15. 4. 2005
Pár postřehů k Horem pádemOsobně se řadím spíše ke kritikům tohoto Hřebejkova a Jarchovského filmu. Nejenže totiž vykrádá filmařské postupy mexických režisérů, ale navíc bez invence. Stačí se podívat třeba jen na scénář. |
Zatímco v mexických filmech, případně v tolik zmiňované -- neprávem -- Magnolii, se film skládá z několika osudů a příběhů lidí, někdy vyprávěných i chronologicky na přeskáčku, aby se udržela divákova pozornost. Když však na konci filmu divák všechny vztahy rozplete, nejenže se mu dostane onoho potřebného katarzního pocitu, o němž psal již jistý Aristoteles, ale navíc zjistí, jak příběh každého člověka byl precizně zpracován. Jako příklad stačí uvést třeba jen hru režiséra se scénou projíždějícího auta a následné havárie, pokaždé viděné z jiného pohledu a pokaždé ovlivňující někoho jiného a jiný osud. U Horem pádem jsou však jen naschvály -- divák si klade otázky typu: Proč ti převaděči hned neotočili svůj náklaďák a nevrátili se s dítětem k běžencům? Ti nemohli být tak daleko, navíc dítě je pěkná přítěž, pokud s ním jeli z Břeclavi až do Prahy. Kdo dítě přebaloval? Kdo krmil? A co v bazaru? Jsou to ryze praktické otázky, které hned v úvodu degradují chtěnou autenticitu filmu. Stejně tak manželský pár sparťanského fanouška a jeho ženy. Zkoušeli nějakou terapii? Zkoušeli umělé oplodnění? Cviky? Z filmu se odpovědi nedozvíme, nehledě na to, že příběh zde není dohrán -- ona chtěla dítě a co? Jen skončí za mřížemi? Žádná naděje, že by se třeba stala vychovatelkou? Dalším záporem je dělení lidí na chudé prosťáčky s IQ sparťanského fanouška z kotle a na inteligentní bohaté, jejichž problémy se řeší opět u dlouhých hovorů u jídelního stolu, aby se nic nevyřešilo a syn se vrátil do Austrálie. Mezi těmito dvěma polohami neexistuje nic -- není střední vrstvy, nejsou lidé v metru a tramvajích, nejsou úředníci kromě imigračních, nejsou auta v ulicích... Až na dva tři nejsou ani herecké výkony nijak oslnivé a film tak zachraňuje jen kamera, která objevila opět kouzlo filtrů, a hudba. Takže hlavně díky scénáři a popření aristotelovských zásad společně s falešným pohledem na současné české problémy považuji film za nevěrohodný a v podstatě, když odmyslíme pozlátko filtrů, hudby a oněch dvou tří hereckých výkonů, snad dokonce za amatérský. |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
15. 4. 2005 | Pár postřehů k Horem pádem | Jan Lipšanský | |
14. 4. 2005 | Je Horem pádem dobrý film? | Igor Daniš | |
8. 3. 2005 | Český lev byl k ničemu | Jan Čulík | |
13. 1. 2005 | Formanovo Taking Off je typické emigrantské dílo | Jan Čulík | |
9. 1. 2005 | Vcelku slušná televizní inscenace | Jan Čulík | |
8. 12. 2004 | Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem | Petr Šafařík | |
29. 10. 2004 | Český sen: Podstatný film aneb Zklamání z kritiky Jana Čulíka | Petr Šafařík | |
10. 10. 2004 | Bezesné noci: Studium postojů, nikoliv fakta | Jan Čulík | |
22. 9. 2004 | Hřebejk filmy točit umí | Jaroslav Krupka | |
17. 9. 2004 | "Češi, uvolněte se a zbavte se defenzivních předsudků" | Jan Čulík | |
9. 8. 2004 | LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení | Ondřej Čapek | |
9. 8. 2004 | Co dluží česká kultura komunismu | Milan Černý | |
5. 8. 2004 | Několik poznámek na téma LÁSKA | Igor Chaun | |
5. 8. 2004 | O filmové klasice: stačilo by uvolnit autorská práva | ||
4. 8. 2004 | České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu |