13. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 1. 2005

Formanovo Taking Off je typické emigrantské dílo

Napříště se skoro vždy Miloš Forman snažil filmovat taková témata, která zároveň s relevancí pro středoevropskou kulturu měla i relevanci pro kulturu americkou. Prvním takovým filmem s dvojím kulturním vyzněním byl Přelet nad kukaččím hnízdem, pro Středoevropany vášnivý protest proti omezování osobní svobody, pro Američany zfilmovaná verze kultovního, uctívaného literárního díla Kena Keseyho. Možná, že se nám tím dvojím kulturním kontextem snaží Forman naznačit řešení frustrace, kterou v Americe zažil, když přijel a jejímž důsledkem je film Taking Off. Dokáží-li totiž jeho pozdější filmy hovořit zároveň ke středoevropskému i americkému divákovi, ale ke každému jinak, možná tím Forman dokazuje, že naše životní zkušenosti jsou konec konců všude stejné, i když si to neuvědomujeme.

Ve středu večer 12. ledna zahájil Jiří Králík v kině Světozor letošní ročník nesmírně záslužného Projektu 100, to jest deseti dalších uměleckých filmů ze světa i z českého prostředí, které během roku 2005 půjdou v České republice do distribuce ve 110 kinech.

Letošní rok Projektu 100 byl "spuštěn" - za přítomnosti kameramana Miroslava Ondříčka - promítáním Formanova filmu z r. 1971 Taking Off, jednoho z deseti letošních filmů. Viděl jsem ten film před lety v britské televizi, v Československu ani v České republice nebyl dosud nikdy uveden do kin. Popřejme mu do českých - a pak i do slovenských - kin šťastnou cestu.

Formanovo Taking Off je film o nepřenositelnosti lidské zkušenosti. Je sice založen na bedlivém, kritickém a ironickém pozorování, jak se chovají lidé (a dělají ze sebe idioty), jaké si Forman vypěstoval v Československu v šedesátých letech, a praktikuje ho tentokrát na amerických objektech, avšak hlavní myšlenkou filmu je svědectví o kulturní nepřenositelnosti "jiné" zkušenosti. Forman přichází do Spojených států a uprostřed "revoluce hippies" v šedesátých a začátkem sedmdesátých let vidí, že tam existují dva národy, obrovský generační rozpor, a ti lidé si naprosto nerozumí. Ten pocit znám i já, argumentuje, mám jinou kulturní zkušenost, kterou vy tady nechápete, protože jste ji nezažili. Natočím tedy film o tom, jaké to je toto nedorozumění. A to je film Taking Off.

Forman studuje stárnoucí, americké středostavovské rodiče středního věku, jimž mizí z domova jejich mladé děti a věnují se "alternativnímu", protiestablishmentovému způsobu života. (Zajímavě zpracoval tento jev britský dokumentarista Adam Curtis ve svém seriálu The Century of the Self, též ZDE, kde výstižně ukázal, jak zpočátku byl americký establishment i průmysl nad touto individuální revoltou naprosto bezradný, pak však se přizpůsobil, vymyslel si nové metody a individuální revoltu úspěšně zvládl - získal tím nové obrovské zisky.)

Tak Formanovo Taking Off zaznamenává právě onu počáteční éry bezradnosti dospělých, establishmentu, nad tím, co dělají jejich mladí lidé. Útěk mladých lidí ze zazobaného, plochého, nudného středostavovského prostředí, byl podle filmu Taking Off zjevně hromadnou záležitostí: natolik, že ve spolkařské Americe okamžitě vznikla Asociace rodičů dětí uprchlých z domova.

Forman tohle všechno ironizuje a satirizuje - zejména se vyžívá na omezenosti stárnoucích mužů i žen. Už ta stárnoucí těla jsou sama o sobě karikaturou. A on je ukazuje neúprosně.

Při své jednorozměrnosti jsou však američtí středostavovští rodiče nesmírně tolerantní - až natolik, že na jednom zasedání Asociace rodičů uprchlých dětí si všichni pod vedením mladého hippyho zapálí joint marihuany, "aby poznali zkušenost svých dětí." Vysvětlil jim totiž renomovaný psycholog, že "kdo něco nezažil na vlastní kůži, nikdy tomu neporozumí". Jako by promluvil sám režisér.

Taking Off přesně odpovídá této definici.

Forman přijel do Spojených států a začal tam používat filmařskou techniku, kterou si vyvinul v šedesátých letech v Československu. Zmínil se o tom ve svém videoúvodu k promítání v kině Světozor (cituji po paměti): "Vždycky jsme pracovali tak, že jsme se rozhlédli a dívali se, co kde je a co z toho vyjde."

Přesně tak. Forman přijel do USA a viděl rozdělený národ, omezené, ale hodné, zazobané stárnoucí středostavovské rodiče a mladou, revoltující generaci hippies. Mezi nimi byla obrovská kulturní propast a obě strany s tím zápasily. Zejména to byl problém pro rodiče, kteří přirozeně byli na svých potomcích vázáni více než mladí lidé, kteří přece jen kolem dvaceti musejí jít sami do světa.

Hlavním tématem Formanova Taking Off je tedy neporozumění a zmatek, jaký to vyvolává v lidech, kteří - ať se snaží jak se snaží - porozumění s druhou stranou nemůžou dosáhnout, protože je jejich životní zkušenost příliš omezená a propast příliš hluboká.

Jiným důležitým klíčem k Formanově Taking Off je jedna píseň uprostřed filmu. Netypicky ji film neparoduje a zpívá se snad skoro celá. Jejím obsahem je něco v tom smyslu (možná to trochu patetizuji, opět cituji po paměti:) Pane Bože, smiluj se nad námi, chováme se přece všichni jako pitomci.

To, se mi zdá být hlavní myšlenkou Formanova filmu: Ať už jsme kdokoli jakýkoliv, chováme se všichni na světě jako idioti, v důsledku své omezené životní zkušenosti, která je nepřenosná. Z úhlu pohledu jiných lidí, kteří mají jinou životní zkušenost, musí být na první pohled zjevné, že jsme jen klauni. Protože vidí naši omezenost.

Film je dědicem Formanova Hoří, má panenko i jeho raného filmu Konkurs. Najdeme v něm mnoho postupů z Hoří má panenko - bylo by bezpochyby vděčným námětem oba filmy srovnat. Taking Off také odkazuje na dávný Formanův Konkurs, v němž autor dal inzerát do pražských novin, že hledá pop zpěvačku, přihlásilo se spousta dívek, on je nafilmoval a svůj film pak sestříhal ze záznamu těch nejneschopnějších.

Film Taking Off je zarámován záběry z takovéhoto konkursu v Americe. Opět vidíme množství pitomých a nenadaných dívek. Autor nám tím sděluje, že karikaturou nejsou jen stárnoucí rodiče, kteří vypadají groteskně za každé situace, ať se chovají "důstojně", jak odpovídá jejich věku, anebo si vezmou třeba marihuanu a pak dělají striptýz. Jako karikatura se ve Formanově vidění však chovají i "krásní" mladí lidé, jejichž revolta je plná trapnosti a infantility. Šašci jsme všichni, zdá se, říká Forman.

Je to velmi zábavný film. Američané ho mohli obvinit z určité povrchnosti. Jenže to je plně v souladu s Formanovou poetikou. Forman se jen dívá. Zaznamenává lidskou pošetilost. Mnohdy zábavně, často velmi krutě. "Nastavuje zrcadlo." Vznáší tím otázky, ale nepokouší se o odpovědi. To mohlo Američany frustrovat. Kromě toho mohli namítnout, že jeho analýza, jako outsidera zvenku, není přesná. (Dovedete si představit, jaký by byl v českém prostředí řev, kdyby o českých stereotypech, třeba jak Češi nenávidí Romy, natočil celovečerní satirický film, řekněme, Němec?)

Film Taking Off nebyl v Americe kasovně úspěšný. Jenže možná, že odpovědi neexistují. Přesto je důležité, že ty otázky byly vzneseny.

