co se vám nyní snažím tlumočit, je zcela opačné k této lidové moudrosti. Podle rady této lidové moudrosti k tomu, abych poznal úskalí drog, bych musel začít fetovat a píchat si drogy! K tomu abych věděl, že krádeže jsou špatné, sám bych musel začít krást. A tak dále, a tak dále. To je ale zásadní omyl. Podle biblického vysvětlení právě to, že se vyhnu zlu, tak právě tím budu mít schopnost rozsoudit, co je dobré a co ne. Lidová moudrost naproti tomu říká: "K tomu, abys znal a odlišil dobré od zlého, musíš zakusit to zlé, a když zjistíš osobně, na vlastní kůži, že to zlé je skutečně zlým, příště už se tomu zlému vyhneš a zvolíš dobré." Ale tady je opravdu mnoho úskalí, které se při naslouchání takové "moudrosti" vynoří. Především jak hluboko musím klesnout na dno, abych konstatoval, že už to v životě nechci zakusit? Kolik bych si musel napíchat drog, kolik bych musel nakrást věcí, jednoduše kolik bych musel napáchat špatností, abych nakonec konstatoval: "Už toho mám dost a teď jsem konečně zjistil, že je to špatné."

Moudrost, kterou jsme obdrželi od Boha nás uvádí ke správnému řešení těchto problémů. Abych věděl, že to nebo ono je špatné, zcela se tomu musím vyhnout! Abych věděl, že drogy jsou špatné, nemusím s nimi mít žádnou zkušenost. Abych věděl, že krádeže jsou špatné, nemusím ukrást jedinou věc.

Podtrženo a sečteno: k rozlišení dobrého od zlého, nemusím mít žádnou zkušenost se zlem! Abych na tomto světě obstál, nemusím projít exkursí mnoha "roztodivných" zážitků, všeho možného. Abych na tomto světě obstál, ke stanovení toho co je dobré a co je zlé, se musím zlému obloukem vyhnout! Jedna otázka k tomuto tématu: Není to jenom náš sebeklam, když něco chceme udělat? Sami sebe přesvědčujeme, že to nebo ono uděláme jenom proto, abychom poznali, že je to zlé a když to zjistíme, opustíme to. Ale ve skutečnosti nechceme zjistit charakter oné věci, ale jednoduše snad ze zvědavosti, snad z jiných důvodů po oné věci toužíme.

Pro vás, vážení čtenáři, kterým není biblická problematika vzdálená, chci říci toto: nic se na tom nezmění, že druhou možnost čtení -- "Člověk byl jako jeden z nás, znaje dobré i zlé." nepodporuje LXX. Ve prospěch tohoto čtení mluví několik faktů. Učitel Jacques Doukhan na Andrews universitě je synem rabína, který uvěřil v Ježíše Krista. Jako syn rabína měl jistě blízko k různým hebrejským komentářům. Sám vydal v Americe hebrejskou gramatiku, což jistě dokazuje jeho znalost původního jazyka Bible.

Co dodat na závěr? Fenomén zla nikdy nedokážeme správně vystihnout. Je to něco cizorodého, co nás věrně doprovází od počátku naší civilizace.

                 
Obsah vydání       18. 4. 2005
18. 4. 2005 Knihovna v Ostravě? Jan  Mech
18. 4. 2005 Jak bude vypadat nové ostravské centrum?
18. 4. 2005 Války a katastrofy jako příležitost k ukradení majetku
18. 4. 2005 Kečup v žaludku i v hlavě Bohumil  Kartous
18. 4. 2005 Jídlo a realizace v McDonalds Petr  Wagner
16. 4. 2005 Lidé se vyhýbají McDonaldu kvůli tloušťce, LN jej doporučují jako náhradu za školní jídelny! Jan  Čulík
18. 4. 2005 Michael  Marčák
18. 4. 2005 Úloha osobnosti, úzkost, strach, nebezpečí a tajemné síly Ivan  David
18. 4. 2005 Je ve vás Království Boží ? Petr  Sak
18. 4. 2005 Ještě jednou o KSČM -- omluva Josefu Hellerovi a Miloslavu Formánkovi Michael  Kroh
15. 4. 2005 Mýty o KSČM Michael  Kroh
18. 4. 2005 Haiderova oranžová revoluce
15. 4. 2005 Marx ve stavu beztíže Martin  Škabraha
16. 4. 2005 Britské ministerstvo vnitra bylo donuceno se "teroristům" omluvit
15. 4. 2005 Význačný televizní dokumentarista obvinil BBC, že přehání hrozbu terorismu
18. 4. 2005 Fenomén zla a lidstvo Karel  Sýkora
18. 4. 2005 Izraelská okupační moc nechala vyvrátit 160 třešňových stromů na syrských Golanských výšinách
17. 4. 2005 Británie: Skandál vyhazovaných potravin
18. 4. 2005 Michael  Marčák
18. 4. 2005 O ztracené vládě Jan  Polívka
18. 4. 2005 Malý tchaj-wanský slovníček Petr  Fiala
18. 4. 2005 Gross v Sedmičce a neschopný Topolánek Boris  Cvek
18. 4. 2005 Švejkování českých "krásek" František  Schilla
18. 4. 2005 Definiční formule politiky se vyčerpává Petr  Pospíchal
18. 4. 2005 Morální povinností každé instituce je pomáhat proti AIDS
15. 4. 2005 Fotografická anatomie minulé krumlovské mediální konference (a současné taky...) Štěpán  Kotrba
18. 4. 2005 Světlo života
15. 4. 2005 Podstatou evropské kultury je islám
15. 4. 2005 Protest České televize proti postupu ČMFS
15. 4. 2005 Politika a svatořečení Jiří  Bakala
15. 4. 2005 Co je císařovo, není Boží Fabiano  Golgo
15. 4. 2005 Grossovo "ani náhodou" zelenoluční "řešení" vládní krize Miloš  Dokulil
15. 4. 2005 Karel Marx stále straší Milan  Valach
15. 4. 2005 Cesta slepou ulicí znamená nutnost návratu Ivan  David
22. 11. 2003 Adresy redakce
9. 4. 2005 Hospodaření OSBL za únor a březen 2005

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
18. 4. 2005 Jídlo a realizace v McDonalds Petr  Wagner
18. 4. 2005 Kečup v žaludku i v hlavě Bohumil  Kartous
18. 4. 2005 Knihovna v Ostravě? Jan  Mech
18. 4. 2005 Války a katastrofy jako příležitost k ukradení majetku   
18. 4. 2005 Fenomén zla a lidstvo Karel  Sýkora
18. 4. 2005 Je ve vás Království Boží ? Petr  Sak
18. 4. 2005 Definiční formule politiky se vyčerpává Petr  Pospíchal
18. 4. 2005 Úloha osobnosti, úzkost, strach, nebezpečí a tajemné síly Ivan  David
16. 4. 2005 Lidé se vyhýbají McDonaldu kvůli tloušťce, LN jej doporučují jako náhradu za školní jídelny! Jan  Čulík
15. 4. 2005 Co je císařovo, není Boží Fabiano  Golgo
15. 4. 2005 Karel Marx stále straší Milan  Valach
15. 4. 2005 Cesta slepou ulicí znamená nutnost návratu Ivan  David
15. 4. 2005 Podstatou evropské kultury je islám   
15. 4. 2005 Marx ve stavu beztíže Martin  Škabraha
15. 4. 2005 Mýty o KSČM Michael  Kroh