Snad v důsledku traumatu z amerického neúspěchu filmu Taking Off se napříště skoro vždy Miloš Forman snažil filmovat taková témata, která zároveň s relevancí pro středoevropskou kulturu měla i relevanci pro kulturu americkou. Prvním takovým filmem s dvojím kulturním vyzněním byl Přelet nad kukaččím hnízdem, pro Středoevropany vášnivý protest proti omezování osobní svobody, pro Američany zfilmovaná verze kultovního, uctívaného literárního díla Kena Keseyho. Možná, že se nám tím dvojím kulturním kontextem snaží Forman naznačit řešení frustrace, kterou v Americe zažil, když přijel a natočil Taking Off. Dokáží-li totiž jeho pozdější filmy hovořit zároveň ke středoevropskému i americkému divákovi, ale ke každému jinak, možná tím Forman dokazuje, že naše životní zkušenosti jsou konec konců všude stejné, i když si to neuvědomujeme.

.

                 
Obsah vydání       13. 1. 2005
13. 1. 2005 Situace Romů v České republice v posledních letech předmětem vládního výzkumu
13. 1. 2005 Nemilosrdný mlýn Zdeněk  Jemelík
13. 1. 2005 Rodiče nechtějí o dětech nic vědět Bohumil  Kartous
13. 1. 2005 Formanovo Taking Off je typické emigrantské dílo Jan  Čulík
13. 1. 2005 Salman Rushdie bude protestovat britské vládě proti nebezpečí cenzury
13. 1. 2005 Katedra architektury v Cambridge nakonec nebude zrušena
13. 1. 2005 Cesta do minulosti s Googlem Filip  Rožánek
12. 1. 2005 Michael  Marčák
13. 1. 2005 Evropský parlament schválil ústavu Evropské unie Josef  Brož
13. 1. 2005 První britský blogger propuštěn z práce za to, že psal o svém zaměstnání
13. 1. 2005 Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku
11. 1. 2005 Michael  Marčák
13. 1. 2005 Proč je pro nás dnes důležitý Spinoza Rory Olaf Fairslee
13. 1. 2005 Proč se vracet až ke Spinozovi a proč se nevrátit přímo k Hegelovi a Marxovi Michael  Hauser
13. 1. 2005 Nejsme hlupáci, pane profesore!
13. 1. 2005 Kapka v moři
12. 1. 2005 Michael  Marčák
13. 1. 2005 Křesťané respektují homosexuály Boris  Cvek
13. 1. 2005 Revolver Revue 57
12. 1. 2005 Heroin připravil pana Lakatoše o dceru
12. 1. 2005 Děti by neměly používat mobilní telefony
12. 1. 2005 Terry Jones: Proč se nevybírají peníze pro irácké mrtvé?
12. 1. 2005 Tetřívci hlušci po zásnubách aneb krajina posedlá tmou Václav  Dušek
11. 1. 2005 Proč je těžké být intelektuál optimista Bohumil  Kartous
12. 1. 2005 Dáda Patrasová "hodlá podat trestní oznámení" za recenzi na její televizní show
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Český film RSS 2.0      Historie >
13. 1. 2005 Formanovo Taking Off je typické emigrantské dílo Jan  Čulík
9. 1. 2005 Vcelku slušná televizní inscenace Jan  Čulík
8. 12. 2004 Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem Petr  Šafařík
29. 10. 2004 Český sen: Podstatný film aneb Zklamání z kritiky Jana Čulíka Petr  Šafařík
10. 10. 2004 Bezesné noci: Studium postojů, nikoliv fakta Jan  Čulík
22. 9. 2004 Hřebejk filmy točit umí Jaroslav  Krupka
17. 9. 2004 "Češi, uvolněte se a zbavte se defenzivních předsudků" Jan  Čulík
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
9. 8. 2004 Co dluží česká kultura komunismu Milan  Černý
5. 8. 2004 Několik poznámek na téma LÁSKA Igor  Chaun
5. 8. 2004 O filmové klasice: stačilo by uvolnit autorská práva   
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu   
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
3. 8. 2004 Morální integrita patnácti milionů lidí, kteří jen žili své životy Štěpán  Kotrba